عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - توهین و افترا

توهین و افترا

از آنجایی که احترام به آبروی اشخاص مورد توجه قانون گذار کشورمان قرار داشته، نقض آن در قالب جرم توهین و تعیین مجازات برای این جرممورد پیش بینی قانونگذار قرار گرفته است. اما بهتر است بدانید که توهین جرمی است قابل گذشت و تعقیب آن با شکایت شاکی خصوصی آغاز و با رضایت شاکی خصوصی تمام میشود. از این رو ما سعی داریم در این مقاله توهین و افترا به شما بگوییم که شروع به توهین چه جرمی است و مجازات آن چیست و چگونه محاسبه میشود. پس لطفا در ادامه همراهان باشید.

توهین و افترا چیست؟

معنای این دو مورد در مباحث حقوقی کمی متفاوت از معنای آن در عرف جامعه است.

توهین: به مواردی گفته می‌شود که هتک حرمتی چه عملی و چه لفظی صورت گیرد. به بیان دیگر لزومی به انجام فعل مجرمانه نبوده و همینکه شخصی با الفاظ نامناسب و رکیک مخاطب قرار گیرد جرم توهین صورت گرفته و همانند تمامی جرائم دیگر دارای سه رکن مادی، معنوی و قانونی میباشد.

عباس شفیعی وکیل توهین و افترا در مشهد

نکته: جرم توهین که متاسفانه به دلیل ضعیف شدن بنیان های اخلاقی و پایین بودن آستانه تحمل مردم، وقوع آن در کشورمان رو به تزاید است از اقسامی برخوردار می باشد:

  • توهین ساده: به عنوان یک جرم قابل گذشت شناخته شده که شروع و ادامه تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات، منوط به شکایت شاکی و عدم گذشت وی است. مجازات در این نوع توهین چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. 
  • توهین مشدد: توهین مشدد خود چند زیرمجموعه دارد، اما به ‌طور کلی شامل اهانت هایی است که در آن برای فرد گناهکار مجازا‌ت سنگین‌ تری در نظر می‌گیرند. بنابراین مقنن توهین را به اعتبار شخصیت و مقام طرف اهانت تشدید کرده و مجازات بیشتری را برای آن مقرر کرده است. مانند توهین به رهبری، توهین به کارکنان و مقامات دولتی، توهین به صاحبان حرفه ها و مشاغل خاص و … که مجازات آن به سه تا شش ماه حبس و یا تا ( ۷۴ ) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی می باشد.

بهترین وکیل در مشهد می گوید که برای اثبات توهین اگر به صورت مکتوب از قبیل پیامک یا مجله آن می باشد. اثبات آن با ارائه مکتوبات به راحتی قابل اثبات است ولی اگر توهین به صورت شفاهی باشد. غالباً به وسیله شهادت شهود یا اقرار توهین کننده نزد مراجع قضایی به راحتی قابل اثبات می باشد.

در ادامه بخوانید: توهین و افترا

وکیل متخصص در زمینه توهین می گوید که برای ثابت شدن جرم توهین باید شرایظ ذیل وجود داشته باشد.

  • موهن بودن رفتار
  • وجود مخاطب معین
  • شخص حقیقی بودن مخاطب
  • زنده بودن مخاطب
  • حضوری یا علنی بودن توهین
  • توهین باید صریح باشد
  • -عدم لزوم ابتدایی بودن توهین
  • نتیجه حاصله
  • سوء نیت در جرم توهین

بهترین وکیل اثبات توهین و افترا در مشهد

افترا: در صورتی که شخصی صفتی را به دیگری نسبت بدهد که آن صفت توهین‌آمیز و غیر مرتبط و ناسزا باشد عمل افترا صورت گرفته است. یا به معنای دیگر افترا عبارت‌ است ‌از نسبت دادن جرمی به دیگری، به‌گونه‌ای که نسبت‌دهنده نتواند درستی استناد و ادعای خود را ثابت کند.

