عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - نصب امین از طرف دادستان

نصب امین از طرف دادستان چگونه است

در این مطلب با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا در مورد اینکه نصب امین از طرف دادستان چگونه است، اطلاعات جامعی بدست آورید.

نصب امین چیست؟

تعیین یا همان نصب امین یکی از امور حقوقی در قانون مدنی و امور حسبی است که به معنای امانتدار بوده که مردم به راحتی به او دسترسی و اعتماد دارند. در نتیجه هر زمان فردی قادر به اداره کردن امور مالی و حقوقی خود نباشد و کسی را هم برای اداره کردن امورات خود نداشته باشد، مرجع صالح با رعایت شرایط قانونی شخصی را در قابل دریافت اجرت و یا رایگان، به صورت قراردادی به عنوان امین برای وی تعیین می کند. اما اینکه برای چه افرادی امین تعیین می شود، شاید سوالی باشد که تا به اینجای مطلب ذهن شما را به خود درگیر کرده است.

حال باید بدانید که در قانون مدنی پیش بینی شده است برای افراد محجور، جنین، عاجز و یا برای شخص غایب مفقوالاثر جهت حفاظت از اموال او نصب امین صورت گیرد تا اموال این افراد که توان اداره امور مالی خود را ندارند را اداره نماید.

نکته: در تمامی مواردی که قانون، تعیین امین را ضروری دانسته است، دادستان و یا هر فرد ذینفعی می توانند از دادگاه صالح تقاضای تعیین امین را نمایند.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

چه افرادی به عنوان امین تعیین نمی شوند

طبق قانون برخی افراد را نمی توان به عنوان امین انتخاب نمود. از جمله:

  • افرادی که خود تحت قیومیت و ولایت شخص دیگری هستند.
  • افرادی که به علت ارتکاب جنایت هایی از قبیل سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، هتک ناموس یا منافیات عفت،
  • جنحه نسبت به اطفال، ورشکستگی به تقصیر و … به موجب حکم قطعی محکوم شده باشند.
  • افرادی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده و هنوز عمل ورشکستگی آنها تصفیه نشده است.
  • افرادی که به فساد اخلاقی معروف هستند.
  • فردی که خود یا اقربای طبقه‌ی اول او دعوایی بر محجور دارد.

در این مطلب می خوانید: نصب امین از طرف دادستان چگونه است

وکیل خانواده مشهد

نکات مهم برای نصب امین

  • با داشتن صلاحیت برای قیمومت، اقربای محجور مقدم بر سایرین خواهند بود.
  • زن نمی‌تواند بدون رضایت شوهر خود، سمت قیمومت را قبول نماید.
  • در صورتی که محکمه بیش از یک نفر را برای قیمومت تعیین کند، می‌تواند وظایف آنها را تفکیک نماید.
  • هنگام نصب امین برای جنین، مادر جنین در صورت داشتن صلاحیت بر دیگران مقدم بوده و اگرمادر صلاحیت لازم را نداشته باشد و یا این سمت را قبول نکند، اقربای نسبی و سببی جنین بر‌ دیگران مقدم خواهند بود.  همچنین برای سایر افراد، پدر، جد، مادر، اولاد، زن، شوهر و … برای اداره اموال فردی که نیاز به امین دارد، با داشتن صلاحیت به ترتیب‌ مذکور بر دیگران تقدم داشته و در صورت نبودن این اشخاص، سایر اقربا بر دیگران مقدم خواهند بود.
  • اگر امین در حفظ مال شخصی که دادگاه برای او امین تعیین کرده، کوتاهی کند، مسئول ضرر و خسارتی است که به بار آورده است.
  • محاکم، ادارات و دفاتر اسناد رسمی کسی را به عنوان قیم  می شناسند که نصب او مطابق قانون توسط دادگاه به عمل آمده باشد.
  • و …

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در تماس باشید.

