عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه زن بعد از طلاق

نفقه زن در طلاق

ازدواج از بعد حقوقی فارغ از مسائل عاطفی و احساسی و تکامل افراد، یک قرارداد محسوب شده و می بایست کلیه تعهدات و تکالیف دو طرف در آن مشخص شود. متعاقبا این وکیل دعاوی خانوادگی نفقه زوجه را در این مقاله ( نفقه زن در طلاق ) به صورت کامل مورد بحث قرار داده است. زیرا تعریف نفقه و شرایط و نکات حقوقی آن از مباحث پرکاربرد و مهم حقوقی است. و آگاهی پیرامون این موضوع می تواند راه‌گشای بسیاری از اختلافات بین زوجین باشد. از طرفی دیگر هم می توان اینگونه گفت که لازمه ادامه زندگی خانوادگی، آن است که هزینه های مربوط به آن تامین شود.

نفقه چیست؟

از دیدگاه قانون به محض جاری شدن صیغه عقد ازدواج، زن و مرد دارای رابطه همسری با یکدیگر هستند. و مراسم عروسی و سایر موارد، تشریفات سنتی و عرفی جامعه است. بنابراین با ازدواج و آغاز زندگی مشترک زوجین نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند. یکی از حقوق زن بعد از ازدواج، حق نفقه است. هزینه و خرجی لازم برای گذراندن زندگی را نفقه می گویند.

نفقه شامل تمامی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از جمله تهیه مسکن، پوشاک، خوراک، وسایل منزل، هزینه های بهداشتی و درمانی و نیروی خدماتی (خدمتکار). در صورتی که از گذشته عادت به استفاده از خدمتکار داشته باشد یا به واسطه ی نقصان یا بیماری نیاز به خدمتکار داشته باشد. بنابراین پرداختن نفقه به زن تکلیفی است که به عهده مرد قرار داده شده و به همین دلیل، وی موظف است کلیه مخارج و هزینه های زندگی زوجه را در صورت داشتن تمکین ( تمکین در معنای عام یعنی فرمانبرداری زن از شوهر، حسن رفتار و معاشرت با او، نظافت و آراستگی، خوش اخلاقی و رفتار مناسب و اقامت و زندگی کردن در منزل شوهر. اما تمکین خاص به صورت جزئی به معنی روابط زناشویی و التذاذ جنسی از طریق نزدیکی زن و مرد است. ) تامین کند.

عباس شفیعی وکیل نفقه در مشهد

نکته: در این که آیا هزینه تحصیل زوجه جزء حقوق زوجه محسوب می شود یا خیر قانون در این زمینه ساکت است ولی نظر فقها و مراجع بر این است که هزینه تحصیل از شمول نفقه واجب مرد خارج است. 

مزایای نفقه برای زوجه

  • زوجه می تواند نفقه زمان گذشته خود را نیز مطالبه کند.
  • پرداخت نفقه به زوجه مشروط به فقر زن نیست.
  • پرداخت نفقه توسط مرد ارتباطی به تمکن مالی وی ندارد.
  • طلب زن بابت نفقه طلب ممتاز است.

طلب ممتاز به این معنا است که در صورت ورشکستگی یا فوت شوهر، نفقه زن مقدم بر سایر بدهی های مرد می باشد و ابتدا نفقه زن پرداخت شده و سپس نوبت به سایر بدهی ها خواهد رسید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه زن بعد از طلاق

وکیل آنلاین نفقه در مشهد

در ادامه بخوانید: نفقه زن در طلاق

زمان شروع پرداخت نفقه 

اگر زوجین بعد از عقد نکاح دائم بر سر موعد مراسم عروسی و زندگی مشترکشان با یکدیگر توافق کرده باشند. رویه قضایی بر این شایق است که در این دوران تا زمان موعد شروع زندگی مشترک به زوجه نفقه تعلق نمی گیرد. اما اگر زوج به هر دلیلی، زوجه را بلاتکلیف رها کند و اقدامی برای شروع زندگی پس از آن تاریخ نکند زوجه می تواند مطالبه نفقه داشته باشد.

نحوه محاسبه نفقه زوجه

یک وکیل خوب خانواده و متخصص در دعاوی خانوادگی توضیح می دهد: نفقه در زمینه ازدواج دائم مطرح مى شود و در عقد موقت نفقه وجود ندارد. اگر عقدی موقت باشد زن در آن عقد نمی‌تواند از مرد نفقه بگیرد مگر در صورتیکه با مرد برای دریافت توافق کرده باشد. 

