عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات نزاع در قانون

مجازات نزاع در قانون

امروزه در میان دعاوی مطرح شده در مراجع کیفری دادگستری، موضوع پرخاشگری و نزاع اعم از لفظی و فیزیکی یکی از مسایلی است که پرونده‌های متعددی را به خود اختصاص داده است. ارتکاب چنین جرایمی، نسبت به بزه‌دیده و اطرافیان وی و اشخاصی که ناظر چنین صحنه‌های خشونت‌آمیزی هستند، آثار مختلفی بر جای می‌گذارد. در ادامه با مقاله مجازات نزاع در قانون همراهمان باشید تا اطلاعات مفیدی درباره این موضوع بدانید. زیرا همانطور که اشاره کردیم یکی از مهمترین دلایل مراجعه به پزشکی قانونی و مراجع قضایی، «نزاع و درگیری» است؛

نزاع چیست؟

نزاع به معنای آشوب، اختلاف، دعوا و مشاجره می باشد. شرکت در منازعه یعنی روی آوردن به ضرب و جرح. یعنی دست زدن به جرم علیه اشخاص که تبعات حقوقی فراوانی برای افراد به‌ بار می‌آورد. بنابراین یکی از جرایم علیه اشخاص جرم نزاع می باشد که در واقع این جرم درگیری و نزاع بین چند نفر است. به عبارت دیگر برای تحقق این جرم باید درگیری بین بیش از دو نفر باشد و به ضرب و جرح منتهی شود.  قانونگذار برای حفظ نظم و امنیت در جامعه شرکت کنندگان در نزاع را به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می کند. البته در صورتی که این درگیری برای دفاع شخصی صورت نگرفته باشد.

نکته: متاسفانه برخی از افراد هستند که کاسه صبرشان به سرعت لبریز می شود  و خیلی زود از خود بیخود شده با کسی گلاویز می‌شوند و به جسم و جان او آسیب میزنند. پیش از بررسی، ضروری است، افرادی را که مایل به نزاع می باشند، به صبر دعوت نمود.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد

عناصر تشکیل دهنده جرم نزاع 

برای تشکیل هر جرمی، وجود سه عنصر لازم و ضروری است:

  • عنصر قانونی: تا زمانی که در قانون برای رفتاری مجازات تعیین نشده باشد، آن رفتار جرم محسوب نمی شود. به این ترتیب برای تشخیص اینکه چه رفتاری جرم است و چه رفتاری جرم نیست باید به قوانین کیفری مراجعه نمود. به ماده ی قانونی که برای رفتاری مجازات تعیین می نماید، عنصر قانونی جرم گفته می شود.
  • عنصر مادی: ابتدا باید بررسی کنیم که قانونگذار ارتکاب چه عمل و رفتاری را جرم انگاری نموده است. زیرا مهم ترین چیزی که در عنصر مادی جرم بررسی می شود، رفتار و نتیجه جرم است.
  • عنصر روانی یا معنوی:در این عنصر مرتکبین بایستی با علم و قصد وارد نزاع و درگیری شده و در آن دخالت داشته باشند. در واقع آنها باید با اراده ی آزاد وارد نزاع شده باشند و تحت زور و اجبار دیگران تن به مداخله در دعوا نداده باشند.

تفاوت منازعه و ضرب و  جرح عمدی

مهم ترین تفاوت ضرب و جرح با منازعه در این است که هنگام بروز منازعه، وارد کننده هر آسیبی مشخص نیست و در صورت ایراد ضرب و جرح  به شخصی همه ی افراد شرکت کننده به حبس مجازات می شوند. اما در ضرب و جرح وارد کننده آسیب مشخص است و بسته به اینکه ضربه چه تاثیری در بدن مجروح بگذارد میزان حبس تغییر پیدا خواهد کرد.

وسایل ارتکاب جرم مانند منازعه شامل هر نوع وسیله‌ای از قبیل مشت زدن، آچار، چکش، کلنگ و اجسام برنده، وسایل آتشین مانند سلاح گرم و سرد و سایر موارد منفجره و آتش‌زا می‌باشد.

وکیل کیفری در مشهد

در ادامه بخوانید: مجازات نزاع در قانون

مجازات منازعه یا ضرب و جرح

هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند، هر یک از شرکت کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می‌شوند:

  • در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال. ۲. در صورتی که منتهی به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال. ۳. در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال.
  • در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود مشمول این مادّه
    نخواهد بود.
  • مجازاتهای فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

نکته: درصورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی شود:

  • رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
  • دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد.
  • خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
  • توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر موثر واقع نشود.

رضایت شاکی در نزاع

جرم نزاع دسته جمعی از جمله جرائم غیر قابل گذشت است. به این معنا که شروع به تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات نیاز به شکایت شاکی و عدم گذشت او ندارد. بنابراین ممکن است در این جرم شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، یا وجود داشته باشد اما قصد شکایت نداشته باشد، یا شکایت کند اما بعدا رضایت دهد. در تمام این حالت ها، مرتکبین همچنان مشمول مجازات قرار دارند و مجازات آنها اجرا می شود.  البته رضایت و گذشت شاکی از جهات تخفیف مجازات است و ممکن است با گذشت او مجازات مرتکبین تخفیف داده شود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

وکیل نزاع در مشهد

نمونه دادخواست نزاع

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: ایراد ضرب و جرح

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب در مورخ …. با مشتکی عنه  ….. در پارکینگ ساختمان به نشانی …. به دلیل … اختلاف پیدا کردیم که به وسیله …… مورد ضرب و جرح قرار گرفتم لذا با استناد به گواهی پزشکی قانونی و شهادت شهودی که شاهد صحنه ضرب و جرح بودند و سایر مدارک ارائه شده تقاضای تعقیب کیفری و صدور حکم محکومیت مشتکی عنه ایشان را دارم

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

نمونه شکایت از ضرب و جرح - نمونه دادخواست و تنظیم فرم

وکیل کیفری خوب در مشهد

نتیجه گیری

به گفته بهترین وکیل مشهد در این مقاله ( مجازات نزاع در قانون ) درگیری های دسته جمعی به هر دلیلی که باشد، در جوامعی که دارای حکومت مرکزی به عنوان عامل استقرار نظم و امنیت هستند، امری مذموم و محکوم است؛ زیرا تا زمانی که افراد بتوانند از طرق مسالمت آمیز و در نهایت توسل به قوای عمومی به حقوق خود نائل آیند، تمسک به خشونت فاقد هرگونه توجیهی خواهد بود. از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص  شرکت در دعوا و ضرب و جرح و حمل اسلحه و چاقو کشی و امثال این دعوا های خیابانی می توانید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد مشورت نمایید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915