وظایف و اختیارات امین

حال که با نحوه نصب امین و اینکه چه افرادی به عنوان امین انتخاب نمی شوند و نکات مهم پیرامون این موضوع آشنا شدید، بهتر است وظایف و اختیارات امین را هم بداند. این وظایف و اختیارات شامل موارد زیر می باشد. از جمله:

  • امین موظف است قبل از مداخله در امور مالی مولی علیه صورت جامعی از کلیه دارایی تهیه و یک نسخه از آن را برای دادستانی که امین در حوزه آن تعیین شده، ارسال نماید.
  • امین باید نفقه اشخاص واجب النفقه و دیون مالی غائب مفقودالاثر را بپردازد. البته این پرداخت در شرایطی صورت خواهد پذیرفت.
  • امین باید اموال ضایع شدنی غائب مفقودالاثر را به فروش رسانده و از نتیجه فروش آن، به نفع غائب استفاده نماید.
  • امین می تواند با اجازه دادستان رسیدگی کننده، اموال منقول غیرضایع شدنی را که نیازی ندارد، به فروش برساند و به جای آنها اموال دیگری را بسته به مصلحت خریداری کرده و یا با پول آن هزینه دیگری را انجام دهد.
  • رهن یا فروش اموال غیرمنقول، جز در موردی که امین مجبور باشد و بخواهد نفقه افراد واجب النفقه را پرداخت نماید مجاز نیست.
  • امین نمی تواند از طرف شخصی که برای او امین معین شده است، با خود معامله کند. اعم از این که مال وی را به خود منتقل کند، یا مال خود را به او انتقال دهد.
  • اگر امین بخواهد دعاوی مربوط به شخصی که برای او امین تعیین شده را به صلح خاتمه دهد، باید موضوع را به دادستان اطلاع داده و در صورت تصویب دادستان، قادر خواهد بود که اقدام به صلح دعوا نماید.
  • اگر فرد محجور به سن قانونی برسد یا به هر دلیلی رفع حجر بگیرد، باید کلیه اموال را به او بازگرداند.
  • امین در صوت صلاح دید می تواند به فرد محجور اجازه اشتغال دهد.
  • و …

وکیل نصب امین مشهد

نکته: سایر وظایف امین در حالت کلی، همان وظایف قیم بوده که قانون گذار مقرر نموده است.

در این مطلب می خوانید: نصب امین از طرف دادستان چگونه است

دادگاه صالح برای نصب امین

در تمام مواردی که قانون مشخص کردن امین را ضروری بداند، دادستان انقلاب، دادستان عمومی و هر فرد صاحب نفع دیگری می‌تواند از دادگاه عمومی شهرستان خود برای مشخص کردن امین درخواست کند. دادگاه بعد از بررسی و احراز شرایط، فرد قابل‌اطمینانی را مشخص می‌کند تا دارایی او را اداره کند.

نمونه دادخواست نصب امین

ریاست محترم مجتمع قضایی شهرستان ……….

 با سلام؛

احتراما به استحضار می رساند نظر به این که شوهر اینجانبه آقای ………. از تاریخ ………. منزل خود را ترک کرده و غایب مفقودالاثر گردیده و از وی فرزندی به نام ………. درسنین حسب مدارک سجلی تقدیمی باقی مانده و نامبرده نیز برای اداره امور فرزندان خود تعیین تکلیف نکرده و کسی را هم معین ننموده است. فلذا نصب اینجانب ………. به عنوان امین به استناد مواد۱۲۱۸ و ۱۸۴ او ۱۱۸۷ اصلاحی یکم خرداد ۱۳۷۹ قانون مدنی از محضر ریاست محترم دادگاه مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

در مطلب فوق موضوع مهمی را مورد بررسی قرار داده و دانستیم که نصب امین از طرف دادستان چگونه است. حال با تمام این وجود اگر باز هم در این زمینه سوالی داشته و یا نیاز به راهنمایی و قبول وکالت در این زمینه را دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915