عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ازدواج مجدد در قانون

ازدواج مجدد در قانون

مسئله‌ی چندهمسری یکی از مسائل فقهی است که در قرآن کریم مطرح شده و فقها درباره‌ی مستحب بودن یا نبودن آن نظرات گوناگونی دارند. اما از طرفی هم قوانین حمایت کننده از کیان خانواده ، مفاد ماده ی ۵۶ قانون حمایت از خانواده بوده که در سال ۱۳۹۱ تصویب شده است. بر اساس ماده ی ۵۶ قانون حمایت از خانواده، جهت ثبت رسمی ازدواج مجدد در قانون ، مرد در دفاتر ازدواج ، باید از دادگاه خانواده مجوز لازمه را اخذ نماید.

باید بدانید که در عقدنامه‌ها معمولا مطالبی به عنوان شروط ضمن عقد چاپ شده که زوجین آنها را امضاء می‌کنند و با این کار آنها را می‌پذیرند؛ یکی از این شرط‌ها این است که اگر مرد بدون مجوز همسر دومی اختیار کند یا به تشخیص دادگاه عدالت را بین همسران برقرار نکند، به همسر اول این وکالت داده می‌شود که بتواند خود را طلاق دهد.

ازدواج مجدد

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد، اگر مردی در صورت داشتن همسر، مجددا ازدواج نماید، عمل او خلاف شرع یا قانون نیست منتها می بایست یکسری اصول و قوانین رعایت گردد. مساله ازدواج مجدد زوج و راهکارهایی که قانون در این مورد برای زوجه در نظر گرفته است، یکی از مواردی است که در جامعه کنونی وجود دارد و به نوعی زوجین با این مساله روبرو می شوند. به این صورت که هرگاه زوج همسر دیگری اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید، زوجه میتواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را نماید. 

عباس شفیعی بهترین وکیل برای ازدواج مجدد

شرایط گرفتن زن دوم

  • همسر اول رضایت داشته باشد.
  • زن اول توانایی عمل به وظایف زناشویی خود را نداشته باشد.
  • همسر اول از شوهر خود تمکین نکند.
  • همسر اول دچار بیماری های صعب العلاج یا جنون باشد.
  • زن اول مجرم یا معتاد باشد.
  • زوجه توانایی باروری نداشته باشد.
  • زن به هر نوعی زندگی را ترک کند یا مفقوالاثر شود.
  • زن به حبس ۵ سال یا بیشتر محکوم باشد.
  • و …

همانطور که در مورد شرایط ازدواج مجدد برای مرد مشاهده نمودید، در موارد خاص به مرد اجازه ازدواج دوم داده شده است. تا چند همسری وسیله ای برای هوسرانی قرار نگیرد.

نکته: اگر مردی با حکم دادگاه به دلیل نشوز زن ( نافرمانی و ناسازگاری کردن زن با شوهر ) و عمل نکردن زن به وظایف زناشویی همسر اول، اجازه ازدواج مجدد را اخذ کرده باشد، زن اول نمی تواند به استناد بند ۱۲ شرط مندرج در سند ازدواج تقاضای طلاق نماید.

وکیل خوب برای ازدواج مجدد در مشهد

نکته: منظور از ازدواج مجدد در قانون حمایت خانواده هم ازدواج دائم می باشد هم موقت. زیرا قانون این شرایط را به نوع خاصی از ازدواج محدود نکرده است. اگر مردی بخواهد ازدواج مجدد انجام بدهد و همسر او هیچ کدام از شرایط بالا را نداشت تنها کار ممکن اخذ اجازه از همسر اول است. ازدواج دوم در صورت عدم رعایت شرایط بالا باطل نمیگردد بلکه زن اول می تواند با مراجعه به دادگاه خود را مطلقه سازد.

خداوند متعال در آیه سوم سوره شریفه نساء فرموده است که مردان می توانند تا چهار همسر را با ازدواج دائم به عقد خود در بیاورند. اما در ادامه می‌فرماید: «اما اگر مى‌ترسید عدالت را رعایت نکنید تنها به یک همسر اکتفا کنید.»

دلایل لازم برای ازدواج مجدد

این وکیل خانواده ( عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری ) می گوید: مرد برای ثبت ازدواج دوم باید اقدام به تنظیم دادخواست ازدواج دوم نماید. وی در دادخواست ازدواج دوم باید دلایل خود را برای ازدواج مجدد ذکر کند. در صورت قانونی بودن دلایل، به مرد اجازه ازدواج مجدد داده خواهد شد.

