عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای مطالبه وجه چک

دعوای مطالبه وجه چک

برای مطالبه وجه چک راه کارهای گوناگونی وجود دارد. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در زمینه دعوای مطالبه وجه چک بدست آورید.

راه های مطالبه وجه چک

مراجعه به دادسرا و طرح شکایت کیفری چک بلامحل: دارنده چک در این نوع شکایت علاوه بر وجه چک، از دادسرا تقاضای مجازات صادرکننده آن را می نماید. به همین دلیل ترس از مجازات، انگیزه خوبی برای اجبار صادرکننده به پرداخت مبلغ چک خواهد بود. البته این فقط در حالتی ممکن است که دسترسی به صادرکننده چک که حال در جایگاه متهم قرار دارد، به راحتی صورت پذیرد و یا احضار او به دادسرا برای وی قابل تحمل نباشد.

مراجعه به دادگاه حقوقی و مطالبه وجه چک با ارائه دادخواست حقوقی: موثر ترین و البته کامل ترین راه مطالبه وجه چک این روش است. زیرا تمامی الزامات و اقدامات در قالب مطرح کردن دادخواست حقوقی مانند حکم جلب، توقیف اموال و ممنوع الخروجی قابل انجام خواهد بود. همچنین دارنده چک با مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست حقوقی، می تواند در همان ابتدای کار ضمن مطالبه وجه چک، از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته وتوقیف اموال را داشته باشد. البته این نکته مهم را هم به یاد داشته باشید که دارنده چک مکلف است ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ صدور چک، حتما آن را برگشت بزند. در غیر این صورت باید مبلغی را به عنوان خسارت احتمالی که مبلغ آن را دادگاه تعیین می نماید ( معمولا ۲۰ درصد از مبلغ چک )، در صندوق دادگستری سپرده کند.

عباس شفیعی وکیل مطالبه وجه چک مشهد

مراجعه به دایره اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه یا به اصطلاح حقوقی به اجرا گذاشتن چک: این روش زمانی کاربردی است که دارنده چک بخواهد مالی را از صادر کننده توقیف کند و یا او را برای مدت طولانی ممنوع الخروج نماید. البته نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد که دارنده چک به هیچ وجه نمی تواند دستور جلب صادر کننده را بگیرد. اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که درخواست صدور اجرائیه، هزینه چندانی در برنداشته و به سرعت نتیجه بخش خواهد بود. همچنین امکان توقیف اموال صادر کننده چک در ادامه وجود دارد. پس از این جهات می توان گفت که اقدام موثری می باشد.

نکته: در نظر داشته باشید که هزینه های طرح شکایت کیفری مطالبه وجه چک بلامحل، از لحاظ هزینه دادرسی بسیار پایین تر و کم هزینه تر از راه‌های پیشنهادی دیگر است.

نکته: طرح شکایت حقوقی و کیفری با هم قابل جمع و طرح هستند. زیرا بعد از طرح شکایت کیفری و اقدامات اولیه دادسرا نسبت به تحقیقات اولیه و پس از صدور کیفر خواست به دادگاه کیفری، دارنده چک می تواند بعد از طی کردن تشریفات، دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک را هم به دادگاه کیفری ارائه دهد.

مرجع صالح به رسیدگی دعوای مطالبه چک

اگر مبلغ چکی که قصد مطالبه آن را دارید کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد به شورای حل اختلاف محل صدور چک مراجعه نموده و طرع دعوا نمایید. اما در صورتی که مبلغ چک بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع صالح به رسیدگی دادگاه محل صدور چک بوده و باید به آنجا مراجعه نمود.

