عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در ابطال وکالت نامه

وکیل در ابطال وکالت نامه

اگر در مورد اینکه وکالت نامه چیست؟ چه انواعی دارد؟ و چگونه می توان آن را باطل نمود؟ سوالاتی در ذهن خود دارید، در ادامه این مطلب با بهترین وکیل در ابطال وکالت نامه همراه شوید تا از منظر قانون پاسخ سوال های خود را بدست آورید.

وکالت نامه چیست؟

به طور کلی می توان وکالت‌نامه را اینگونه تعریف کرد که بین وکیل و موکل بسته شده و در واقع سندی است که در آن توافقات طرفین، موضوع، اختیارات وکیل و سایر نکات در آن قید می گردد. البته برای نوشتن وکالت نامه نیازی نیست حتما بین افراد معمولی و وکلای قانونی شکل گیرد، بلکه می توان بین افراد عادی نیز چنین قراردادی را عقد کرد. به همین دلیل در حال حاضر در بسیاری از کارها از جمله امور بانکی، خرید ملک و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد بسیاری دارد.

عباس شفیعی وکیل ابطال وکالت بلاعزل

انواع وکالت نامه

وکالت نامه ها را از نظر حدود اختیارات وکیل می توان به دو دسته تقسیم نمود:

  • وکالت نامه مطلق: در این نوع وکالت نامه وکیل اختیار تام نسبت به همه امور و اداره اموال موکلش را داشته، اما بایستی در تمامی موارد صلاح موکل خود را در نظر گیرد.
  • وکالت نامه مقید: در وکالت نامه های مقید بر خلاف نوع مطلق، وکیل فقط در امور قید شده در وکالت نامه صاحب اختیار بوده و اجازه پیشروی دارد.

همچنین می توان از نظر فسخ شده وکالت نامه ها را در دسته بندی دیگری قرار داد. از جمله:

  • وکالت نامه ساده: وکالت ها می توانند ضمن یک سند عادی یا یک سند رسمی تنظیم شوند. وکالت‌نامه زمانی رسمی است که در اداره ی ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و طبق مقررات قانونی تنظیم شود. اگر وکالتنامه ای چنین شرایطی را نداشته باشد، عادی محسوب می شود.
  • وکالت نامه بلاعزل: در این نوع وکالت نامه نسبت به نمونه ذکر شده قبلی شرایط کمی فرق دارد. به این نحو که موکل نمی تواند بدون وجود شرایطی خاص وکیل را عزل کند. زیرا یا باید موضوعی که فرد برای آن وکیل گرفته تمام شود، یا یکی از آن ها فوت کند و یا به جنون برسند. پس در این حالت است که می توان وکیل در وکالت نامه بلاعزل را عزل نمود. البته ناگفته نماند که در وکالت بلاعزل موکل می‌تواند انجام امور خویش را در دست بگیرد. اما به یاد داشته باشید که برای انجام امور جزئی به وکیل وکالت بلاعزل بدهید نه امور کلی.

عباس شفیعی وکیل ابطال وکالت نامه

وکالت تام الاختیار

نوع دیگری از وکالت‌نامه هم وجود دارد که با نام وکالت تام الاختیار شناخته شده و در آن شخص به یک وکیل، وکالت در انجام امور خاصی را می‌دهد. اما تفاوت در اینجاست که در این نوع وکالت نامه، وکیل می تواند وکالت را به شخص سومی برای انجام امور بدهد. پس تمامی حق و حقوق از گردن ایشان ساقط شده و دیگر اختیاری ندارد. به این اقدام انتقال قرارداد گفته شده و به عنوان مثال می توان گفت مردی برای طلاق وکالت تام الختیار به همسرش داده و خانم می تواند از طریق اختیاراتی که دارد، برای طلاق اقدام نماید.