بنابراین برای تحقق جرم افترا وجود سه شرط ضروری است:

  • انتساب جرم به دیگری
  • صراحت انتساب
  • ناتوانی مفتری از اثبات صحت اسناد

البته افترا به دو نوع افتراء لفظی و افترا عملی تقسیم می‌شود. در افترای عملی شخص مثلاً با جاسازی مواد مخدر در منزل فرد مورد نظر سعی می‌کند وی را به عنوان بزهکار مواد مخدر معرفی کند. اما در توهین صرفاً یک رفتار توهین‌آمیز و تحقیرکننده به شخص داده می‌شود. که به تبع مجازات هر یک از جرایم متفاوت می باشد.

مجازات افترا هم تا پیش از این، از یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها بر اساس تشخیص قاضی بود که به موجب قانون «کاهش مجازات حبس تعزیری» تغییر کرد. در حال حاضر، مجازات جرم افترا، بیش از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی است.

قذف، افترای خاص

یک نوع خاص از افترا وجود دارد که «قذف» نامیده می‌شود و مجازات آن سنگین‌تر از افترای عادی است. در قذف طبق ماده ۲۴۵ تا ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی اگر توهین دارای مضامین ناموسی و نسبت دادن زنا یا لواط به شخص باشد حد آن ۸۰ ضربه شلاق است.

مجازات توهین و افترا

به گفته بهترین وکیل دادگستری در مشهد از آنجایی که حجم انبوهی از مشکلات و دعاوی وجود دارد، قانونگذار سعی بر این دارد. تا بتواند اولاً از شدت برخی مجازات ها بکاهد و دیگر اینکه نحوه رسیدگی به آنها را نیز تسهیل بخشد. همانطور که میدانید جرم توهین و افترا سابقاً علاوه بر شاکی خصوصی ، مدعی العموم نیز اقدام به شکایت می نمود. و در صورتیکه شاکی خصوصی رضایت می‌داد همچنان فرد مجرم دارای مجازات بود. اما در قانون جدیدالتصویب این شرایط شامل تسهیلاتی شد، به این صورت که تنها به شکایت شاکی خصوصی رسیدگی می شود و در صورتی که شاکی خصوصی رضایت خود را اعلام نماید در همان مرحله پرونده بسته خواهد شد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

عباس شفیعی وکیل کیفری در مشهد

 

نمونه دادخواست ابطال وصیت نامه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: ……….

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً اینجانب بوکالت از شاکی خانم ….. شکایت خود را از آقای …. فرزند حسین بشرح ذیل بعرض می رسانم: حسب اظهارات موکل و دلایل موجود مشتکی عنه مدت مدیدی است عالمانه و عامدانه موکل را حضورا و از طریق تماس های مکرر تلفنی و ارسال پیامک مورد افترا، تهدید، توهین،فحاشی، قذف و … قرار داده و کراراً با ارسال پیامک های غیر اخلاقی و استعمال الفاظ رکیک و توهین آمیز موجبات سلب آسایش و آزار و اذیت موکل و خانواده ایشان را فراهم نموده است. لذا با توجه به موارد ممنوعه از نامبرده اعلام شکایت نموده و تقاضای تعقیب کیفری ایشان وفق مقررات جزایی و همچنین مواد ۶۴۱ و ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی و عنداللزوم انجام استعلام از شماره تلفن همراه ……و اپراتور … مورد استدعا می باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

شکوائیه توهین و فحاشی

وکیل توهین در مشهد

نتیجه گیری

همه انسان‌ها به‌صرف انسان بودن و فارغ از هر گونه امتیاز خاص اجتماعی، حقوقی دارند. که باید از جانب سایر هم‌نوعان محترم شمرده شود و مورد تعرض قرار نگیرد. از جمله، جان و مال و آبروی اشخاص مصون از تعرض است، و درصورتی ‌که این حقوق رعایت نشود، با رعایت شرایطی امکان مجازات شخص نقض‌کننده‌ حقوق فراهم خواهد بود. از این رو اگر از مجازات جرم توهین ویا افترا در قانون جدید بی اطلاع هستید و یا برای تنظیم شکواییه و یا تنظیم لایحه نیازمند مشاوره حقوقی هستید و از طرفی دیگر هم اگر مرتکب این جرم شده اید و بعنوان متهم نیازمند ارائه دفاع در محکمه هستید، و یا توسط قاضی پرونده حکم تعیین شده و نسبت به آن اعتراض دارید، قبل از هر اقدامی توصیه می شود از مشاوره حقوقی بهترین وکیل در مشهد استفاده نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915