عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم نشر اکاذیب چیست

جرم نشر اکاذیب چیست

یکی از جرائم بر علیه اشخاص جرم نشر اکاذیب است که می‌تواند در فضاهای مختلفی شکل گیرد. عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد در این مطلب سعی دارد به نکات پیرامون این مساله که جرم نشر اکاذیب چیست و چگونه اتفاق می افتد، بپردازد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل متخصص کیفری نیز همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی بدست آورید.

نشر اکاذیب چیست؟

در لغت نشر به معنای انتشار دادن و اکاذیب به معنای دروغ است که مجموعا می توان گفت نشر اکاذیب به معنای انتشار خبرهای دروغ و واهی بوده که طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شده است. طبق این ماده در قانون هر فردی به نیت ضرر رساندن به دیگری با تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به هر وسیله ای اعم از شکوائیه، گزارش و … عملی را که خلاف واقعیت است به فرد دیگری نسبت دهد، جرم نشر اکاذیب انجام داده و مجرم شناخته خواهد شد. زیرا این جرم در دسته جرایمی قرار دارد که باعث سلب آسایش عمومی می شود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک کیفری مشهد

ارکان تشکیل دهنده جرم نشر اکاذیب

  • رکن مادی: رفتار و اظهارات فرد مرتکب رکن مادی این نوع جرم را تشکیل می دهد.
  • رکن معنوی: در این رکن سوءنیت و عمدی بودن عمل را داریم که فرد مجرم با آگاهی و البته انگیزه اقدام به نشر اکاذیب کرده است.

نکته: با توجه به ارکان ذکر شده در بالا اگر فردی بدون داشتن انگیزه و هدف اقدام به نشر اکاذیب کرده باشد ولی بعد از فرد موردنظر عذرخواهی کرده باشد و برای اصلاح خبر منتشر شده اقدامات لازم را انجام داده باشد، دیگر نمی توان از وی با عنوان جرم نشر اکاذیب شکایت کرد.

تفاوت افترا با نشر اکاذیب

وکیل کیفری متخصص در امر نشر اکاذیب ( عباس شفیعی ) می گوید: در نشر اکاذیب عمل انتسابی دروغ و خلاف واقعیت بوده و با نسبت دادن آن به فرد دیگر باعث ضرر رساندن به او می شود. همچنین فرد دارای سوءنیت عام و یا خاص است که می تواند برای شخص حقیقی یا حقوقی ایجاد ضرر نماید. اما در افترا فرد به وسیله های گوناگون از جمله اوراق چاپی و یا خطی و … امری را صراحتا به شخص نسبت داده و منتشر می کند. حال اگر فرد تهمت زننده نتواند ادعای خود را ثابت کند، مطابق قانون جرم افترا انجام داده و مجرم شناخته می شود.

در ادامه بخوانید: جرم نشر اکاذیب چیست

نکته: در نشر اکاذیب زمانی جرم اتفاق می افتد و مجازات دارد که عمل انتسابی کذب باشد. اما در افترا عمل انتسابی نیازی نیست که حتما در قانون جرم باشد و همین که کار کذبی به شخصی نسبت داده شود، جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد

شرایط اعمال مجازات

  • رسیدگی به این نوع جرایم با شکایت شاکی خصوصی آغاز می شود.
  • جرم نشر اکاذیب از جمله جرایم قابل گذشت است. به این معنا که با رضایت شاکی رسیدگی به پرونده متوقف می شود.
  • فرد نسبت دهنده دارای سوءنیت بوده و به عمد اقدام به نشر اکاذیب می کند.

نکته: اگر ناشر اکاذیب صحت اظهارات خود را که موجب تشویش اذهان عمومی شده است را، ثابت کند، در دادگاه قضایی تبرئه خواهد شد.

مجازات جرم نشر اکاذیب

با توجه به اینکه اقدام ناشر اکاذیب باعث ضرر مادی و یا معنوی به غیر شده باشد یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت باید از ۲ ماه تا ۲ سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق را تحمل نماید. همچنین دادگاه می تواند برای اعاده حیثیت از فردی که خبر کذب در موردش منتشر شده، اقداماتی را برای بازگرداندن حیثیت از دست رفته اش انجام دهد. به عنوان مثال می تواند حکم محکوم ( ناشر کاذب ) را با هزینه خودش در روزنامه منتشر نماید.

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

مرجع صالح رسیدگی به جرم نشر اکاذیب

وکیل کیفری مشهد می گوید: جرم نشر اکاذیب به عنوان جرم مطبوعاتی، در محل انتشار نشریه مورد شکایت، و جرم نشر اکاذیب رایانه‌ای در دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و شهرستان‌هایی که دارای دادسرای جرایم رایانه‌ای هستند، قابل شکایت است. ناگفته نماند در شهرهایی که دادسرای جرایم رایانه‌ای در آن‌ها آغاز به کار ننموده است، در دادسرای عمومی و انقلاب قابل طرح خواهد بود.

در ادامه بخوانید: جرم نشر اکاذیب چیست

نمونه شکواییه نشر اکاذیب

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب با مشتکی عنه به علت موضوع ………. دچار اختلافاتی شدیم که متاسفانه ایشان به منظور ضربه زدن به بنده اقدام به انتشار شایعات و مطالب کذبی شامل …… در تاریخ ………. نمودند که به حیثیت و آبروی اینجانب لطمه شدیدی وارد شد. افرادی نیز هنگام انجام این اعمال از سوی مشتکی عنه شاهد بوده اند. لذا با استناد به دلایل اینجانب که شامل شهادت شهود و … می باشد و همچنین به استناد ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات متهم و اعاده حیثیت اینجانب را استدعا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل کیفری آقا مشهد

نتیجه گیری

امروزه با گسترش رسانه های مجازی باعث شده تا هر خبری به راحتی دست به دست شده و منتشر شود. البته برخی افراد با قصد و نیت سو اقدام به نشر خبری کذب می کنند که می تواند باعث تشنج در فضای جامعه گردد. به همین دلیل رسیدگی به این نوع جرایم از اهمیت زیادی برخوردار است. حال با توجه به این توضیحات اگر دچار چنین مشکلی هستید و نمی دانید چگونه و از کجا پیگیری های لازم برای طرح شکایت را آغاز کنید، بهترین کار قبل از هر عملی مشاوره با یک وکیل کیفری متخصص در امر نشر اکاذیب است تا ایشان بتواند با بررسی موضوع موثر ترین راه را پیش روی شما قرار دهد. پس در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با دفتر وکالت بهترین وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نیز نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915