در ادامه بخوانید: وکیل در ابطال وکالت نامه

نکته: برای تنظیم وکالت نامه تام الاختیار نیز باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه و وکالت نامه را امضا کرد. البته بایستی حتما با دقت متن وکالت نامه مطالعه شود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در ابطال وکالت نامه

بهترین وکیل ابطال وکالت در مشهد

نحوه ابطال انواع وکالت نامه

  • در وکالت نامه بلاعزل تحت شرایطی مانند فوت وکیل یا موکل، جنون وکیل یا موکل، سفیه وکیل یا موکل، انجام شدن کار مورد توافق طرفین و یا اتمام مدت مورد توافق، وکالت بلاعزل را باطل کرد. البته وکیل و موکل برای ابطال وکالت‌نامه رسمی بلاعزل باید به دفتر خانه‌ای که آن را تنظیم کرده اند یا دیگر دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
  • در وکالت نامه تام الاختیار علاوه بر شرایط بالا می توان به صورت عزل وکیل توسط موکل، استعفای وکیل، از بین رفتن موضوع وکالت و یا انجام دادن کاری مخالف با کار وکیل از سوی موکل اقدام به ابطال وکالت تام الاختیار کرد.
  • برای فسخ وکالت نامه های ساده، موکل هر زمانی که بخواهد می تواند وکیل را عزل کند. متقابلاً وکیل هم هر زمان که لازم بداند، می تواند استعفا دهد.

موارد ابطال وکالت نامه

به گفته ی بهترین وکیل در مشهد هر عقد و قراردادی در یکی از سه وضعت نام برده زیر قرار می گیرد:

  • قراداد صحیح است: هر زمانی که با توجه به ماده ی ۱۹۰ قانون مدنی کلیه شروط صحت عقد موجود باشد، عقد صحیح بوده و اثر حقوقی خود را ایجاد می کند.
  • قرارداد غیرنافذ است: عقد غیرنافذ بین دو حالت صحت و بطلان قرار داشته و در صورت ملحق شدن شرط صحت عقد، عقد صحیح بوده و در غیر این صورت در حالت غیرنافذ می ماند.
  • قرارداد باطل است: اگر شرط یا شروطی از شرایط صحت عقد وجود نداشته باشد، عقد باطل بوده و هیچگاه صحیح نخواهد شد، حتی اگر بعدا به عقد اضافه شود.

نکته: از جمله شروط صحت عقد می توان به قصد و رضایت طرفین بر وکالت دادن، اهلیت داشتن آنها، مشخص بودن موضوع مورد وکالت و مشروعیت آن اشاره کرد که در صورت نبود هر کدام می توان ابطال وکالت‌نامه را درخواست کرد.

مشاوره رایگان با وکیل ابطال وکالت مشهد

نمونه متن دادخواست ابطال وکالت بلاعزل

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم مجتمع قضایی …..

با سلام،

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب با تنظیم وکالت نامه ای به خوانده/خواندگان در جهت اجاره منزل مسکونی خود واقع در پلاک ثبتی شماره ….. بخش …… اعطای وکالت بلا عزل نموده ام. حال نظر به اینکه خوانده/خواندگان با تنظیم مبایعه مذکور از حدود اختیارات وکالتی اعطایی تجاوز کرده و با اقدام به تنظیم سند رسمی انتقال خسارات زیادی را به اینجانب وارد کرده اند. فلذا صدور حکم به ابطال وکالت نامه شماره دفترخانه …… و نیز سند انتقال قطعی معامله تنظیمی در دفترخانه ……. به استناد مواد ۲۴۷ و ۶۶۳ قانون مدنی به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل در مشهد

نتیجه گیری

با وجود اینکه در این مطلب ( وکیل در ابطال وکالت نامه ) سعی بر آن داشتیم تا نکات تکمیلی پیرامون ابطال وکالت نامه ها را ارائه دهیم. اما بایستی گفت که انجام این عمل دارای مراحلی بوده و باید قبل از هر اقدامی نسبت به آنها آگاهی کاملی داشته باشید. زیرا در این صورت است که می توانید به آسانی و در کمترین زمان، برای باطل کردن وکالت اقدام کنید. پس بهتر است برای انجام فرآیند باطل کردن قرارداد، با مشاور حقوقی یا وکیل مجرب در مشهد ارتباط داشته باشید. به دین منظور با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد از طریق شماره های موجود در سایت تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید. البته ناگفته نماند که در صورت نیاز می توانید پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص برای دستیابی به بهترین نتیجه بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915