هزینه دادرسی برای مطالبه چک

دعوای مطالبه چک در دسته دعاوی مالی قرار داشته و برای اینکه بخواهید دادخواستی مبنی بر این موضوع را داشته باشید، باید هزینه دادرسی آن را پرداخت نمایید. ( هزینه دادرسی مبالغ زیر ۲۰ میلیون تومان ۲/۵ درصد و بالای ۲۰ میلیون تومان ۳/۵ درصد مبلغ خواسته خواهد بود. )

نکته: چنانچه خواهان از اموال خوانده اطلاع داشته باشد، می تواند از طریق قرار تامین خواسته، از دادگاه حکم توقیف آنها را تا صدور رای تقاضا نماید. همچنین علاوه بر اصل مبلغ خواسته می توان خسارت تاخیر و سایر هزینه ها مانند هزینه دادرسی و هزینه وکیل را در حد تعرفه از خوانده طلب کرد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

مدارک مورد نیاز برای دعوی مطالبه وجه چک

مدارک مورد نیاز برای اقامه دعوی مطالبه وجه چک، شامل موارد نام برده در ادامه نیز می باشد:

  • اصل چک
  • گواهی عدم پرداخت وجه چک
  • کارت ملی خواهان
  • دادخواست مطالبه وجه چک

وکیل مطالبه چک در مشهد

در صورتیکه شما قصد طرح دعوای مطالبه وجه چک را دارید قبل از شروع هر اقدامی توصیه می کنیم برای تشخیص و انتخاب راهکار مناسب برای وصول چک با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه اسناد تجاری و وصول مطالبات حتما مشورت نمایید.

عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد از وکلای خبره در زمینه مطالبه وجه چک است که با استفاده از علم و دانش خود توانسته پرونده های زیادی را به نتیجه مطلوب موکل خود برساند. شما می تواند به راحتی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با ایشان در تماس باشد.

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

شرایط عدم جرم صدور چک

با توجه به قانون در برخی مواقع صدور چک بلامحل جرم نبوده و نمی توان صادرکننده آن را تعقیب نمود. از جمله:

  • چک وعده دار باشد.
  • چک برای تضمین انجام یا عدم انجام تعهدی صادر شده باشد.
  • چک توسط صادرکننده امضا نشده باشد.
  • ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده است.
  • وصول چک، به تحقق شرطی بستگی داشته باشد.
  • دارنده چک ظرف مدت تاریخ مشخص شده اقدام به مطالبه وجه چک نکند.

عباس شفیعی بهترین وکیل وصول مطالبات مشهد

قانون جدید چک

بر اساس قانون جدید چک که در سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید، افرادی که دارای چک های صیادی هستند. بعد از این تاریخ بسیار راحت تر می توانند برای وصول چک خود اقدام نمایند. از طرفی هم صادرکننده چک با احتیاط بیشتری به این عمل اقدام خواهد نمود. زیرا هر چک صیادی دارای یک شناسه یکتا بوده که دارنده می تواند با استعلام از طریق سر شمار ۷۰۱۷۰۱ یا سایت بانک مرکزی از اعتبار فرد صادرکننده چک استعلام بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چک های صیادی با وکیل چک صیادی مشهد در تماس باشید.

نمونه دادخواست مطالبه وجه چک

به استحضار می‌رساند خوانده محترم خانم …. در تاریخ ….. یک فقره چک به شرح ردیف خواسته در وجه اینجانب صادر کرده‌اند که در تاریخ سررسید چک با مراجعه اینجانب به بانک، گواهی عدم پرداخت از سمت بانک صادر شده است. با عنایت به دلایل و مدارک فوق خواهشمندم دستور فرمایید وجه چک و کلیه خسارات دادرسی به اینجانب پرداخت شود.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل مطالبه چک مشهد

نتیجه گیری

بهترین وکیل مشهد در این مطلب موضوعات پیرامون دعوای مطالبه وجه چک را برای شما همراهان گرامی بیان نمود. زیرا یکی از شایع‌ترین دعاوی که در سیستم قضایی ما مطرح می‌گردد، مطالبه وجه چک می‌باشد. شما عزیزان می توانید برای دریافت وقت مشاوره یا حتی سپردن پرونده خود به این وکیل متخصص با شماره های موجود در سایت. ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

3 دیدگاه دربارهٔ «دعوای مطالبه وجه چک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915