عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - سقف دریافت مهریهقانون جدید مهریه

سقف دریافت مهریه

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد می گوید به لحاظ قانونی، هرگونه مالی که ارزش اقتصادی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه هنگام نکاح برای زوجه در نظر گرفته شود. اما معمولا در عرف جامعه ما، سکه بهار آزادی به عنوان مهریه تعیین شده و به موجب قانون مدنی، بعد از عقد ازدواج، مهریه به تملک زوجه در می‌آید و می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد. البته قوانین مهریه، طی چند سال اخیر تغییراتی داشته و بر نحوه و شرایط پرداخت آن تاثیرگذار نیز بوده است. از این رو در ادامه با وکیل خوب مهریه در مشهد همراه شوید تا در مورد سقف دریافت مهریه و دیگر نکات مهم مرتبط با آن به خوبی آشنا شوید.

مهریه چیست؟

مهریه مالی است که زوج هنگام عقد به زوجه داده یا بر ذمه آن قرار می گیرد و مقدار آن در جایی مشخص نشده، بلکه به توافق زوجین با یکدیگر بستگی دارد. برای مهریه هر چیزی که ارزش اقتصادی داشته باشد، می توان در نظر گرفت. به عنوان مثال مهریه می تواند طلا، نقره، پول رایج کشور، ملک یا هر چیز دیگری باشد. در این راستا پرداخت مهریه را می توان به عنوان پشتوانه ی مالی زن و علاقه مرد به وی تلقی کرد.

مشاوره رایگان با وکیل مهریه در مشهد

قوانین حاکم بر تعیین مهریه

طبق قانون مهریه بایستی شرایطی داشته باشد تا لازم الجرا باشد. مانند:

  • مهریه باید مشروع (قانونی) باشد.
  • ارزش داد و ستد اقتصادی داشته باشد.
  • مهریه باید قابل انتقال به زوجه باشد.
  • وجود شک و شبهه یا تعیین چند چیز برای مهریه قابل استناد نیست.
  • عدم دسترسی به مهریه تعیین شده در زمان عقد، آن را باطل می‌کند.
  • اجازه مالک در لحاظ نمودن اموالی که به شوهر (زوج) تعلق ندارد، به عنوان مهریه ضروری است.
  • مهریه باید قابل ارائه و تسلیم باشد. البته اگر زوج توانایی تسلیم آن را نداشته باشد، اما زوجه قادر به تصاحب آن باشد، این مهریه نیز صحیح است.
  • تعهد و الزام به انجام کاری توسط شوهر می‌تواند به عنوان مهریه زن در نظر گرفته شود.

وکیل مهریه مشهد ( عباس شفیعی )

نکته: متاسفانه دیدگاه اشتباهی که در جامعه ما رواج پیدا کرده این است که  ارزش زنان را به میزان مهریه بالا گره زده. در حالی که تعیین مهر هیچ تناسبی با دارایی و استطاعت مالی و شغل زوج ندارد و اگر این دیدگاه تغییر کند استحکام خانواده نیز بیشتر تضمین خواهد شد.

در ادامه بخوانید: سقف دریافت مهریه

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه در مشهد

در امر مطالبه مهریه از طریق دادگاه و یا اجرای ثبت آشنایی کامل به رویه دادگاه، بوسیله وکیل مهریه بسیار مهم است و اشتباه در این راه ممکن است مسیر پرونده را به کلی تغییر دهد. پس بهترین اقدام مراجعه به یک وکیل پایه یک دادگستری که تخصص در زمینه مهریه دارد، بوده تا بتوان در کمترین زمان ممکن نتیجه دلخواه را بدست آورد.
شما می توانید برای تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل مهریه از طریق شماره های موجود در سایت با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده و متخصص در امر مهریه تماس گرفته و درخواست دریافت وقت مشاوره نمایید.

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

سقف مطالبه مهریه

به طور کلی می توان سقف مطالبه مهریه را در سه دسته بندی متفاوت قرار داد که در ادامه به توضیح بیشتر آنها می پردازیم:

  • مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه: مطابق ماده ۲۲ قانون محکومیت های مالی اگر مهریه توافق شده برای زوجه در ازدواج کمتر از ۱۱۰ سکه باشد، باید تمامی آن پرداخت گردد. در صورت عدم پرداخت برابر قانون با زوج رفتار خواهد شد.
  • مهریه دقیقا ۱۱۰ سکه: اگر تعداد سکه توافق شده بینن زوجین دقیقا ۱۱۰ سکه باشد، مانند نمونه ی بالا باید تمامی آن پرداخت شود. در غیر این صورت طبق قانون ۲۲ محکومیت های مالی با زوج برخورد می شود.
  • مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه: اگر مهریه زوجه بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد، در ابتدا تکلیف ۱۱۰ سکه مطابق قانون مشخص بوده و باید پرداخت شود. حال برای الباقی سکه ها، دادگاه تمکن مالی زوج را بررسی کرده و مطابق با آن تصمیم گیری خواهد کرد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی خوب مشهد

قانون جدید مهریه

قانون جدید مهریه موصوب در سال ۱۳۹۹ در جهت حبس زدایی و کمتر کردن آمار زندانیان مهریه در نظر گرفته شده است. به این معنا که در صورت مطالبه مهریه توسط زوجه، فقط تا سقف ۱۱۰ سکه محکومیت مالی به همراه داشته و زن می تواند حکم جلب همسرش را از دادگاه طلب کند. اما همانطور که در بالا هم ذکر شد الباقی مهریه بعد از بررسی تمکن مالی زوج توسط دادگاه تعیین تکلیف شده و مرد می تواند تقاضای تقسیط آن را بدهد. در این حالت هم باز میزان و شرایط تقسیط توسط دادگاه تعیین شده و به زوجه پرداخت می شود.

مشاوره رایگان با وکیل مهریه در مشهد

نمونه دادخواست مطالبه مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه: …..

به استحضار عالی می رساند آقای ……… و خانم ………… در تاریخ …….. به موجب سند نکاحیه شماره ……….. سری ……… دفترخانه شماره …… با تعداد ۵۰۰ سکه بهار آزادی به عقد دائم یکدیگر درآمده اند. نظر به اینکه پرداخت مهریه در سند نکاحیه عندالمطالبه تعیین گردیده است تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت تعداد ۱۱۰ سکه از ۵۰۰ سکه مهر تعیین شده را دارد. لذا مستدعی است وفق مقررات موضوعه حکم مقتضی را در این خصوص صادر فرمایید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه پایه یک دادگستری در مشهد

نتیجه گیری

مطابق قانون، مهریه هر میزانی که بوده و به توافق طرفین رسیده باشد، قابلیت دریافت داشته و زوج متعهد به پرداخت می شود. اما مساله ای که وجود دارد این است که نمی توان در قبال ۱۱۰ سکه ( سقف دریافت مهریه ) بیشتر درخواست بازداشت زوج را کرد. به این معنا که مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه ضمانت اجرای کیفری ندارد. حال با توجه به این توضیحات پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که قبل از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی متخصص در امر مهریه ( عباس شفیعی ) مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. این امکان از طریق شماره های موجود در سایت برای شما فراهم شده تا زمان زیادی را برای یافتن یک وکیل خوب هدر ندهید و پیگیری پرونده را به تعویق نیندازید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915