عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم آدم ربایی چیست

جرم آدم ربایی چیست

نوشته پیش رو توسط عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد در مورد جرم آدم ربایی و مجازات جرم آدم ربایی برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب ( جرم آدم ربایی چیست ) همراهمان باشید.

آدم ربایی چیست؟

با توجه به آنچه در قانون بیان شده می توان گفت که امنیت و آرامش افراد در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هیچکس حق سلب آن را ندارد. پس هر زمان شخصی، دیگری را به زور و تهدید و یا به هر نحو دیگری بدون رضایت فرد، برباید و یا مخفی کند، جرم آدم ربایی رخ می دهد و مرتکب را با مجازات آدم ربایی، روبرو می کند.

در جرم آدم ربایی قصد و نیت آدم ربا بسیار مهم است. زیرا فرد بایستی با علم و آگاهی به نیت ضرر رساندن اقدام به آدم ربایی کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل آدم ربایی مشهد

جنبه عمومی جرم

طبق ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی، آدم ربایی در دسته جرایم غیرقابل گذشت قراردارد که با وجود رضایت شاکی خصوصی فقط یک تا سه درجه، بسته به میزان حبس و درجه آن در مجازات آدم ربایی تخفیف داده می شود.

ارکان تشکیل دهنده جرم آدم ربایی

آدم رایی هم مانند سایر جرایم دارای سه رکن است:

  • رکن مادی: در رکن مادی زمانی می توانیم بگوییم جرمی اتفاق افتاده است که فردی بدون رضایت خودش با زور و یا تهدید جابجا شده باشد.
  • رکن معنوی: در رکن معنوی قصد و نیت مجرمانه فرد را برای آدم ربایی داریم. به عنوان مثال شرایطی را در نظر بگیرید که فرد خودرویی را سرقت می کند و پس از آن متوجه می شود کودکی درون خودرو خواب است، در چنین شرایطی چون نیت سرقت بوده آدم ربایی اتفاق نیفتاده است. زیرا با اینکه فعل مادی انجام شده ولی نیت شخص سرقت بوده، پس آدم ربایی محسوب نمی شود.
  • رکن قانونی: طبق ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی جرم آدم ربایی تعریف شده و برای آن مجازات تعیین شده است که این مورد رکن قانونی این نوع جرایم می باشد. در این ماده بیان شده است، هرگاه فردی به قصد مطالبه مال، وجه، یا به قصد گرفتن انتقام گرفتن شخصی، اقدام به آدم ربایی نماید، یا برای تهدید، حیله یا آسیب به عنف، فردی را برباید و مخفی کند، به حبس محکوم خواهد شد.

در ادامه بخوانید: جرم آدم ربایی چیست

عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک مشهد

مجازات آدم ربایی

باتوجه به توضیحات ذکر شده در بالا، بهترین وکیل کیفری مشهد می گوید: طبق ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی هر زمان به نیت مطالبه وجهی یا مالی یا حتی به نیت انتقام و هر منظور دیگری با تهدید، حیله یا به هر شکل دیگری، فردی ربوده یا مخفی شود، برای رباینده از پنج تا پانزده سال در نظر گرفته شده است.

نکته: اقدامات دیگر رباینده می تواند مجازات را تشدید کند. به عنوان مثال اکر سن قربانی کمتر از ۱۵ سال باشد، ربودن توسط وسیله نقلیه رخ داده باشد، آسیب جسمی یا حیثیتی به قربانی وارد شده باشد، مرتکب به حداکثر مجازات یعنی ۱۵ سال محکوم می شود. البته ناگفته نماند که فرد در صورت انجام سایر جرایم مانند جرایم منافی عفت جداگانه محکوم و مجازات خواهد شد.

اثبات جرم آدم ربایی

وکیل کیفری مشهد می گوید: برای اثبات بعد قانونی جرم آدم ربایی در قدم اول بایستی ثابت شود که فرد به زور و اجبار و تهدید به مکان دیگری انتقال داده شده است. برای اثبات بعد مادی جرم آدم ربایی می توان به مطالبات فرد اشاره کرد. در نهایت هنگامی که قصد و نیت مجرم در دادگاه ثابت شود، جرم از لحاظ روانی و بعد معنوی قابل اثبات خواهد بود.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم آدم ربایی

  • در قدم اول شاکی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت و ارسال شکواییه به دادسرا و دادگاه صالح رسیدگی به جرم مراجعه نماید.
  • در قدم بعدی بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کند.
  • بعد از ثبت شکواییه و ارسال آن به مراجع ذی‌صلاح پرونده تشکیل شده و دادسرا اقدام به بررسی موضوع و تحقیقات لازم می کند.
  • در نهایت پس از کافی بودن و یا نبودن ادله های موجود اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی یا قرار منع تعقیب می نماید.

نکته: هنگامی که ادله کافی برای مجرم شناختن فردی وجود نداشته باشد، قرار منع تعقیب صادر می شود. با صدور قرار منع تعقیب و قطعیت آن، پرونده، مختومه می شود. اما در قرار جلب به دادرسی و بعد از آن صدور کیفر خواست از طرف دادستان، پرونده برای رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری فرستاده خواهد شد.

در ادامه بخوانید: جرم آدم ربایی چیست

مشاوره رایگان وکیل آدم ربایی مشهد

نمونه شکواییه آدم ربایی

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنهم مقارن ساعت ….. مورخ …… هنگامی که فرزند دخترم به نام … در حال برگشتن از دانشگاه به منزل بود توسط مشارالیهم با خودروی ……. به شماره پلاک … ربوده شد. شایان ذکر است که بعد از گذشت ….روز ضمن تماس تلفنی با اینجانب مبلغ … ریال وجه نقد را در برابر آزادی فرزندم خواستند و اعلام نمودند در صورت عدم موافقت با خواسته یا تأخیر در پرداخت وجه، جان دخترم در خطر است. حال نظر به اینکه عمل مشتکی‌عنهم از مصادیق بارز جرم آدم‌ربایی است لذا با استناد به ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده/نامبردگان را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل خوب آدم ربایی مشهد

نتیجه گیری

آدم ربایی یکی از جرائم علیه اشخاص است که در قانون جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است. حال از آنجایی که اثبات این نوع جرایم پیچ و خم های زیادی دارد و عدم اطلاع درست از روند و پیگیری درست پرونده باعث از بین رفتن حق قربانی می شود، توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل متخصص کیفری مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید یا اینکه خیال خود را آسوده کرده و پیگیری پرونده را به بهترین وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی ) بسپارید. بای ارتباط گرفتن با ایشان می تواند با شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915