عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توشس - ابراء به چه معناست

ابراء به چه معناست

در این مطلب توسط عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد به این موضوع که ابراء به چه معناست می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

ابراء چیست؟

ابراء در لغت به معنای زدودن و پاک کردن آمده است. در اصطلاح حقوقی نیز از معنای لغوی دور نیفتاده و به معنای پاک کردن و زایل کردن دین از ذمه ی مدیون است.

ماده ۲۸۹ ق.م ابراء را چنین تعریف می کند:« ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف‌نظر کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

ماهیت حقوقی ابراء

ابراء یک ایقاع؛ یعنی عمل حقوقی یک طرفه است که با اراده ی طلبکار، به تنهایی واقع می گردد. بدین جهت نه تنها نیازی به توافق اراده ی بدهکار نیست، بلکه حتی در صورت مخالفت او نیز محقق خواهد شد.

نکته: هیچ مالی را نمی توان بدون اراده ی شخص در ملک او وارد ساخت، ولی اسقاط طلب را نمی توان به وارد کردن مال در مالکیت مدیون تشبیه کرد؛ زیرا در ابراء، طلب به مدیون انتقال پیدا نمی کند تا نیاز به اراده ی او داشته باشد، بلکه طلب مزبور، محو و زایل می گردد.

نکته: شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید پیگیری پرونده حقوقی خود را به این وکیل متخصص  بسپارید و دیگر هیچگونه نگرانی بابت روند پرونده نداشته باشید.

در ادامه بخوانید: ابراء به چه معناست

شرایط تحقق ابراء

برای آنکه ابراء محقق شود، شرایط زیر باید وجود داشته باشد:

اهلیت تصرف

ابراء کننده باید اهلیت تصرف داشته باشد و گرنه ابراء صحیح نخواهد بود و دین همچنان بر ذمه ی مدیون باقی می ماند؛ زیرا ابراء کننده با از بین بردن طلب در اموال خود تصرف می کند و قسمتی از آن را از بین می برد که این عمل بدون وجود اهلیت، ممکن نیست.

ماده ی ۲۹۰ ق.م می گوید:« ابراء وقتی موجب سقوط تعهد می شود که متعهد برای ابراء اهلیت داشته باشد».

قصد انشاء و رضایت

چون ابراء یک ایقاع است پس احتیاج به قصد انشا و رضایت داین دارد و در صورت فقدان قصد یا رضا، ابراء صحیح نخواهد بود.

باید دانست که ابراء با رضایت بر سقوط تعهد، تفاوت دارد و برای تحقق ابراء علاوه بر وجود رضایت، قصد انشای سقوط تعهد نیز وجود دارد.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

وجود دین

ابراء وقنی صحیح است که دینی وجود داشته باشدو ابراء ذمه ی شخصی نسبت به دینی که بعدا ثابت می شود، صحیح نیست. زیرا ابراء به معنای اسقاط است و اسقاط شیء وقتی ممکن است که موجود باشد و چیزی که هنوز وجود پیدا نکرده، نمی تواند ساقط شود.

فقهای امامیه، ابراء نسبت به دینی را که بعد به وجود خواهد آمد، ابراء یا اسقاط ما لم یَجِب می گویند و آن را غیر معتبر می دانند.

عدم بازداشت دین

برای تحقق ابراء لازم است دین مورد آن بازداشت نشده باشد، در غیر این صورت ابراء واقع نخواهد شد؛ زیرا طلب مزبور مانند سایر اموال، متعلق حق طلبکار قرار گرفته است، که وجود این حق مانع تأثیر اراده ی متعهدله در اسقاط آن خواهد شد.

امکان ابراء ذمه میت

طبق ماده ی ۲۹۱ ق.م « ابراء ذمه ی میت از دین صحیح است». منظور از ابراء ذمه میت، اسقاط دینی است که در زمان حیات بر عهده ی متوفی ثابت بوده است و گر نه فرد پس از فوت، شخصیت حقیقی و حقوقی ندارد تا بتوان برای او ذمه ای تصور کرد.

در ادامه بخوانید: ابراء به چه معناست

عدم لزوم معلوم بودن مقدار دین

برای تحقق ابراء، لازم نیست دین معلوم باشد؛ بنابراین اگر کسی نداند چه مقدار از دیگری بستانکار است و ذمه ی او را از دین ( به هر مقدار باشد ) ابراء کند، دین ساقط خواهد شد؛ زیرا قانون معلوم بودن مورد ابراء را شرط صحت آن ندانسته است و ابراء را نمی توان به معامله تشبیه کرده و کلیه شرایط مربوط به آن را در مورد ابراء جاری دانست، چه آن که ابراء همانگونه که گفتیم عقد نیست، بلکه ایقاع است که اراده ی یک طرف در وقوع آن موثر است.

مشاوره رایگان وکیل مشهد

عدم لزوم بکارگیری لفظ خاص

لازم نیست برای وقوه ابراء لفظ خاصی به کار برده شود، بلکه با هر لفظ و فعلی که دلالت بر اراده ی اسقاطتعهد کند، محقق می گردد. مانند آنکه بستانکار، سند مربوط به طلب خود را در حضور متعهد پاره کند و یا آن را به او تسلیم نماید.

در حقوق فرانسه ماده ی ۱۲۸۲ ق.م این کشور، مقرر می دارد که تسلیم ارادی نسخه ی اصلی سند عادی به وسیله ی طلبکار به بدهکار، دلیل وقوع ابراء محسوب می گردد.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915