  • ارائه دلایل و مستندات دادخواست
  • انجام تحقیقات ضروری توسط دادگاه
  • احراز توانایی مالی مرد و اینکه آیا زوج توانایی اداره دو زندگی مشترک را دارد یا خیر. ( بیشتر قضات به این مسئله توجه بسیاری دارند)
  • احراز اجرای عدالت بین همسران توسط دادگاه

دادگاه پس از بررسی های لازم و وجود هر یک از این موارد و همچنین کلیه شرایط لازم مبادرت به صدورحکم اجازه ازدواج مجدد را خواهد نمود.

مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه

باید بدانید که اگر مردی بدون اجازه دادگاه دوباره ازدواج کند، این کار او از نظر قانون جرم محسوب نمی‌شود و پیگرد قانونی و مجازات ندارد امّا از این نظر که نمی‌تواند قانونا این ازدواج را به صورت رسمی ثبت کند، این عمل یعنی ثبت نکردن ازدواج، جرم است و تعقیب و مجازات قانونی دارد.

عباس شفیعی وکیل ازدواج مجدد در مشهد

حقوق زنان در مواجهه با تعدد زوجات

در نتیجه تعدد زوجات و ‏ازدواج ‏مجدد شوهر یا ازدواج مجدد در قانون، دو حق‏ برای زن ایجاد می‌شود که اجرای‏ عدالت ‏و حق ‏طلاق می باشد. شوهر باید به نحوی با زنان خود رفتار کند که هیچ یک از آنها نسبت به دیگری احساس بر‌تری نکنند. یعنی شوهر باید در خوراک، پوشاک و مسکن بین زنان خود مساوات را رعایت نماید.

بایستی یادآور شد که شوهر باید در معاشرت با زنان خود نیز عدالت داشته باشد. البته دادگاه‌ها عملاً اجرای عدالت را صرفاً از باب تمکن مالی مورد توجه قرار داده است. و صرف بی‌عدالتی و تبعیض بین زنان نمی‌تواند موجب طلاق به درخواست زن باشد. بلکه عسر و حرج ناشی از این بی‌عدالتی و تبعیض است که مبنای حق درخواست طلاق برای زن می‌شود و این عسر و حرج باید به دادگاه ثابت شود.

نکته: به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد، ازدواج مجدد خود باعث معضلات و مشکلات فراوانی برای مرد، زنان و فرزندان می گردد. که آسایش و آرامش را از خانواده سلب کرده و افراد را وارد کشمکش های بیهوده و فرسایشی می کند. از این جهت بهتر است قبل از اقدام به ازدواج مجدد همه جوانب امر به درستی و با مشورت کامل سنجیده شود و سپس اقدام گردد. تا بتوان با دیدی وسیع تر و افقی بازتر به مقوله ی ازدواج مجدد و پیامد های ناشی از آن پرداخت.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

عباس شفیعی بهترین وکیل برای ازدواج دوم در مشهد

نمونه دادخواست ازدواج مجدد مرد

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تقاضای صدور حکم مبنی بر تجویز ازدواج مجدد (تقاضای صدور حکم تجویز ازدواج بدلیل عدم تمکین زوجه)

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب بموجب عقدنامه شماره … مورخ … با خوانده خانم … عقد ازدواج دائم نموده ام. خوانده محترمه قریب به مدت … سال است که بدون هیچگونه دلیلی منزل مشترک را ترک نموده است.

اینجانب بعد از مراجعات مکرر نهایتا دعوای الزام به تمکین وی را مطرح نمودم که بموجب دادنامه قطعی به شماره … مورخ … همسرم محکوم به الزام به تمکین شده اند اما هم چنان حاضر به تمکین و انجام وظایف قانونی و شرعی خود نسبت به اینجانب نمی باشد و حتی محل کار خود را نیز بدون اطلاع اینجانب تغییر داده است. نظر به عدم تمکین ایشان و هم چنین نظر به اینکه بنده با توجه به شرایط موجود دچار عسر و حرج گردیده ام و ادامه این شرایط برایم غیر قابل تحمل شده است لذا با توجه شرح خواسته تقاضای صدور حکم مبنی بر تجویز ازدواج مجدد به انضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست تجویز ازدواج مجدد به انضمام کلیه خسارات قانونی

وکیل آنلاین و چت در واتساپ برای ازدواج مجدد

نتیجه گیری 

طبق قانون، مرد نمی‌تواند با داشتن یک همسر دائم اقدام به ازدواج دائم دوم کند، مگر در مواردی که قانونگذار آن را تجویز کرده باشد. عمل ازدواج مجدد بدون مجوز ظاهرا به تنهایی جرم انگاری نشده است. امّا بر این اساس که مرد نمی‌تواند آن را ثبت کند، در حقیقت جرم انجام داده است و برای این کار باید مجازات شود. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به ازدواج دوم با یک مشاور خانواده یا وکیل خانواده این موضوع را در میان بگذارید. زیرا مرجع صالح نیز دادگاه های خانواده بوده و وکلای خانواده در این امر تبهر بیشتری دارند.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915