عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - وعده قبل از عقد نکاح

وعده قبل از عقد نکاح

در قانون مدنی، نامزدی تحت عنوان حقوقی “وعده نکاح “ آمده که یکی از مراحل مهم قبل از ازدواج و بعد از خواستگاری، به شمار می آید. این دوران از این بابت دارای اهمیت است که باعث شناخت هر چه بیشتر طرفین و خانوده های آنها می شود. اما مسئله ای که در اینجا حائز اهمیت بوده این موضوع است که وعده قبل از عقد نکاح چه بار حقوقی بر جای خواهد گذاشت. در ادامه با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد همراه شده تا اطلاعات جامعی در این باره بدست آورید.

وعده قبل از عقد نکاح چیست؟

وعده قبل از عقد‌نکاح، توافقی بین زن و مرد است که در آن تعهد می کنند در آینده با یکدیگر ازدواج کنند. البته مسلم است که این وعده ایجاد علقه زوجیت نکرده و هر یک از طرفین می توانند تا زمانی که عقد نکاح جاری نشده، از ازدواج منصرف شوند. بنابراین هدایایی که بین طرفین رد و بدل شده است، قابل استرداد خواهد بود.

بنابراین توصیه می شود در چنین مواقعی برای جلوگیری از بروز اختلافات در آینده، شروط نامزدی به صورت کتبی بین طرفین تنظیم شود. در این شروط می توان شرایط مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزند، و سایر حقوق و تکالیف زوجین در دوران نامزدی را مشخص کرد. همچنین می توان در مورد شرایط فسخ نامزدی و نحوه استرداد هدایا توافق نمود.

وکیل خانواده مشهد

اما ناگفته نماند که در برخی موارد، ممکن است وعده قبل از عقد نکاح دارای آثار حقوقی باشد. به عنوان مثال:

  • وعده ضمن عقد: اگر وعده ازدواج در ضمن عقد دیگری، مانند عقد صلح یا هبه، درج شده باشد، وعده نافذ بوده و در صورت عدم انجام آن، متخلف ضامن خسارات طرف مقابل خواهد بود.
  • فریب: اگر یکی از طرفین با فریب و حیله دیگری را به قبول وعده ازدواج وادار کند و سپس از آن امتناع کند، مرتکب کلاهبرداری شده و مشمول مجازات کیفری خواهد بود.

نکته: طبق ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی ایران، وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند. بنابراین تا زمانی که عقد نکاح جاری نشده باشد، هیچ یک از زن و مرد ملزم به ازدواج با یکدیگر نیستند و می توانند از وصلت امتناع کنند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

نکات مهم درباره وعده قبل از عقد نکاح

  • وعده نکاح یک عقد جایز و قابل رجوع است. به این معنا که طرفین هر زمان اراده کنند، این امکان وجود دارد که نامزدی را بهم بزنند.
  •  اگر نامزدی در ضمن یک عقد لازم انجام شده باشد، باز هم قابل فسخ خواهد بود.
  • برای این که بتوان نامزدی را بهم زد، نیاز به انجام تشزیفات خاصی نبوده و به صرف اعلام اراده محقق می شود.
  • حتی در صورتی که تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده، پرداخته شده باشد، باز هم وعده‌ ازدواج ایجاد علقه‌ زوجیت نمی‌ کند.
  • به طور کلی تعیین وجه التزام برای بهم زدن نامزدی، صحیح نیست. زیرا نوعی اجبار غیر مستقیم به نکاح محسوب می شود.
  •  صرف بهم زدن نامزدی و امتناع از انجام وعده ها، مستوجب حق مطالبه خسارت نخواهید بود.
  • اگر فردی در دوران نامزدی طرف مقابل را فریب داده و موجب خسارت وی شده باشد، از باب تسبیب و نه خلف وعده، مسئول جبران خسارت است.
بهترین وکیل حقوقی مشهد
  • طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، هز یک از طرفین می توانند در صورت بهم خوردن وصلت، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای نامزدی داده اند را مطالبه کنند.
  • اگر داماد پیش از عقد ازدواج وجه نقد یا غیرنقدی به عنوان شیربها به خانواده عروس اهداء کرده باشد، این اموال را می توان مطالبه نمود.
  • اگر زن و مرد در دوران نامزدی با یکدیگر رابطه نامشروع داشته باشند، به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات شده و تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم می شوند. زیرا وعده ازدواج، علقه زوجیت ایجاد نکرده و رابطه میان آنها نامشروع خواهد بود.
  • وعده نکاح یک تعهد عهدی است که با فوت هر یک از طرفین پایان می‌یابد.
  • اگر بر هم زدن نامزدی به نحوی باعث لطمه به حیثیت، آبرو، یا احساسات افراد شود، زیان دیده می‌تواند از این حیث نیز خسارت جبرانی مطالبه کند.
  • و …

بهترین وکیل خانواده مشهد

نمونه دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان ……….

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. در مورخ ………. به اتفاق خانواده رسما و عرفا از خانم ………. خواستگاری کردم. پس از حصول نظر مثبت خوانده مبنی بر انجام وصلت و نامزدی. اینجانب بنابر اقتضای آداب و عرف موجود اقدام به خریداری هدایا و اموالی (صورت لیست این اموال پیوست دادخواست تقدیم حضور است) نمودم. حال از آنجایی که خوانده بعد از مدتی تصمیم به فسخ و برهم زدن نامزدی را داشته و از انجام وصلت پشیمان شده است. حال با عنایت به مراتب ذکر شده و نیز خوانده از استرداد اموال پیوست در لیست، امتناع می نماید. لذا با تقدیم این دادخواست و استنادا به ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی از دادگاه محترم تقاضای محکومیت خوانده به استرداد هدایا و درصورت تلف، پرداخت قیمت مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

همانطور که در مطلب فوق ذکر شد وعده نکاح ایجاد تعهد نکرده و نمی توان آن را یک عقد الزام آور دانست. اما چنانچه در شرایطی هستید که نیاز به مشاوره درباره این موضوع دارید. توصیه می شود قبل از هر اقدام قانونی با یک وکیل خبره مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. زیرا قانون گذار برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی مقرراتی را حول محور وعده قبل از عقد نکاح مقرر نموده که با شناختن این مقررات می توان از حق خود آگاه شد.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915