عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات مزاحمت خیابانی

مجازات مزاحمت خیابانی

قانون برای حمایت از این قاعده اخلاقی در قوانین مختلف اشکال متفاوتی از مزاحمت را جرم دانسته و به روش‌های مختلف با مزاحمان به مقابله پرداخته است. زیرا هر گونه مزاحمت و ایجاد دردسر برای بانوان ناپسند و غیراخلاقی است. یکی از این جرایم، جرم مزاحمت خیابانی برای بانوان است. با توجه به ارزش‌های اخلاقی و مذهبی جامعه ما، رعایت عفت و شأن بانوان جایگاه و اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل قانونگذار مزاحمت برای بانوان و نوامیس مردم را یک جرم قابل مجازات دانسته است. اما نکته حایز اهمیت در این خصوص این است که بیشتر این دسته از جرایم هیچگاه منتهی به طرح شکایت از طرف قربانی نمی‌شود. به همین دلیل معمولا با رفع شدن مزاحمت‌ها، این موضوع از طریق طرح شکایت کیفری فاش نمی‌شود. اما در صورت شکایت قربانی جرم، برخورد قضایی با مزاحم خیابانی صورت خواهد گرفت؛ در ادامه با مقاله مجازات مزاحمت خیابانی همراهمان باشید تا طالاعات مفیدی بدست آورید.

عباس شفیعی وکیل مزاحمت خیابانی در مشهد

شرایط وقوع مزاحمت

هدف اصلی و نهایی از وضع قانون در هر کشوری ایجاد نظم و امنیت برای افراد آن جامعه است. تا از سلامت تن و روان برخوردار باشند و اجتماعی سالم و پویا را تشکیل دهند. در واقع منافع جمعی و اصلی هر جامعه ای نیز در پرتو همین سلامت است که شکل می گیرد. از این رو قانون گذار با وضع قوانینی افراد به رعایت حقوق فردی دیگران در هر زمینه ای دعوت کرده است و برای کسانی که این آزادی و امنیت را بر هم می زنند مجازات تعیین کرده است.

جرم اهانت و مزاحمت برای بانوان و کودکان تابع حکم کلی هتک حرمت اشخاص بوده و محل ارتکاب آن باید مکان های عمومی یا معابر باشد.

  • معابر: محل هایی است که همیشه در آنها رفت و آمد است. مانند کوچه، خیابان، اتوبان ها و … که حضورشاهد در تحقق جرم در این معابر شرط نیست.
  • مکان های عمومی: محل های است که رفت و آمد در آنجا طبق ساعات خاصی است. مانند بازارها، ادارات، بیمارستان ها و … .

بنابراین برای این که دقیقا این عمل مصداق جرم تلقی شود محل وقوع آن باید در اماکن عمومی و یا معابر باشد. از طرفی هم استفاده کردن از متلک و گفتار و برخوردهای به دور از شخصیت و به کارگیری ناسزا جزو اعمالی می باشد که موجب ایجاد تهدید برای امنیت بانوان در جامعه شده و جزو مزاحمت محسوب می شود.

در ادامه بخوانید: مجازات مزاحمت خیابانی

انواع مزاحمت

همانطور که پیش تر بیان شد برای ایجاد مزاحمت برای بانوان و سلب امنیت و آرامش آن ها افعال متعددی وجود دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فیزیکی یا لفظی باشد. مزاحمت لفظی می تواند در قالب توهین، تهدید و… باشد و مزاحمت فیزیکی هم مصادیق زیادی دارد. از جمله آن ها می توان به تعقیب کردن بانوان، چاقو کشیدن برای آنان، مانع راه آن ها شدن و …. اشاره کرد. جالب است بدانید که مزاحمت فیزیکی اشارات و نگاه کردن های نامعقول را هم شامل می شود. از این رو چنانچه مسلم شود مردی به قصد مزاحمت زنی را تعقیب نموده است، با عدم به کار بردن لفظ یا الفاظ هم قابل مجازات است. به موجب این نظریه ایجاد مزاحمت برای بانوان با رفتار های فیزیکی مستلزم به کار بردن الفاظ خاصی نیست و به صرف تحقق رفتار فیزیکی جرم محقق شده است.

