عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط حق حبس زن

شرایط حق حبس زن

یکی از مواردی که شرع و به تبع از آن قانون برای بانوان در نظر گرفته است، حق حبس بوده که در ادامه عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد این مساله را مورد بررسی قرار داده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب تحت عنوان شرایط حق حبس زن نیز همراهمان باشید.

حق حبس چیست؟

در صورتی که مهریه زوجه حال باشد، مطابق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی می تواند تا زمانی که مهریه او پرداخت نشده، از انجام دادن وظایف خود از جمله حسن معاشرت، زندگی در محل مد نظر شوهر و در دسترس بودن به ویژه از نظر تمتعات جنسی شوهر در مقابل همسرش اجتناب ورزد. این اجتناب او را از دریافت نفقه محروم نکرده بلکه علاوه بر مهریه بایستی نفقه هم به زوجه پرداخت گردد. زیرا در عقود معوض ( عقد معوض به این معنا است که در ازای چیزی که فرد می دهد چیز دیگری می گیرد ) دو طرف نسبت به تعهدی که در قبال یکدیگر دارند، می توانند تا انجام تعهد از طرف مقابل، از انجام دادن تعهد خود نسبت به ایشان امتناع ورزد. پس به این حقی که شرع و قانون به طرفین داده حق حبس گفته می شود.

بهترین وکیل خانواده در مشهد

نکته: در صورتی که زوجه نسبت به همسرش تمکین خاص ( داشتن رابطه زناشویی چه قبل از مراسم عروسی و چه بعد از آن و چه از طریق نزدیکی از قُبُل (جلو) یا دُبُر (پشت) ) یا تمکین عام ( شروع زندگی زناشویی در منزل مشترک و … ) داشته باشد، دیگر امکان استفاده از حق حبس را نخواهد داشت. زیرا حق حبس یک حق مالی بوده و امکان اسقاط آن وجود دارد.

نکته: اگر زوج به دلیل استفاده زوجه از حق حبس از پرداخت نفقه خودداری کند، زوجه حق شکایت کیفری خواهد داشت.

شرایط استفاده از حق حبس برای زوجه

استفاده از حق حبس زن منوط به شرایط خاصی است که بایستی شما به عنوان خواهان به خوبی از آن ها اطلاع داشته باشید. این شرایط شامل موارد ذکر شده در زیر می باشند:

  • مهریه حال باشد. در صورتیکه مهریه زوجه حال نباشد، نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند. زیرا وی در زمان معین حق مطالبه مهریه را خواهد داشت.
  • زوجه عمل زناشویی انجام نداده باشد. ( در اینجا بکارت یا عدم آن برای بانوانی که ازدواج مجددشان بوده، شرط نشده است )
  • در زمان خواندن نکاح زوجه نداند که زوج قادر به پرداخت مهریه نیست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری می گوید: لازم به ذکر است که دوران عقد زمان مناسبی برای شناخت بهتر زوجین نسبت به یکدیگر است. پس بهترین کار این است که تا زمان شناخت و اعتماد کامل از انجام رابطه زناشویی به معنای خاص که در بالا ذکر شد، پرهیز نمایید. زیرا در صورت ایجاد اختلاف می توان در زمان کمتر و به راحتی البته با کمک یک وکیل مجرب در این زمینه خود را مطلقه کرده و موقعیت های بهتر در آینده را نیز از دست ندهید.

در ادامه بخوانید: شرایط حق حبس زن

حق حبس و اعسار زوج

بهتر است بدانید که حق حبس زن با اعسار مرد از بین نمی رود. زیرا در هر صورت زوج موظف به پرداخت مهریه بوده و حق حبس از زن به دلیل اعسار زوج سلب نخواهد شد. همچنین اگر دادگاه به دلیل اعسار زوج اقدام به تقسیط مهریه یا مهلت عادله نماید، باز هم حق حبس زن  از بین نمی رود. اما در صورتی که زن با اطلاع از وضعیت مالی زوج به عقد وی در آمده باشد، دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده کند. و البته ناگفته نماند که در چنین شرایطی اگر از اجرای وظایف زناشویی خود امتناع ورزد، ناشزه خواهد بود. نشوز زن مترادف عدم تمکین بوده و به وی نفقه تعلق نمی گیرد. 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط حق حبس زن

مشاوره رایگان با وکیل خانواده در مشهد

حق حبس و رابطه آن با انواع طلاق

در ادامه به توضیح استفاده از حق حبس در انواع طلاق می پردازیم:

حق حبس و طلاق از طرف مرد: اگر زوج درخواست طلاق بدهد اما همسرش در دعاوی قبلی استناد به حق حبس کرده باشد، مطالبه مهریه پابرجا بوده اما شرط تنصیف دارایی اموال زوج شامل زوجه نخواهد شد.

حق حبس و طلاق از طرف زن: از آنجایی که حق طلاق با زوج بوده و زوجه با استفاده از حق حبس امتناع از شروع زندگی مشترک کرده، بایستی عسر و حرج زوج را اثبات کند. یا اینکه سوء رفتار و سوء معاشرت زوج، محکومیت کیفری وی، ابتلا به امراض صعب العلاج، اعتیاد شدید او نزد دادگاه ثابت شود.

حق حبس و طلاق توافقی: با توجه به اینکه در طلاق توافقی طرفین بایستی بر سر تمامی موارد به توافق برسند و دادگاه فقط اجازه طلاق و نه حکم آن را صادر می کند. پس استفاده از حق حبس یا عدم آن بر عهده زوجین است.

در ادامه بخوانید: شرایط حق حبس زن

نمونه متن دادخواست حق حبس زوجه

خواهان: ……
خوانده: …….
تعیین خواسته و بهای آن: …..

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه خانواده ….. 

با سلام؛

احتراماً به استحضار می رساند اینجانبه با خوانده به موجب عقدنامه شماره ……….. مورخ……… در دفتر خانه شماره  …….. تنظیم گردیده که فتوکپی مصدق آن پیوست این دادخواست می باشد، عقد ازدواج دائم با مهریه ای به مبلغ ……. ریال منعقد کرده ایم. اکنون با توجه به گذشت ……. از زمان ثبت واقعه نکاح با استفاده از قاعده حق حبس، تمکین خود را از زوج مشروط به تأدیه مهریه خود به شرح فوق نموده و با تقدیم این دادخواست به محضر دادگاه محترم و مستنداً به ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی صدور حکم بر الزام خوانده به تأدیه مهر المسمی به میزان……..ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب مورد استدعا می باشد.

با تجدید ادب و احترام

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حق حبس زوجه در مشهد

نتیجه گیری

در این مقاله ( شرایط حق حبس زن ) سعی بر آن شد که شما همراهان گرامی را با موضوع حق حبس و شرایط آن به خوبی آشنا نماییم. حال با توجه به این گفته ها، اگر در خصوص حق حبس و نحوه اجرای آن سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره و کمک بهترین وکیل خانواده در مشهد بهره مند شوید. زیرا مشاور حقوقی خانواده فردی است که اطلاعات کاملی نسبت به حقوق افراد در خانواده داشته و این توانایی را دارد که با استفاده از دانش خود، اختلافات خانوادگی را حل و فصل نماید. همچنین مانع از ورود ضرر و زیان احتمالی در آینده به افراد شود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915