عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - سلب حضانت پدر چگونه است

سلب حضانت پدر چگونه است

زن و مردی که پس از ازدواج اقدام به فرزندآوری می کنند، باید برای او در جهت های مختلف از جمله تربیت و نگه داری تلاش زیادی کنند و از هرچیزی که به صلاحش نیست دوری ورزند. حال در برخی مواقع که زن و مرد تصمیم به جدایی می گیرند، می بایست تکلیف حضانت فرزند مشخص گردد تا خللی در امر تربیت و نگه داری از فرزند ایجاد نشود. زیرا بحث حضانت از جمله موارد مهمی است که قانون به آن پرداخته است. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد در این مطلب تحت عنوان سلب حضانت پدر چگونه است سعی دارد شرایط و مراحل آن را مورد بررسی قرار داده و توضیحات جامعی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. پس تا انتهای مطلب لطفا همراهمان باید.

حضانت چیست؟

قانون جدید حمایت از خانواده و قانون مدنی در مورد حضانت اینگونه بیان می دارد که حضانت به معنای پرورش و نگهداری از کودکی است که به سن بلوغ نرسیده و بیشتر به جنبه‌های رسیدگی و پرورش جسم کودک تاکید دارد. پس حضانت چندان موارد تربیتی و پرورش اخلاقی را در بر نخواهد داشت.

نکته: قانون برای حضانت سن قانونی (تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر و از سن ۷ سالگی تا سن بلوغ (دختر ۹ سال و پسر ۱۵ سال) با پدر ) مشخص کرده است که بعد از رسیدن فرزند به آن سن، از مدار حضانت خارج شده و تصمیم با خود او خواهد بود که با پدر زندگی کند یا مادر.

عباس شفیعی بهترین وکیل حضانت مشهد

سلب ضانت چیست؟

همانطور که در بالا بیان شد در حضانت بحث پرورش و نگهداری فرزند بیان می شود و زمانی که فرد عهده دار این وظیفه از صلاحیت های لازم برخوردار نباشد، مانند عدم صلاحیت اخلاقی یا هرگونه سوء معاشرت و سوء رفتار با کودک می تواند دلیلی خوب و محکمه پسندی برای سلب حضانت از دارنده آن در محاکم شود. پس سلب حضانت به معنای سلب وظیفه پرورش و نگهداری از فرزند نیز می باشد.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

وکیل خوب خانواده می گوید مطابق ماده ۱۱۷۳ قانون عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی از جمله مصادیق سلب حضانت فرزند محسوب شده و شامل موارد نام برده در ادامه می شود:

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

در ادامه بخوانید: سلب حضانت پدر

بنابراین به خطر افتادن مصلحت های کودک موجب سلب حضانت شده و مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی ذکر شده در بالا حصری نبوده و امکان دارد قاضی موارد دیگری را نیز مشمول این حکم قرار دهد.

مشاوره رایگان وکیل حضانت مشهد

نکته: چنانچه والدین فرزندی به هر دلیلی در یک محل سکونت نداشته باشند، پدر یا مادری که حضانت با او نیست، حق ملاقات فرزندش را دارد. البته در صورت عدم توافق برای تعیین زمان، مکان و سایر موارد دادگاه خانواده چاره جویی کرده و در مورد مشکل ایجاد شده حکم صادر می کند. همچنین ناگفته نماند که هر گونه اشکال تراشی و ممانعت ملاقات فرزند برای طرف دیگر تا دو بار جزای نقدی و برای بار سوم موجب سلب حضانت فرزند می گردد.

دادگاه صالح به رسیدگی سلب حضانت

مرجع صالح رسیدگی به پرونده حضانت، دادگاه خانواده محل اقامت خوانده بوده و طرف مقابل بایستی در آنجا اقدامات لازم را انجام دهد.

مراحل سلب حضانت فرزند از پدر

  • شخص ذی نفع دادخواستی تهیه کرده و تقاضای رسیدگی به آن را در دادگاه صالح بیان می کند.
  • بایستی اسناد و مدارک موجود را ضمیمه دادخواست کرده و به دادگاه ارائه نمود.
  • در قسمت تعیین خواسته و بهای آن می توان عبارت ” صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند مشترک از خوانده به دلیل اعتیاد ” و یا هر دلیل دیگری را ذکر کرد.
  • پس از تنظیم دادخواست سلب حضانت از پدر به هر دلیلی که باشد، بایستی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ارائه شود تا در سامانه قضایی ثبت و به دادگاه ارجاع گردد.

در ادامه بخوانید: سلب حضانت پدر

عباس شفیعی بهترین وکیل سلب حضانت مشهد

نمونه دادخواست سلب حضانت فرزند از پدر

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ………

احترما به استحضار می رسانم که اینجانب ………… فرزند …………… به شماره شناسنامه در تاریخ …………. در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت …… با آقای ………….. فرزند …………. عقد نکاح دایم نمودیم که ثمره عقد نکاح دایم و زندگی مشترک با مشارالیه، فرزند دختر/ پسر به نام ……….. بود.

با توجه به اینکه بعد از صدور حکم طلاق / یا تعیین مسکن جداگانه به حکم دادگاه، حضانت فرزند مشترک ما با آقای ……………. تعیین گردیده است، ایشان با اعتیاد / کتک زدن خارج از حد متعارف / فساد اخلاقی / بیماری روانی / سوء استفاده از طفل صلاحیت لازم برای نگهداری فرزند را ندارد.

لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم با توجه به موارد مصرح که دلایل اثبات آن پیوست دادخواست گردیده است. پس از احراز موارد مزبور، مراتب قانونی را به جهت صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند از آقای  …………. و  صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند / فرزندان، به نام ……………… را لحاظ بفرمایید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل خانواده در مشهد

نتیجه گیری

بعد از جدایی با توافق زوجین یا تصمیم دادگاه حضانت طفل با یکی از پدر و مادر خواهد بود. در صورتی که دادگاه حضانت را به پدر داده باشد و وی صلاحیت این امر را به دلیل موارد ذکر شده در بالا نداشته باشد، مادر می تواند با کمک یک وکیل متخصص حضانت اقدام به سلب حضانت پدر نماید. پس در صورت بروز چنین مشکلی در قدم اول با یک وکیل خوب خانواده مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ برای دسترسی آسان شما به بهترین وکیل خانواده مشهد ( عباس شفیعی ) در سایت قرار داده شده است.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915