عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - انواع مهریه در قانون

انواع مهریه در قانون

برای آشنایی با انواع مهریه در قانون و شرایط پرداخت آن در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد همراه شوید تا نکات ارزشمندی پیرامون این موضوع بدست آورید.

مهریه چیست؟

دادن مهر به زنان در ازدواج مساله ای است که پیشینه ای طولانی داشته و میان مردن با سنت های مختلف متداول بوده است. به همین دلیل پول یا مالی که ارزش مادی داشته باشد را به عنوان مهریه بانوان قرار می دهند و این مال در عوض عصمت او قرار می گیرد. پس مهریه مالی است که به موجب عقد نکاح چه دائم و چه موقت به ملکیت زن در آمده و می تواند در آن دخل و تصرف کند و یا هر زمان که بخواهد آن را مطالبه نماید، مهریه نام دارد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

انواع مهریه

مهریه با توجه به زمان تعیین شدن، نحوه پرداخت و انواع زمان مطالبه به چند نوع تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح یکایک آنها می پردازیم:

  • مهرالمسمی: برای این نوع مهریه دختر و پسر هنگام نکاح، مقدار معینی را مشخص کرده و مطابق با آنچه در عقدنامه ذکر شده، پسر موظف به رعایت خواهد بود.
  • مهرالمثل: در این نوع مهریه هنگام عقد نکاح مهر خاصی برای دختر تعیین نشده و چنانچه بحث طلاق به میان آید، دادگاه با توجه به شان و منزلت زن و مقایسه با زنانی که در سطح او هستند، مهر را تعیین کرده و مرد موظف به پرداخت خواهد بود. همچنین مهر المثل برای مهریه هایی که به جهت عدم مشروعیت و یا عدم مالیت مورد استناد واقع نشود و از این نظر باطل اعلام گردد، کاربردی خواهد بود.
  • مهر المتعه: چنانچه مانند نمونه قبل هنگام نکاح مهری برای زن تعیین نشده باشد و مرد بخواهد قبل از برقراری رابطه زناشویی همسرش را طلاق بدهد، به زن مهرالمتعه تعلق می گیرد. اما در تعیین میزان مهرالمتعه تنها شان و منزلت زن کاربردی نبوده و میزان آن با شرایط مادی مرد سنجیده می شود.

عباس شفیعی وکیل تقسیط مهریه مشهد

در ادامه بخوانید: انواع مهریه در قانون

در تقسیم بندی دگیری مهریه را می توان بر اساس شرط استطاعت زوج تعیین کرد. زیرا گاهی پیش می اآید که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را ندارد. به همین دلیل شرط استطاعت مطرح شده که دارای چند نوع است:

  • مهریه عندالمطالبه: در این نوع مهریه زن هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را طلب کند و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. البته چنانچه زوج توانایی پرداخت را نداشته باشد و این موضوع در دادگاه ثابت شود، مهریه بر اساس شرایط مالی و درآمدی وی، توسط دادگاه قسط بندی می شود.
  • مهریه عندالاستطاعه: برای مهریه هایی با این نوع، مرد به شرطی مهریه زوجه را تمام و کمال می پردازد که استطاعت مالی به میزان مهر مشخص شده را داشته باشد.

نکته: برای اثبات استطاعت مالی زوج برای دریافت مهریه عندالاستطاعه توسط زوجه و یا بالعکس این موضوع یعنی عدم اثبات استطاعت مالی توسط زوج، وکیل مهریه نقش حیاتی خواهد داشت. 

  • مهریه موجل: در این نوع مهریه زمان خاصی برای پرداخت مهریه مشخص می شود و قبل از موعد آن زمان، زن حق درخواست مهر خود را ندارد. همچنین حق حبس از وی ساقط شده و نمی‌تواند تا زمان به پایان رسیدن مدت تعیین شده مهر خود را مطالبه کند.

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

قانون جدید مهریه

به دلیل اینکه اغلب مردان در زمان ازواج و تعیین مهر تحت تاثیر شوق و هیجان قرار دارند، با مهریه های بالا موافقت می کنند. اما در صورت بروز اختلاف و تصمیم به طلاق به دنبال راهی برای عدم پرداخت مهریه هستند. به همین دلیل قانون جدید مهریه اصلاحاتی در این زمینه ایجاد کرد که موافقان و مخالفان زیادی در بین کارشناسان وکالت حقوقی امور خانواده دارد. زیرا این قانون بیان می دارد برای مهریه های کمتر و برابر از ۱۱۰ سکه، زوج موظف به پرداخت بوده و در صورت عدم پرداخت مجرم شناخته شده و مجبور به تحمل زندان می باشد. اما چنانچه تعداد سکه از ۱۱۰ عدد بیشتر باشد، ابتدا حکم برای پرداخت ۱۱۰ سکه داده شده و برای الباقی سکه ها با توجه به توان مالی زوج تصمیم گیری خواهد شد.

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

همراهان گرامی برای اخذ مشاوره های تخصصی در زمینه های طلاق، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه معوقه، حضانت و نفقه فرزند مشترک، اثبات زوجیت، فسخ نکاح و … بهترین اقدام مشاوره با یک وکیل پایه یک دادگستری کاردان است تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود. پس قبل از هر اقدامی با دفتر وکالت وکیل خوب مشهد ( عباس شفیعی ) تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید. همچنین شما می توانید در صورت نیاز پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص در امر حقوق و خانواده بسپارید.

نمونه دادخواست مهریه

با سلام و تقدیم احترام به استحضار می‌رساند:

اینجانبه  ……. به استناد کپی مصدق عقدنامه‌ به شماره‌ی …… در تاریخ ../../..با خوانده ………  عقد ازدواج دائمی در دفترخانه‌ی شماره‌ی ….. شهرستان …. منعقد کرده‌ایم. نظر به مبلغ مقرر مهریه در عقدنامه به میزان …. سکه (یا هر نوع دیگری از مطالبه، مانند ملک) که کلا بر ذمه زوج و عندالماطلبه می‌باشد، ‌فلذا با توجه به ماده‌ی ۱۰۸۲ قانون مدنی و تبصره‌ی الحاقی ۲۹/۴/۷۶ آیین‌نامه‌ی اجرایی به ماده‌ی مذکور و ماده ی ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مهریه درج شده در عقدنامه به میزان …. سکه  را درخواست دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل متخصص مهریه در مشهد

نتیجه گیری

امیدواریم با توضیحات ذکر شده در مورد انواع مهریه در قانون به تمام سوالات شما پاسخ داده باشیم. اما چنانچه هنوز سوالی در ذهن دارید و یا نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی تخصصی تری دارید، می توانید در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با دفتر وکالت بهترین وکیل خانواده در مشهد ( عباس شفیعی ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت نمایید. ایشان با صبر و بردباری به حرف های شما گوش داده و با توجه به تجربه بالایی که در حل پرونده های اینچنینی دارند، بهترین توصیه و راهنمایی ها را پیش روی شما قرار خواهند داد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915