عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - قانون جدید مهریه

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

سند ازدواج یک سند رسمی بوده و بانوان می توانند از طریق اجرای مفاد سند رسمی ازدواج برای رسیدن به مهریه خود اقدام نموده و آن را به اجرا بگذارند. البته مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت دارای مزایا و معایبی است که در ادامه عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد به آن پرداخته و مورد بررسی قرار داده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این مساله، لطفا تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

شرایط صدور اجراییه در اجرای ثبت

  • مطالبه مهریه به موجب سند رسمی باشد.
  • منجز بودن مهریه و تعهدات
  • پرداخت مهریه منوط به رسیدن زمان مشخص شده ای نباشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد

مراحل مطالبه مهریه از اجرای ثبت

برای مطالبه مهریه از این طریق زوجه یا وکیل قانونی وی می تواند به دفترخانه ای که عقد ازدواج به وقوع پیوسته مراجعه کرده و تقاضای تمام یا بخشی از مهریه را داشته باشد و مطابق مراحل زیر اقدامات را طی کند:

  • در قدم اول بایستی مدارک شناسایی و عقدنامه جهت احراز هویت و انجام مراحل قانونی تحویل سردفتر داده شود.
  • سردفتر پس از احراز هویت برگه اجراییه را که به صورت فرم های چاپی است، تحویل زوجه یا وکیل قانونی وی داده تا تکمیل نمایند.
  • همچنین در عقدنامه قید می گردد که چه مقدار از مهریه از طریق اجرای ثبت مطالبه شده است. این اقدام برای آن است که دیگر زوجه نتواند همان مقدار را از مرجع دیگر مطالبه نماید.
  • پس از صدور اجراییه، سردفتردار موظف است تا مراتب را از طریق پست پیشتاز به اطلاع زوج برساند. از طرفی دیگر هم برگه اجراییه را به زوجه تحویل داده تا برای ابلاغ به زوج به دایره اجرای اداره ثبت تحویل دهد. پس زوجه بایستی به اداره ثبت مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهد.
  • در این مرحله اداره ثبت به زوجه فرصت ۱۰ روزه ای داده تا نسبت به پرداخت مهریه اقدامات لازم را انجام دهد و در غیر این صورت اموال وی توقیف خواهد شد. همچنین از طریق بانک مرکزی نرخ سکه را بدست می آورد. زیرا اعلام بانک مرکزی برای اجرای ثبت ملاک عمل می باشد.
  • چنانچه در مدت زمان داده شده برای پرداخت مهریه، زوج اقدامی نکند، اجرای ثبت اموال وی را بغیر از مستنثیات دین، توقیف کرده و از طریق کارشناس رسمی اجرای ثبت قیمت گذاری می کند تا با فروش این اموال مهریه زوجه پرداخت گردد.

مشاوره رایگان وکیل مهریه مشهد

نکته: در صورتی که اداره ثبت نتواند ظرف مدت ۲ ماه از تقاضای اجرا، اموال زوج را شناسایی و توقیف نماید، یا ظرف مدت ۶ ماه نسبت به اجرای مهریه مندرج در نکاحیه اقدام نماید، زوجه می‌تواند با انصراف از اجرای مهریه در ادارات ثبت و دریافت گواهی انصراف به دادگاه مراجعه نماید. دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه حکم به پرداخت مهریه صادر می نماید.

نکات مهم مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

  • مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت سریعتر به نتیجه خواهد رسید.
  • در این روش مطالبه مهریه فقط ۵ درصد به عنوان حق الاجرا دریافت می شود که آن را هم بایستی زوج پرداخت نماید.
  • زوجه میتواند پس از تشکیل پرونده، زوج را ممنوع الخروج کند.
  • زن میتواند بخشی را از دادگاه خانواده و بخش دیگر را از اجرای ثبت مطالبه کند.
  • افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی ملاک عمل نخواهد بود.
  • اموال معرفی شده توسط زوجه نباید جزو مستنثیات دین زوج باشد.
  • اگر زوج کارمند یکی از ادارات و موسسات دولتی باشد، زوجه می تواند تقاضای توقیف بخشی از حقوق وی را بدهد.

نکته: چنانچه زوج برای فرار از ادای دین پس از ابلاغ اجراییه اموال خود را به دیگری انتقال دهد، سوءنیت وی در محاکم حقوقی قابل پیگیری خواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

نمونه درخواست مطالبه مهریه از ثبت

سردفتر محترم دفترخانه ازدواج شماره …..

احتراما با توجه به تصویر مصدق عقدنامه پیوست که اصل آن در آن دفترخانه تنظیم شده است،  اینجانب خانم ……. فرزند …… دارنده شماره شناسنامه ……. صادره از ……. به شماره ملی …… درتاریخ …… در قبال …… سکه تمام بهار آزادی بعنوان مهریه به عقد ازدواج دائم آقای …… فرزند ….. دارنده شماره شناسنامه ….. صادره از …… متولد ….. به شماره ملی …… در آمده ام. همان طور ­که مستحضرید به دلیل اینکه مهریه بعنوان دین بر ذمه زوج بوده و عندالمطالبه قابل وصول می باشد و نام برده با وجود درخواست های مکرر از تادیه مهریه قانونی امتناع می نماید، لذا خواشمندم به موجب این درخواست ضمن صدور اجرائیه، نسبت به وصول مهریه اینجانب اقدام لازم را بعمل آورید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل مطالبه مهریه

نتیجه گیری

به گفته ی بهترین وکیل مهریه در مشهد، مطالبه مهریه طبق بخشنامه ای که رییس قوه قضائیه به دادگاه ها ابلاغ کرده به این نحو است که اگر زوجه خواهان مهریه خود است، بایستی در قدم اول به ادارت ثبت اسناد مراجعه کرده تا از طریق توقیف دارایی زوج حق قانونی و شرعی خود را بدست آورد. حال از آنجایی که پیگیری این اقدامات وقت گیر و دارای چالش های فراوانی است، توصیه می کنیم قبل از اقدام به هر عملی با این وکیل متخصص در امر مهریه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در این صورت خواهید توانست در کمترین زمان ممکن نتیجه دلخواه را بدست آورید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915