عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک

به دلیل اینکه چک یک سند عادی محسوب شده و بسیاری از افراد امورات مالی خود را با استفاده از آن حل و فصل می کنند، بدیهی است که در برخی مواقع میان صادر کننده چک و دارنده چک اختلافاتی پیش آید. عدم استرداد لاشه چک یکی از نمونه های بارز در اختلافات پیش آمده در این زمینه است که عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد سعی دارد به نکات پیرامون آن بپردازد. پس در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا همراهمان باشید.

استرداد لاشه چک

بعد از وصول چک و یا تعهداتی که قرار بوده صادرکننده آن انجام دهد، چک به صورت لاشه در آمده و دارنده پس از وصول آن بایستی بلافاصله لاشه چک را مسترد نماید. حال اگر دارنده از تحویل دادن لاشه چک اجتناب کند، در قدم اول صادرکننده باید اضهارنامه ای را برای وی ارسال کند. ( شما از طریق اظهارنامه لاشه چک به طرف مقابل اطلاع می دهید که باید در مدت مقرر چک صادر شده را به شما بازگرداند در غیر این صورت قطعاً در دادگاه محکوم شده و باید تمام هزینه های رسیدگی را نیز پرداخت نماید. )

به گفته ی وکیل حقوقی مشهد اگر بعد از ارسال اظهارنامه عملی برای برگشت لاشه چک صورت نگرفت، در نهایت به عنوان صادرکننده چک اقدام به طرح دعوای استرداد لاشه چک نماید.

نکته: اگر پس از ارسال اظهارنامه توسط صادرکننده چک، دارنده چک برای استرداد لاشه اقدامی نکند، می توان از وی به عنوان خیانت در امانت شکایت کرد. همچنین بعد از صدور حکم قطعی مبنی بر الزام دارنده لاشه چک به استرداد آن، اگر حکم صادره را اجرا نکند، به دستور دادگاه از چک مذکور رفع اثر خواهد شد.

وکیل استرداد لاشه چک مشهد

هزینه دادرسی استرداد لاشه چک

برای هزینه دادرسی دعوای استرداد لاشه چک اختلاف نظرهایی وجود دارد. زیرا برخی این نوع دعاوی را در دسته مشکلات غیر‌مالی و برخی دیگر مالی می دانند. پس اگر بخواهیم در دسته امورات حقوقی مالی آن را قرار دهیم، مطابق با مبلغ مندرج در چک ملزم به پرداخت هزینه دادرسی خواهید بود.

مرجع صالح به رسیدگی استرداد لاشه چک

اگر مبلغ درج شده در چک تا بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده صالح به رسیدگی موضوع بوده و اگر مبلغ چک بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه عمومی محل اقامت خوانده یا همان دارنده چک صالح به رسیدگی پرونده نیز خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای اقامه دعوا استرداد لاشه چک

برای اقامه این دعوا مانند هر دعوای دیگری، نیاز به ارائه مدارکی خواهد بود. از جمله:

  • تصویر مصدق سند عادی و در صورت در اختیار نداشتن، شهادت شهود و مطلعین
  • ارائه اظهارنامه درخواست استرداد لاشه
  • کارت ملی جهت احراز هویت
  • کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی

وکیل حقوقی مشهد

روند رسیدگی به استرداد لاشه چک

برای اینکه بخواهید دادخواستی مبنی بر استرداد لاشه ثبت کنید، باید مدارک و مستندات دال بر وجود چک در دست خوانده دعوی تهیه و به دادگاه ارائه شود. همچنین ارائه دلیل و مستندات کافی مبنی بر این امر که استفاده از چک توسط خوانده فاقد وجاهت قانونی بوده نیز ضروری است.

وکیل استرداد لاشه چک

داشتن وکیل در زمینه استرداد لاشه اهمیت و تاثیر بسیار زیادی بر روی روند و نتیجه پرونده دارد. از این رو در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در زمینه دعاوی مربوط به چک و چگونگی طرح دادخواست و پیگیری دعوا، می توانید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید. ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ )

اقامه دعوای کیفری برای استرداد لاشه چک

فردی که با علم به امانی بودن چک آن را به فرد دیگری منتقل نموده یا وجه آن را وصول نموده است. با اینکه در توافقات مابین صادرکننده و دارنده نبوده باشد، فرد دارنده مرتکب جرم خیانت در امانت شده و در صورت اثبات این موضوع توسط صادر کننده، علاوه بر مجازات حبس (زندان) برای دارنده لاشه چک به جبران خسارت زیان‌دیده نیز محکوم خواهد شد.

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

استرداد لاشه چک در قانون جدید چک

به گفته‌ی بهترین وکیل چک مشهد برای جلوگیری از مشکلات متعدد بعد از صدور چک توسط صادرکننده و یا مسول حساب. قانون چک با اصلاحاتی مواجه شد که تا زمان رفع سواثر از چک همچنان ادامه خواهد داشت. از جمله:

  • عدم افتتاح هر گونه حساب و صدور کارت بانکی جدید
  • مسدود کردن وجوه کلیه حساب ها و کارت های بانکی به میزان کسری مبلغ چک
  • عدم پرداخت هر گونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

نکته: به گفته ی وکیل چک طبق تبصره ۳ ماده ۵ مکرر، یکی از مواردی که منجر به رفع سو اثر از چک می‌شود، سپری شدن ۳ سال تمام از تاریخ گواهی عدم پرداخت بوده. و اینکه هیچ دعوایی اعم از کیفری یا حقوقی از ناحیه دارنده مطرح نشده باشد. در چنین وضعیتی صادرکننده می تواند دادخواست استرداد لاشه چک را به دادگاه حقوقی تقدیم نموده تا به این دعوا رسیدگی شود.

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب به موجب سند عادی مورخ …. یک فقره چک به شماره ….. را نزد خوانده به عنوان امانت گذاشته ام که ایشان برخلاف امانتداری چک را برگشت زده و دعوی مطالبه وجه چک به طرفیت اینجانب اقامه نموده است. لذا با استناد به مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و ۱۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به استرداد لاشه‌چک مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل استرداد لاشه چک مشهد

نتیجه گیری

برای طرح دعوای استرداد‌لاشه‌چک زمانی می توان اقدام نمود که صادر کننده چک مدعی پرداخت وجه چک بوده. و یا اگر چک برای ضمانت، امانت و یا هر منظور دیگری که در دست دارنده است. موضوع حل و فصل شده و صادرکننده به تعهدات خود عمل کرده باشد، اما در عین حال دارنده لاشه، چک را به صادرکننده پس نمی دهد. در این صورت است که می توان علیه او در محاکم اقامه دعوا نمود. البته این را هم متذکر شویم که اینگونه دعاوی دارای پیچیدگی های فراوانی است. که فقط یک وکیل خبره چک در مشهد می تواند به درستی روال پرونده را پیش گیرد. پس قبل از اقدام به هر عملی با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک حقوقی مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) تماس گرفته و تقاضای دریافت وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

1 دیدگاه دربارهٔ «استرداد لاشه چک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915