عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم ترک انفاق و مجازات آن

جرم ترک انفاق و مجازات آن

به گفته ی عباس شفیعی وکیل خوب خانواده در مشهد، پس از ازدواج یکی از حقوق زن دریافت نفقه از طرف زوجه است. حال چنانچه مزد هزینه‌ها، خرج و مخارج زندگی را که همان نفقه است، پرداخت نکند جرم ترک انفاق رخ داده و مستحق مجازات خواهد بود. در ادامه ب این وکیل متخصص در امر خانواده همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در زمینه جرم ترک انفاق و مجازات آن بدست آورید.

ترک انفاق چیست؟

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه زن شامل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم، در صورت عادت یا احتیاج است ( همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن در زمره نفقه قرار می گیرد ) که در ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی پرداخت متعارف آن ها بر عهده زوج در ازدواج های دائم گذاشته است. اما چنانچه زن از همسر خود تمکین نداشته باشد، مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل ترک انفاق مشهد

تمکین به معنای انجام دادن وظایف همسری است که به دو نوع عام و خاص دسته بندی می شود. تمکین عام به معنای تبعیت زن از همسرش در راستای ریاست مرد در خانواده بوده و تمکین خاص اطاعت از همسر در برقراری رابطه جنسی به حد متعارف نیز می باشد.

حال با توجه به این توضیحات می توان گفت که ترک انفاق خودداری از پرداخت نفقه همسر و سایر افراد واجب النفقه است که در صورت انجام آن با داشتن استطاعت مالی برای فرد عهده دار مجازات در پی خواهد داشت.

نکته: سکونت زن در منزل همسر اصل بر این است که تمکین عام و خاص از همسرش دارد. اما چنانچه مردی ادعای عدم تمیکن داشته باشد اثبات آن در دادگاه بر عهده خودش است. زیرا اثبات ناشزه بودن زن باعث رد دادخواست نفقه وی می شود.

شرایط ترک انفاق

  • زن از شوهر خود تمکین نکرده باشد.
  • مرد استطاعت مالی کافی، برای پرداخت نفقه زوجه خود را داشته باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه مشهد

ارکان جرم ترک انفاق

جرم ترک انفاق نیز مانند سایر جرایم، داراى عناصری است که در ادامه عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد به توضیح آن ها می پردازد:

  • عنصر قانونی ترک انفاق: طبق این عنصر هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد، به حبس محکوم می شود. البته تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی بوده و درصورت گذشت وی از شکایت مجازات موقوف می‌شود.
  • عنصر مادى ترک انفاق: در این عنصر بیان می شود که با خودداری از پرداخت نفقه افراد واجب النفقه و ترک فعل در صورت توانایی فرد بر انفاق مجازات در پی خواهد داشت.
  • عنصر روانى (معنوی) ترک انفاق: در این عنصر بایستی تقصیر ترک کننده انفاق در پرداخت نفقه را اثبات کرد. زیرا فرد برای نپرداختن نفقه باید داراى قصد مجرمانه باشد تا بتوان برای وی مجازات تعیین کرد. پس صرف عمل مادى ترک انفاق همسر و اقارب، جرم نیست.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

در ادامه بخوانید: جرم ترک انفاق و مجازات آن

مجازات ترک انفاق

هنگامی که مرد توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد اما باز هم از پرداخت نفقه سرباز زند، مستحق مجازات بوده اما چنانچه مرد توانایی مالی نداشته باشد به جرم ترکانفاق مجازات نمی شود. در این حال زوجه فقط می تواند از راه حقوق نفقه خود را طلب نماید و در صورت عدم پرداخت طلاق بگیرد.

به گفته ی وکیل پایه یک خانواده در مشهد حکم و مجازات قانونی ترک انفاق سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس می باشد. البته امکان دارد میزان مجازات به علت بهره گیری از قوانین مربوط به تخفیف یا تعلیق مجازات، کاهش یابد یا به حالت تعلیق درآید. اما مسئله اصلی این است که تعهدات لازم را از زوج برای پرداخت به موقع نفقه اخذ می کنند.

راه اثبات ترک انفاق

برای اثبات هر جرمی فرد شاکی باید با دلیل اتفاق افتادن جرم را ثابت کند که در مورد ترک انفاق هم این موضوع صدق می کند. پس از طریق اقرار مرد، وجود شاهدانی مطلع و آگاه می توان برای عدم پرداخت نفقه و یا حتی بیرون کردن زن از خانه استفاده کرد.

وکیل مطالبه نفقه گذشته مشهد

مطالبه نفقه گذشته

وکیل خوب نفقه در مشهد می گوید: به دلیل اینکه نفقه زن جزو دیون ممتاز شناخته شده، زن می تواند برای دریافت نفقه گذشته خود هم به دادگاه مراجعه کرده و درخواست مطالبه نفقه گذشته خود را داشته باشد. همچنین برای پرداخت نفقه آینده هم همسرش را مکلف به پرداخت نماید.

نکته: نفقه اقارب شامل این موضوع نبوده و چنانچه نفقه آنها پرداخت نشده باشد،ریال دیگر قابلت مطالبه را نخواهد داشت. بلکه فقط فرد نفقه دهنده را می توان برای پرداخت نفقه اینده الزام کرد.

مراحل شکایت ترک انفاق

  • تنظیم شکوائیه ترک انفاق
  • مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم
  • ثبت شکایت
  • ارسال پرونده به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی
  • تحقیق از زوجه توسط دادیار
  • ارسال احضاریه برای زوج برای حضور در دادسرا
  • صدور حکم قرار منع تعقیب یا صدور حکم به مجازات زوج

مشاوره رایگان با وکیل خانواده مشهد

نمونه دادخواست ترک انفاق

احتراما به استحضار می رساند اینجانب در تاریخ  …… طی عقدنامه شماره … دفترخانه …… به عقد دائمی آقای ……. در آمده ام. نامبرده به مدت ….. ماه است که از پرداخت نفقه امتناع نموده و با وجود آمادگی اینجانب برای تمکین از پرداخت نفقه حال اینجانب امتناع می نماید. لذا، تقاضای تعقیب کیفری نامبرده به جرم ترک انفاق را دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

شماره وکیل خانواده مشهد ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ )

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در این مطلب ( جرم ترک انفاق و مجازات آن ) بیان شد، می توان گفت زنی که همسر وی هزینه‌های معمول زندگی او را که تحت عنوان نفقه بیان می شود، تامین نمی‌کند، می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و الزام شوهر خود را به انجام وظیفه شرعی و قانونی وی درخواست کند. اما این مساله را مدنظر داشته باشید که روند رسیدگی به چنین پرونده هایی دارای فراز و نشیب های زیادی است که حضور یک وکیل متخصص و آگاه به نکات پیرامون نفقه می تواند به حل هر چه بهتر پرونده کمک کند. پس توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خوب نفقه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915