عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تقبیل و مضاجعه

تقبیل و مضاجعه

در جوامع امروز وجود رابطه آزاد میان زن و مرد بسیار بیش از گذشته می باشد و به نوعی همین روابط آزاد باعث از هم گسستن روابط خانوادگی اشخاص می شود و همچنین باعث تشکیل دعاوی خانواده اعم از زنا، روابط نامشروع میان زن و مرد نامحرم ( تقبیل و مضاجعه ) و … می شود.

بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید مطابق با قانون مجازات اسلامی کشور ( ماده ی ۶۳۷ ) اگر زن و مردی که بین آنها نکاحی صورت نگرفته و به زوجیت هم درنیامده باشند، دست به روابط نامشروع و یا اعمال منافی عفت البته غیر زنا بزنند، گرچه به رابطهٔ جنسی کامل منتهی نشود، حرام و جرم تلقی شده و با آنها برخورد قانونی خواهد شد. در این مقاله در مورد تقبیل و مضاجعه صحبت خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید با نگاه قانون گذار در این رابطه بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

عباس شفیعی وکیل کیفری در مشهد

تقبیل و مضاجعه چیست؟

اگر با مفاهیم کلمات تقبیل و مضاجعه آشنا نیستید، باید بگوییم که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن است. در صورت تفسیر سخت نسب به این ماده و با توجه به آوردن کلماتی مانند تقبیل و مضاجعه که هر دو اعمال فیزیکی محسوب می شوند، می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که منظور این ماده فقط روابط نامشروع فیزیکی می باشد.

اما در رویه ی قضایی اصولا این طور نیست ( رویه قضایی به شکل کلی تصمیم مکرر قضایی گفته می شود. ) و قاضی هر گونه رابطه ی نامشروعی را اعم از فیزیکی یا غیر فیزیکی که محتوای آن مرز رابطه ی مشروع و قانونی را رد کرده باشد، مشمول این ماده دانسته و برای آن مجازات تعیین می کند. البته ناگفته نماند که در این رابطه ها ممکن است راه های اثبات جرم زنا را نتوان استفاده کرد، زیرا که مطابق قانون ایران راه های اثبات زنا به دو صورت است:

  • زانی یا زانیه چهار بار در دادگاه اقرار نماید.
  • چهار مرد عادل شهادت دهند این افراد را رویت نمودن که در حال عمل زنا بوده اند.

تقبیل یا مضاجعه از جمله رفتار ناپسند (  بوسیدن،اعمال خلاف عرف و منافی عفت ) به شمار می‌روند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تقبیل و مضاجعه

مشاوره کیفری ۲۴ ساعته

عمل منافی عفت

با توجه به موارد بیان شده در بالا این سوال برایتان مطرح شود که به چه اعمالی، اعمال منافی عفت غیر زنا گفته می‌شود. منظور از عمل منافی عفت غیر زنا هر نوع رابطه جنسی که منجر به مواقعه نگردد، می باشد و به عبارت بهتر یعنی رابطه جنسی ذکر شده حتما باید فیزیکی و مادی باشد. بنابراین غیر از این مورد چنانچه کسی اشاره از روی شهوت به دیگری ابراز کند مانند چشمک زدن و یا لبخند شهوانی و یا نوشتن نامه عاشقانه، در این صورت مشمول این ماده نمی گردد. اما روابطی که منجر به معاشقه خواهد شد مانند مکالمه عاشقانه و یا قدم زدن در خلوت مشمول این ماده می باشد..!

مجازات تقبیل و مضاجعه

بهترین وکیل خانواده در مشهد ذکر می کند که با توجه به موارد و شرایط یاد شده در بالا  هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد که این مجازات می تواند از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق باشد نه بیشتر از آن. همچنین اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود. زیرا مجازات رابطه نامشروع به اجبار، مانند مجازات رابطه نامشروع است با این تفاوت که اگر یکی از زن یا مرد برای رابطه نامشروع اکراه داشته باشد و به زور مجبور به این کار شود، مجازات فقط نسبت به اکراه کننده اعمال می شود. 

ناگفته نماند که در جرم رابطه نامشروع مجازات زندان وجود ندارد و فرقی نمی کند که مرتکب جرم روابط نامشروع متاهل باشد یا مجرد. مگر اینکه در کنار روابط نامشروع مرتکب جرم دیگری بشوند که آن جرم حبس داشته باشد.

تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی

وکیل خوب در مشهد می گوید امکان تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جریمه نقدی وجود دارد. شلاق به عنوان یک مجازات تعزیری در جرم رابطه نامشروع، می تواند به جریمه نقدی تبدیل شود که میزان آن را قاضی با توجه به شرایط و اوضاع و احوال مرتکبین جرم، مشخص می کند. 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تقبیل و مضاجعه

عباس شفیعی وکیل تضمینی کیفری در مشهد

نمونه شکوائیه تقبیل و مضاجعه

مشخصات شاکی :نام : ……….نام خانوادگی : ……. نام پدر: …….. تاریخ تولد : ………..

محل اقامت : …………..

مشخصات متشکی عنه: نام: ………….. نام خانوادگی: …………نام پدر: …………….. تاریخ تولد : ………

محل اقامت : …………..

موضوع : رابطه نا مشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا (تقبیل / مضاجعه)

تاریخ وقوع جرم: ………………… روز: ………….. ساعت: ………….. محل وقوع جرم : ……………

ریاست محترم دادسرا

شر ح ماوقع :

سلام علیکم/ احتراماً، به استحضار می رساند:

به موجب سند نکاحنامه شماره………….. مورخ ……………. دفترخانه شماره ……….. شهرستان ………….. اینجانبه همسر شرعی و قانونی مشتکی عنه می باشم که ثمره ………. سال زندگی مشترک ۲ فرزند پسر / دختر به نام های …………………..  و ………………… می باشد. متاسفانه کاشف به عمل آمد : مشتکی عنه با خانمی مطلقه مراوده دارند که هیچ علقه زوجیتی بین این خانم و همسر اینجنابه وجود نداشته و اعمال آنان تقبیل /مضاجعه تلقی می گردد. از این رو با تقدیم شکوائیه حاضر و استناداً به ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی رسیدگی و در نفس موضوع صدور حکم از محضر دادگاه مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

بهترین وکیل در مشهد

نتیجه گیری

در این مقاله توسط بهترین وکیل خانواده در مشهد با بررسی ماده ی ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی ( بخش تعزیرات ) به بیان مفهوم دو واژه ی «تقبیل» و «مضاجعه» به عنوان اصلی ترین مصادیق روابط نامشروع که در ماده بیان شده است، پرداختیم. همچنین از آنجایی که اثبات جرم در این موارد کار نسبتا سختی است و هیچ کس بدون داشتن یک وکیل متخصص نمیتواند آن را انجام دهد، در چنین شرایطی بهترین انتخاب برای افراد در هر سن و سالی، مشاوره حقوقی با بهترین وکیل در مشهد است. وجود یک فرد متخصص و آشنا با قانون میتواند مسیر حل این چالش های حقوقی را به بهترین نحو ممکن هموار سازد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915