عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - طلاق بدون ثبت در شناسنامه

طلاق بدون ثبت در شناسنامه

امکان طلاق بدون ثبت در شناسنامه از جمله سؤالاتی است که این روزها ذهن برخی افراد را به خود مشغول کرده است. از این رو عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد در این مطلب سعی دارد این موضوع را مورد بررسی قرار داده و مسائل پیرامون آن را بیان نماید. بنابراین در ادامه با این وکیل خانواده در مشهد همراه شوید تا به بهترین نحو ممکن پاسخ پرسش های خود را بیابید.

امکان طلاق بدون ثبت در شناسنامه

همانطور که می دانید تمامی احوال شخصیه افراد در هر جامعه ای باید از طریق اسناد مخصوص به ثبت برسد تا هویت آنها معلوم شده و بدون هیچ مانعی از حقوق قانونی و اجتماعی لازم برخوردار شوند. در این راستا یکی از مهم ترین احوال شخصیه افراد که طبق قانون مکلف به ثبت آن در دفترخانه هستند، طلاق است. زیرا ثبت طلاق در محضر یک تکلیف و حکم قانونی بوده و در صورت عدم انجام آن مجازات در پی خواهد داشت.

نکته: در صورتی که طلاق به درستی جاری شده باشد، به لحاظ شرعی صحیح خواهد بود. اما عدم ثبت آن می‌تواند پیامدهای قانونی و مجازات در پی داشته باشد. زیرا طبق قانون زوجین موظف هستند با رعایت تشریفات طلاق از یکدیگر جدا شده و طلاق را به ثبت برسانند.

بهترین وکیل طلاق توافقی مشهد

مجازات طلاق بدون ثبت در شناسنامه

طبق مقررات کیفری در ضمن ماده ۴۹ درباره مجازات طلاق بدون ثبت چنین بیان شده است که اگر مردی بدون ثبت رسمی در دفترخانه اقدام به طلاق یا فسخ نکاح کرده و بعد از گذشت یک ماه باز هم از ثبت واقعه خودداری نماید، ضمن الزام به ثبت، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت (  جزای نقدی معادل ۸۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال و حبس تعزیری درجه هفت حبس از ن۹۱ روز تا ۶ ماه ) محکوم خواهد شد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در تماس باشید.

عدم ثبت طلاق نکات مهمی را در پی خواهد داشت. از جمله:

  • جاری شدن صیغه طلاق بدون ثبت محضری و رسمی آن باز هم از نظر شرعی معتبر خواهد بود.
  • عدم ثبت واقعه برای زن مجازاتی نداشته و قانون صرفاً برای مردان مجازات در نظر گرفته است.
  • قانون مرد را علاوه بر مجازات، مکلف به ثبت طلاق نیز خواهد کرد.
  • این امکان وجود دارد که زن از مرد به جرم عدم ثبت طلاق شکایت کیفری مطرح نماید.
  • در صورتی که دادگاه صحت طلاق واقع شده را به لحاظ شرعی محرز بداند، حکم به ثبت طلاق در دفترخانه صادر خواهد نمود.
  • و …

وکیل ثبت طلاق مشهد

عدم دسترسی به شناسنامه برای ثبت طلاق

امکان دارد به هر دلیلی از جمله گم شدن شناسنامه یا عدم دسترسی به آن و … برخی از زوجین نتوانند حکم طلاق خود را به ثبت برسانند و روند طلاق آنها با مشکل رو به رو شود.

در چنین شرایطی باید بدانید که برای رسیدگی به دادخواست طلاق در دادگاه نیازی به شناسنامه نبوده و وجود شناسنامه برای ثبت طلاق و اجرای صیغه طلاق در دفترخانه مورد نیاز خواهد بود. حال اگر بنا به هر دلیلی دسترسی به شناسنامه مقدور نباشد، می توان از طریق برگ درخواست صدور المثنی آن اقدامات لازم را انجام داده تا به صورت موقت کار پیش رفته تا شناسنامه المثنی صادر گردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست طلاق بدون شناسنامه

برای اینکه طلاق خود را بدون داشتن شناسنامه در دفترخانه به ثبت برساند، مدارک زیر را نیاز خواهید داشت. از جمله:

  • سایر مدارک شناسایی زوجین مانند کارت ملی
  • عقدنامه رسمی زوجین
  • گواهی صدور المثنی شناسنامه
  • سایر مدارک موجود مربوط به توافقات زوجین از جمله حضانت فرزندان و …

نکته: در صورت عدم دسترسی زوجین به کارت ملی، می‌توان تنها با استفاده از شماره ملی، درخواست طلاق خود را ثبت نمود.

وکیل طلاق یک طرفه مشهد

نمونه متن شکواییه عدم ثبت طلاق

ریاست محترم دادگاه ……….

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند در پی اختلافات به وجود آمده فی‌مابین اینجانب ………. و مشتکی‌عنه ………. و با مراجعه به دادگاه جهت طلاق و اخذ گواهی عدم امکان سازش و اجرای صیغه طلاق نامبرده از ثبت آن در دفاتر ازدواج و طلاق خودداری نموده است. علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده تقاضای رسیدگی و تعقیب جزایی نامبرده را از محضر حضرتعالی مستدعی می‌باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل طلاق مشهد

نتیجه گیری

الزام ثبت طلاق در محضر به دلیل حفظ نظم در اجتماع و مشخص شدن وضعیت افراد در جامعه است. حال اگر فردی از این قانون سر باز زده و تخطی کرده است، می توان با کمک یک وکیل خانواده خوب وی را به مجازاتی که مستحق آن است در دادگاه محکوم کرده و حقوق از دست رفته خود را بازیافته و اقدام به ثبت واقعه طلاق در شناسنامه نمود. برای این منظور می توان از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915