عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - صلح خیاری چیست

صلح خیاری چیست

قرارداد ها را می توان به اقسام مختلفی تقسیم نمود که یکی از مهم ترین اقسام آن قرارداد خیاری می باشد. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد همراه شوید تا در مورد این نوع قرارداد اطلاعات کافی بدست آورید.

صلح خیاری چیست؟

خیار در لغت به معنی اختیار بوده و در اصطلاح حقوقی، حق فسخ و بر هم زدن عقد لازم، با اراده یکی از طرفین معامله، تعریف شده است. پس می توان اینگونه گفت که عقد صلح خیاری، عقد صلح لازمی است که در آن با درج خیار برای مُصالح (کسی که مالش را به عنوان صلح به دیگری داده است) اختیار فسخ یک جانبه عقد در نظر گرفته می شود.

ناگفته نماند که در این قراردادها ( عقد خیاری ) خیار فسخ معامله الزاما باید به مدت مشخصی محدود شود. در صورتی که برای آن مدتی تعیین نود، شرط و عقد باهم باطل می شوند. همچنین صلح خیاری، دارای شرایط و آثاری است و با صلح عمری، متفاوت می باشد.

نکته: صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود و یا جلوگیری از تنازع احتمالی، در مورد معامله و غیر آن واقع شود.

نکته: به قراردادهایی جایز گفته می شود که طرفین معامله هر وقت که بخواهند بتوانند آن را بدون رضایت طرف مقابل فسخ کنند. اما در قرارداد لازم هیچ یک از طرفین حق فسخ معامله را ندارند، مگر به موجب قانون.

بهترین وکیل قرارداد در مشهد ( عباس شفیعی )

ارکان عقد صلح

هر عقدی دارای ارکان مخصوص به خود است که در عقد خیاری این مورد صدق می کند. این ارکان شامل موارد زیر می باشد:

  • مٌصالح: ایجاب کننده در عقد صلح را مصالح گویند.
  • مُتصالح: قبول کننده در عقد صلح را متصالح گویند.
  • مورد صلح: این مورد می ­تواند مال اعم از عین منفعت دین یا حقی مالی یا غیر مالی باشد.

شرایط صلح خیاری

صلح خیاری از عقود معین در قانون مدنی است که بایستی از شرایط عمومی ذکر شده در ماده ۱۹۰ قانون مدنی پیروی کند. از جمله:

  • قصد و رضا ( طرفین بایستی رضایت کامل از انجام عقد خیاری و شروط آن را داشته باشند. )
  • اهلیت طرفین ( برای صحت صلح، طرفین باید اهلیت معامله و تصرف در مورد صلح داشته باشند. یعنی آنها نمی توانند، صغیر، مجنون، سفیه و به طور کلی، محجور باشند. )
  • مشروعیت جهت ( شرط فسخ ایجاد شده نباید برخلاف قوانین و مقررات حاکم ایجاد شود و الا شرط باطل می باشد. )
  • موضوع معین ( حق فسخ و عقد خیاری باید قابل تعیین باشد تا منجر به وقوع اشتباه در قرارداد نشود. )

در ادامه بخوانید: صلح خیاری چیست

نکته: به موجب ماده ۷۶۲ قانون مدنی طرفین در درستی عقد صلح دارای اهمیت هستند. به این معنا که اگر صلح رایگان باشد یا با ملاحظه شخصیت متصالح منعقد شده باشد، در این صورت، اگر در طرف مصالحه یا مورد صلح، اشتباهی انجام گیرد، صلح باطل می شود. همچنین مطابق ماده ۷۵۴ قانون مدنی نمی توان بر امور غیرمشروع صلح کرد.

مشاوره حقوقی آنلاین در مشهد ( عباس شفیعی )

آثار مهم در صلح خیاری

باتوجه به مطالب ذکر شده می توان آثار مهم در صلح خیاری را اینگونه بیان کرد:

  • قرارداد صلح از طریق درج شرط خیار در آن، به عقدی قابل فسخ تبدیل می شود. در این حالت مُصالح با داشتن اختیار فسخ می تواند عقد را از بین ببرد.
  • عقد صلح خیاری باعث انتقال مالکیت عین و منافع از مُصالح به مُتِصالح می شود.
  • اگر عقد صلح خیاری به صورت عمری منعقد شده باشد، مالکیت منافع برای مصالح تا لحظه مرگ حفظ خواهد شد.

نکته: حق فسخ را نباید با نسخ اشتباه نمود. زیرا فسخ همان حق خیار یا حق بر هم زدن قرارداد است، در حالی که نسخ اجرای این حق است که ماهیتش ایقاع است.

تفاوت صلح خیاری با صلح عمری

  • صلح خیاری، عقد صلحی است که با درج خیار در آن، اختیار فسخ معامله به مصالح داده می شود. اما عقد صلح عمری از جمله عقود لازم بوده و امکان فسخ آن، برای طرفین قرارداد وجود ندارد.
  • در صلح عمری مالک، مالکیت عین ملک خود را از طریق انعقاد عقد صلح، به دیگری انتقال می دهد. همچنین صلح خیاری می تواند به صورت عمری منعقد شود. به این معنا که مالک (مصالح) در عین حال که قرارداد صلح عمری منعقد می کند، با درج خیار برای خود، حق فسخ خود را تامین نماید. ( منافع برای مالک حفظ نشده و به متصالح، منتقل گردد. )

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - صلح خیاری چیست

وکیل خوب برای قرارداد در مشهد ( عباس شفیعی )

در این مطلب بخوانید: صلح خیاری چیست

نمونه متن فسخ سند صلح خیاری

در تاریخ فوق حاضر ایندفتر گردید: آقای ………… (مصالح) با مشخصات فوق سند صلح اموال غیرمنقول شماره ……….. مورخ ……….. این دفترخانه و بعدالحضور با تودیع مال الصلح با استفاده از اختیار حق فسخ خود اقدام به فسخ  و ابطال سند صلح نمود و با فسخ سند صلح فوق از شش‌دانگ آپارتمان پلاک ……….فرعی از ……… اصلی قطعه ……… تفکیکی بانضمام انباری …….. تفکیک و پارکینگ قطعه……….. تفکیکی مفروز و مجزی شده از ……….. فرعی از اصلی مذکور واقع در بخش ………. حوزه ثبت ملک ………. مورد ثبت سند مالکیت ذیل ثبت …….. صفحه ……….. دفتر ……….. شماره چاپی ………. مورد مصالحه در تملک مصالح قرار گرفت و مشارالیه مالک عین و منافع گردید.

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد می توان گفت که یکی از مهم ترین تقسیم بندی های قراردادها در حقوق و قانون مدنی، تقسیم بندی به خیاری بودن آنها می باشد. زیرا در قراردادهای خیاری طرف یا طرفین یک قرارداد جدای از اختیارات قانونی برای فسخ قرارداد، می توانند در صورت حصول شرایط لازم، اقدام به فسخ قرارداد حتی بدون رضایت طرف دیگر قرارداد نمایند. حال با توجه به موارد ذکر شده در صورت نیاز می توانید از بهترین وکیل و مشاور حقوقی در مشهد برای حل و فصل قراردادهای خود راهنمایی بگیرید. در این صورت به راحتی از ایجاد مشکلات متعدد بعدی جلوگیری خواهید کرد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

5 دیدگاه دربارهٔ «صلح خیاری چیست»

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      سپاس از همراهی و حسن توجه شما

    2. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      باعث خورسندی است که از وکیل مشهد استفاده می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915