عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مراحل قانونی اهدای جنین

مراحل قانونی اهدای جنین

در این مطلب مراحل قانونی اهدای جنین را توسط عباس شفیعی بهترین وکیل تنظیم قرارداد برای اهدای جنین مورد بررسی قرار می دهیم. زیرا اهدای جنین اهدای امید به آینده برای زوج های ناباروری است که به جای تحمل یک زندگی بدون فرزند و عاری از نشاط می توانند حس شیرین فرزندپروری را تجربه نمایند. پس لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها همراهمان باشید.

اهدای جنین چیست؟

به علت تغییرات بسیار در زندگی اجتماعی انسان و تاثیرات مخرب مواد شیمایی بر بدن افراد، نرخ ناباروری بیشتر شده و البته افزایش سن ازدواج نیز طبیعتاً در این ناباروری بی تاثیر نبوده است. از این رو اهدای جنین یکی از شیوه های درمان نازایی است که در آن اسپرم مرد و تخمک زن را در آزمایشگاه تلقیح نموده و بعد از تقسیمات اولیه، یعنی۴ تا ۵ روز بعد جنین حاصل را به رحم زن متقاضی منتقل می کنند. پس واگذاری داوطلبانه و رایگان یک یا چند جنین حاصل از باروری آزمایشگاهی سلول جنسی نر و ماده یک زوج سالم به زوج نازا را اهدای جنین گویند.

نکته: می توان برای درک بهتر اینگونه بیان کرد؛ زمانی که جنین انتقالی حاصل از لقاح تخمک و اسپرم غیر از زوج گیرنده باشد اهدای جنین محسوب شده و در واقع در این روش برای بارداری هیچگونه نزدیکی صورت نمی‌ گیرد.

نکته: با استناد به ماده ۳ قانون اهداء جنین، وظایف و تکالیف دریافت کنندگان جنین در تمامی موارد از قبیل نگهداری، تربیت ، نفقه و … همانند تکالیف و وظایف فرزند و پدر و مادر است و با آن تفاوتی ندارد.

پس در شرایط عادی که هیچگونه ادعای مخالفی وجود ندارد، زوجی که طفل را به دنیا می آورد و برای او شناسنامه می گیرد، طبق برخی اصول حقوقی همانند اماره فراش و همچنین طبق عرف پدر و مادر فرزند محسوب شده و تمامی وظایف و تکالیف میان آن ها برقرار و پایدار است. مانند وراثت، حضانت، ارث و مابقی مسائل.

عباس شفیعی بهترین وکیل اهدای جنین در مشهد

شروط اهدای جنین 

وکیل خوب در مشهد می گوید: در صورت وجود شرایط ذکر شده در ادامه بایستی برای دریافت جنین سالم از روش اهدای جنین برای باروری استفاده کرد. زیرا در بعضی موارد علل ناباروری به گونه ای نیست که با تجویز دارو یا روش های پیشرفته درمان ناباروری، بتوان آنها را رفع کرد.

  • اگر اسپرم نه در مایع منی و نه در بیوپسی بیضه ‌های مردی وجود نداشته باشد، زوجه می ‌تواند از طریق لقاح مصنوعی یا همان اهدای جنین باردار شود.
  • اگر مرد و زن یا یکی از آنها ناقل بیماری ‌های ژنتیکی جنسی مانند: هموفیلی، ناهنجاری‌ های مادرزادی و دیستروفی عضلانی دوشن به نسل بعد باشد، برای حل این مشکل می‌ توانند از روش اهدای جنین اقدام به بارداری نمایند. 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مراحل قانونی اهدای جنین

در ادامه بخوانید: مراحل قانونی اهدای جنین

مراحل اهدای جنین

  • در ابتدا اولین قدم با مراجعه به مراکز درمان ناباروری اهدای جنین برای زوجینی که دارای شرایط ذکر شده در بالا هستند، آغاز می ‌شود.
  • مراکز درمانی پس از کنترل و اطمینان حاصل کردن از اینکه روش دیگری به جز اهدای جنین جهت باوری این زوج وجود ندارد، آن ‌ها را به واحد مددکاری ارجاع می ‌دهند.
  • پس از ارجاع به مددکاری کلیه شرایط و فرایندهای لازم از جمله ناشناس ماندن افراد برای یکدیگر و مدت زمان انتظار به زوج شرح داده می‌ شود.
  • پس از طی کردن دوره انتظار، زوجین طی نامه‌ ای به پزشکی قانونی و دادگاه خانواده جهت بررسی صلاحیت ‌های اخلاقی، رفتاری و اجتماعی معرفی می‌ شوند.
  • بعد از اخذ مجوز در خصوص صلاحیت ‌های مربوطه و موافقت حقوقی، زوجین می ‌توانند دوره درمانی خود را آغاز کنند.