عباس شفیعی وکیل اثبات مزاحمت خیابانی در مشهد

مدارک و مستندات

به گفته بهترین وکیل در مشهد ایجاد مزاحمت یا توهین به بانوان و کودکان در معابر و اماکن عمومی از جرایم عمدی است. بنابراین وجود قصد مجرمانه برای وقوع عمل توهین‌آمیز یا ایجاد مزاحمت از طرف مرتکب مفروض خواهد بود و نیازی به اثبات ندارد. البته اثبات خلاف این موضوع از سوی متهم، موجب رفع مسئولیت کیفری او خواهد شد.

در این خصوص می توان گفت مدارکی همچون شاهد در صحنه جرم، دوربین مداربسته. صدای ضبط شده و پیام های ارسالی می توانند از مدارک قابل استناد در مراجع رسیدگی باشد.

مجازات مزاحمت

در قوانین، ایجاد مزاحمت زنان و اطفال در معابر و اماکن عمومی، با دو شیوه مجازات می‌شود. اول حبس از ۲ تا ۶ ماه و شلاق تا ۷۴ ضربه اما اگر این جرم در نتیجه توطئه قبلی و دسته‌جمعی واقع شود. هر یک از مرتکبان به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

جرم مزاحمت بانوان و اطفال جزء جرائم دارای حیثیت عمومی است. یعنی گذشت شاکی فقط می تواند به عنوان یکی از علل تخفیف مجازات یا تبدیل آن به نوع دیگری که مناسب تر به حال متهم باشد مورد استفاده ی دادگاه قرار گیرد.

نکته: در این زمینه قانون به حمایت خاص از بانوان و اطفال پرداخته است. در نتیجه ایجاد مزاحمت و توهین ساده به مردان در معابر و اماکن عمومی مشمول این ماده نخواهد شد. اما علاوه بر این ماده برای حمایت از همه ی اقشار جامعه توهین نیز جرم انگاری شده است که این ماده عمومیت داشته و فارغ از جنسیت بزه دیده قابل پیگیری قانونی می باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

بهترین وکیل کیفری در مشهد

نمونه دادخواست مزاحمت خیابانی

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: ……….

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند فردی به هویت …. بعد از آنکه اینجانب از محل کار خویش در تاریخ …. و  ساعت ….. خارج شدم، با دنبال نمودن اینجانب در خیابان و طی مسافت طولانی به بنده نزدیک شده و با گفتن الفاظ ناشایست و آبروریزی، ایجاد مزاحمت خیابانی نمود. بعد از آنکه مشارالیه با سکوت اینجانب روبه­رو شد، جری­ تر شده و با شروع به توهین و فحاشی و با بکار بردن الفاظی ….. موجبات سلب آسایش و ناراحتی بنده را موجب شد. لذا مستند به ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی شروع به تحقیق، رسیدگی و تعقیب نامبرده مستدعی می­باشد. همچنین در راستای تشهیذ ذهن آن مقام محترم، استماع شهادت شهود و حاضرین در محل، مورد استدعا می­ باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

نمونه دادخواست الزام به رفع مزاحمت و مطالبه خسارت با قرار تأمین خواسته

وکیل مزاحمت در مشهد

نتیجه گیری

همیشه رفتار های نا بهنجار اجتماعی یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از موارد، منجر به از بین رفتن امنیت و آسایش مردم جامعه می شود. به همین منظور، برای پیشگیری و جلوگیری از تکرار رفتار های نا بهنجار در قوانین برای برخی از آن ها مجازات تعیین شده است. از طرفی هم امروزه با توجه به افزایش نقش بانوان در اجتماع، امنیت آن ها هم باید تضمین شود. در محاکم پرونده های زیادی در خصوص مزاحمت و آزار و اذیت بانوان تشکیل شده است. که در این مقاله ( مجازات مزاحمت خیابانی ) سعی برآن داشتیم تا بانوان را با حقوقشان در این زمینه بیشتر آشنا کرده و جلوی برخی از ترسها از شکایت اینگونه مزاحمت ها را بگیریم. اگر به عنوان یک بانو بزه دیده جرم مزاحمت واقع شده اید و قصد شکایت از مرتکب را دارید می توانید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد صحبت نمایید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915