عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در فروش مال غیر

وکیل در فروش مال غیر

مطابق با قانون فروش و انتقال اموال به غیر فقط توسط صاحب آن مال یا وکیل قانونی آن امکان پذیر بوده و در غیر اینصورت هیچ فرد دیگری اجازه دخل و تصرفی ندارد. پس حتی اعضای خانوده هم نمی توانند بدون اطلاع از صاحب مال اقدام به فروش آن کنند. در صورت انجام چنین عملی فروش مال غیر صورت گرفته و فرد می تواند علیه فروشنده شکایت نماید. اعمال دیگری هم مانند انتقال سند مالکیت یک مال یا حتی اجاره دادن آن بدون اجازه صاحب مال، خلاف قانون بوده و مصداق فروش مال غیر محسوب می شود. به گفته ی وکیل در فروش مال غیر این عمل جرم بوده و مجازات در پی دارد.

مال چیست؟

در علم حقوق به هر چیزی که قابل تملک و مبادله باشد، مال گفته می شود. به این صورت که مالکیت یک فرد نسبت به مال متناسب با اسناد معلوم می شود. حال اگر فردی علم دارد مالی متعلق به شخص دیگری بوده، اما برای فروش یا انتقال منفعت یا ملکیت آن مال به دیگری اقدام نماید، مرتکب جرم فروش مال غیر گردیده است.

در این جرم مانند دیگر جرایم، قانون رکن هایی را در نظر گرفته است که این رکن ها عبارت اند از:

  • رکن قانونی: نبود مجازات مساوی است با نبود آرامش برای عموم مردم. پس قانون برای هر جرمی یک مجازاتی را در نظر می گیرد تا جامعه دچار هرج و مرج نشود.
  • رکن مادی: فروش مال بدون اطلاع مالک اصلی مال صورت گرفته و با ثبت سند تقلبی این انتقال مال نهایی می شود.
  • رکن معنوی: در این جرم اصل بر عمدی بودن آن بوده و فرد با علم و آگاهی به اینکه مال متعلق به دیگری است، اقدام به فروش آن کرده است.

عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد

نحوه شکایت برای فروش مال غیر

در این نوع شکایت ها نوع اقدام بستگی به نوع مال دارد، اما در قدم اول بایستی تمام اسناد و مدارکی که مالکیت فرد را ثابت می‌کند را آماده کرده و در زمان نیاز به دادگاه ارائه گردد. همچنین ناگفته نماند که مدارک دال بر اثبات فروش مال غیر برای ارائه به دادگاه نیز لازم می باشد.

اگر تحت شرایطی صاحب مال نسبت به ملکی که نسبت به آن ادعای مالکیت داشته سند نداشته باشد، می تواند از طریق شهادت شهود و یا توسل به قرارداد کتبی یا شفاهی در جهت اثبات مالکیتش برآید. زیرا اثبات اماره مالکیت بر عهده فردی است که خود را نسبت به ملک فروخته شده مالک تلقی نموده و اوست که باید در صدد اثبات ادعایش باشد. بنابراین با توجه به این مطلب تصرف دلیل بر مالکیت فرد بوده مگر ادعای خلافش اثبات گردد.

نکته: اگر مال فروش رفته جزو اموال منقول باشد، طرح شکایت باید در محل سکونت متهم انجام شود و فقط در صورتی امکان شکایت در محل سکونت شاکی وجود دارد که متهم مجهوال المکان بوده باشد. اما در مورد اموال غیرمنقول شکایت باید در محل مال صورت گیرد.

اگر درگیر یک دعوای حقوقی در مورد فروش اموال غیر هستید، قطعا نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات در مورد این دعاوی دارید. پس توصیه می کنیم در اولین فرصت ممکن با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی بهترین وکیل در فروش مال غیر تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در فروش مال غیر

عباس شفیعی وکیل فروش مال غیر مشهد

نکات مهم پیرامون فروش مال غیر

  • برای تحقق جرم فروش مال غیر باید مال منتقل شده دارای ارزش اقتصادی باشد.
  • مال بایستی به شخص معینی چه حقیقی و چه حقوقی تعلق داشته باشد.
  • باید از روی عمد و با سوء نیت مجرمانه انجام شده باشد.
  • متهم نمی‌تواند ادعا کند که نسبت به جرم بودن این عمل آگاهی نداشته است.
  • صلاحیت رسیدگی به پرونده فروش مال غیر، در اختیار دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌باشد.
  • خریدار مال غیر نیز که از این جرم اطلاعی نداشته و از او نیز کلاهبرداری شده است می توانند همانند مالک اصلی اقدام به شکایت از مجرم و یا همان فروشنده نماید.
  • اگر خریدار بداند مال متعلق به دیگری است و در این معامله شرکت نماید مجرم محسوب می شود.

مجازات فروش مال غیر

مطابق با قانون فردی که بدون اجازه و اطلاع اقدام به فروش اموال فرد دیگری نماید جرم غیر قابل گذشتی انجام داده که جنبه ی عمومی نیز دارد. پس رضایت شاکی فقط باعث تخفیف در جرم شده و از بین نمی رود. بنابراین مجازات فروش مال غیر برای فرد خاطی یک تا هفت سال زندان، پرداخت جریمه ی نقدی و برگرداندن مال در نظر گرفته شده است. البته اگر ارزش مال فروخته شده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، حداقل و حداکثر مجازات نصف می‌شود.

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

در معامله فضولی فرد بدون اجازه و اطلاع صاحب مال، با اموال وی معامله انجام می دهد. البته در این نوع معامله نیت اصلی فرد ضرر رساندن به مالک نبوده و در برخی مواقع قصد وی سود بیشتر مالک است. اما در معاملات فروش مال غیر شخص به نیت کلاهبرداری و ضرر رساندن به مالک اقدام به این عمل می کند. به همین دلیل معامله فضولی در دسته ی جرایم حقوقی و فروش مال غیر در دسته جرایم کیفری قرار می گیرند.

نمونه متن شکواییه فروش مال غیر

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه …..

با سلام؛

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ….. مالک یک دستگاه آپارتمان به مشخصات … واقع در شهر …. به آدرس ….. می باشم. خوشبختانه مطلع شده ام که مشتکی عنه …….. ملک متعلق به بنده را به فرد دیگری فروخته است. اینجانب تصویر سند ملک موصوف را در بنگاه نزد مشتکی عنه گزارده بودم تا برای بنده به فروش برساند. ولیکن متاسفانه ایشان نسبت به انجام معامله بنام خویش اقدام کرده و خودش را مالک معرفی نموده است. لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم محکومیت ایشان مورد تقاضا است.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط وکیل در فروش مال غیر فروش دارایی‌ها و اموال هر فرد فقط با رضایت کامل خودش امکان پذیر بوده و اگر فردی خلاف این را و بدون اطلاع از صاحب مال اقدام به فروش مالی نماید، مرتکب جرم فروش مال غیر شده و مجازات در انتظارش خواهد بود. پس اگر در این زمینه دچار مشکلی هستید حتما با یک وکیل خبره ( عباس شفیعی وکیل فروش مال غیر در مشهد ) در این مورد مشورت کرده و در صورت نیاز پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.  زیرا مشورت با مشاور حقوقی، به منظور کاهش احتمال فریب خوردن در انجام معاملات، نیز بسیار کارساز خواهد بود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915