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

ناگفته نماند که پس از اهدای جنین به موسسات مجاز اهدا توسط زوج شرعی و قانونی، زوجین تقاضا کننده برای دریافت جنین بایستی شرایطی را که قانونگذار ذکر کرده دارا باشند تا استحقاق دریافت جنین را داشته باشند.

  • ایجاد جنین باید ناشی از عقد شرعی زن و مرد باشد.
  • زوجین متقاضی یعنی هم زن و هم مرد باید باهم دادخواست مربوطه را به دادگاه ارائه دهند.
  • زوجین متقاضی باید از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند.
  • ارائه گواهی مبنی بر عدم توانایی زوجین در تولید مثل در کنار ارائه گواهی توانایی زن برای حمل جنین.
  • ارسال دادخواست به دادگاه خانواده مبنی بر تقاضای احراز صلاحیت زوجین متقاضی از طریق دفاتر خدمات قضایی. 
  • لازم به ذکر است که تابعیت خارجی یا ایرانی زوج دریافت کننده چندان مهم نیست. اما تابعیت ایرانی زوج اهدا کننده جزو شروط اساسی است.

وظیفه مراکز اهدای جنین

مطابق با تبصره ماده ۶ آیین نامه اجرایی قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور و اطلاعات مربوط به جنین های اهدایی جزو اطلاعات به کلی سری طبقه بندی می شوند. از این رو مراکز مجاز تخصصی درمان ناباروری وظیفه دارند در حفظ و نگهداری این اطلاعات اهتمام ورزند و از افشای آنها خودداری نمایند.

وکیل برای اهدای جنین

با توجه به وجود دلالان غیرقانونی و ایجاد بستری برای سودجویی این افراد در روند اهدا جنین. پروسه ای سخت و کمی دشوار ایجاد شده است. در این شرایط میتوان با کمک گرفتن از وکیل اهدا جنین روند اهدا را سریع تر طی کرد. زیرا وکیل متخصص در این زمینه میتواند در صورت بروز اختلافات و با استفاده از دانش های خود از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کند. و حقوق موکل خود را به خوبی تا پایان مسیر دریافت نماید. 

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل آقا در مشهد

نمونه دادخواست اهدای جنین

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: اهدای جنین

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ………

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانبان به موجب سند نکاحیه تقدیمی به عقد دائم یکدیگر درآمدهایم. لیکن در طول مدتی که از ازدواجمان گذشته تاکنون صاحب فرزندی نشده ایم. و با مراجعه به مراکز درمانی مشخص گردیده به لحاظ ناباروری قادر به فرزنددار شدن نیستیم. لذا صدور حکم مبنی بر اهدای جنین به اینجانبان مورد استدعا می باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

مشاوره حقوقی - مشاوره حقوقی آنلاین | گروه وکلای سنا

وکیل اهدای جنین مشهد

نتیجه گیری

در روش های کمک باروری اگر مشکلات جدی در اسپرم و تخمک نباشد، اغلب از تخمک و اسپرم زوجین استفاده می شود. اما در صورت وجود مشکل بایستی از تخمک، اسپرم یا جنین‌های اهدایی برای درمان ناباروری افراد استفاده کرد. ( مراحل قانونی اهدای جنین ) پس از جمله شیوه های مناسب برای اشخاصی که به دلایل جسمی یا ژنتیکی قدرت باروری ندارند. اهدای جنین است که در شرایط خاص انجام می گیرد. و از آنجایی که این روند پروسه ای سخت و کمی دشوار بوده، بهتر است که از بهترین وکیل اهدا جنین در مشهد کمک گرفت.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915