میزان نفقه به طور دقیق در هیچ‌ کجای قانون تعیین نشده و اگر زن و شوهر در خصوص آن توافق نکرده باشند. تعیین میزان آن برعهده دادگاه خواهد بود. اما به طور کلی میزان نفقه با توجه به عرف، عادت مردم یک منطقه، وضعیت مالی مرد و شان خانوادگی زن و نحوه زندگی او پیش از ازدواج تعیین می‌شود. تعیین مقدار آن توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام شده. و در صورت اعتراض به نظر کارشناس، طرفین می‌توانند با ذکر دلایل تا هفت روز برای اعتراض اقدام کنند. پس از آن دادگاه برای بررسی مجدد میزان حقوق زوجه، از هیات سه نفره کارشناسان نفقه استفاده می کند.

نکته: اگر میزان حقوق زوجه و یا تقدیم آن در اصطلاح حقوقی کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق دادگاه خانواده قابل پیگیری است.

نکته: هرگاه زن بدون مانع شروع از ادای وظایف امتناع کند، در واقع تمکین نکند مستحق حق خود نخواهد بود. در این صورت عنوان ناشزه ( زن ناشزه، زنی است که از تمکین عام یا تمکین خاص و یا هر دو نوع تمکین در برابر شوهر خودداری می نماید. ) بر وی تعلق گرفته و در نتیجه پرداخت نفقه از عهده شوهر وی ساقط می شود.

وکیل برای نفقه در مشهد

ترک انفاق

براساس ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده زمانی که زن نسبت به شوهرش تمکین کند و مرد نیز توانایی مالی داشته باشد. و با وجود این شرایط نفقه همسرش را ندهد و یا در صورت عدم پرداخت نفقه سایر افراد واجب النفقه، این امر دارای جنبه کیفری است. و مجازات حبس بیش از ۳ ماه تا یک سال خواهد داشت.

مراحل قانونی دادخواست مطالبه نفقه حال و گذشته

در صورتی که زن درخواست مطالبه نفقه حال خود را از مرد داشته باشد. می تواند شکایت خود را در یک برگ تنظیم نموده و به دادگاه ارائه نماید. اما در صورتی که زن درخواست پرداخت نفقه گذشته خود را داشته باشد. باید دو نسخه دادخواست خریداری نموده و درخواست خود را در آنها شرح دهد. در این مورد زن می تواند هزینه دادرسی را نیز مطالبه کند.

نکته: در صورتی که مرد توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، اموال منقول و غیر منقولی جهت واگذاری به زن نداشته باشد و یا در نهایت مجبور به پرداخت نفقه نگردد، زن حق طلاق دارد.

نکته: در طلاق هایی ( نفقه زن در طلاق ) که زن بایستی عده نگه دارد و یا طلاق زوجه ای که باردار است نفقه به عهده مرد تا انتهای زمان عده یا وضع حمل نیز می باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

بهترین وکیل نفقه در مشهد

نمونه دادخواست نفقه برای زوجه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: مطالبه نفقه زن

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌رساند به موجب سند نکاحیه شماره …. مورخ ……. تنظیمی در دفترخانه شماره ……. شهر …. موکل به عقد دائم آقای …. درآمده است. جهت اظهارات موکل از تاریخ وقوع عقد خوانده از دادن نفقه به همسر خود خودداری نموده اند. لذا به موجب مواد ۱۱۱۱ ، ۱۱۰۷، ۱۱۰۶ و ۱۱۰۲ قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم الزام خوانده به پرداخت نفقه زوجه از زمان عقد مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

مطالبه نفقه توسط همسر و آشنایی با نمونه دادخواست نفقه

چت واتساپ با وکیل نفقه در مشهد

نتیجه گیری

در دوران ازدواج مرد مکلف به پرداخت نفقه همسر خود می باشد. اما به محض آنکه زن و مرد از هم طلاق گرفتند، تکلیف پرداخت نفقه به زن قطع می شود و مرد در این باره الزامی نخواهد داشت. با این حال طرح دعوای نفقه ممکن است پیچیده و دشوار باشد. به همین منظور بهتر است حتما از وکیل یا مشاوره حقوقی خانواده در این زمینه راهنمایی بگیرید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915