عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - صلح عمری چیست

صلح عمری چیست

صلح عمری یکی از انواع قراردادهایی است که معمولا برای جلوگیری از دعواهای خانوادگی چه در زمان حیات و چه پس از فوت انجام می شود که بسیار مفید بوده و آرامش را در خانواده ها ایجاد می کند. حال برای اینکه بدانید صلح عمری چیست و چه نکات و شرایطی دارد، در ادامه با بهترین وکیل حقوقی در مشهد ( عباس شفیعی ) همراه شوید.

صلح عمری چیست؟

به طور کلی اگر فردی بخواهد قسمت یا تمامی اموالش را در زمان حیات به نام فرد دیگری بزند و در عین حال تمامی اختیارات را به او ندهد و یا اینکه بتواند در صورت نیاز آن را فسخ کند، می تواند از صلح عمری استفاده کند. پس صلح عمری به این معنا است که قراردادی بوده و به موجب آن، یک شخص حق بهره برداری از ملک و اموال خود را در اختیار دارد، اما پس از فوت به شخص دیگری قابل انتقال است.

صلح عمری دو نوع بوده که یکی صلح برای معامله ( صلحی که جانشین عقد دیگری می شود ) و دیگری صلح برای خاتمه یافتن دعوا ( پایان یافتن دعوا و مشکلات بعدی ) نیز می باشد.

مزایای صلح عمری

  • از مهم ترین مزایای صلح عمری، می توان به این مورد اشاره کرد که مالک با انعقاد صلح عمری می تواند برای اموالش در زمانی که در قید حیات است، تعیین تکلیف کرده و آن را به نظر وراث و بعد از فوت خود واگذار نکند.
  • به دلیل اینکه انتقال ملک به صورت صلح انجام شده، میزان مالیات انتقال آن در مقایسه با قرارداد بیع یا همان قرارداد خرید و فروش و مالیات بر ارث، بسیار کم تر است.
  • با این که مالک، مالکیت عین ملک خود را به طور کامل به فرد دیگری ( متصالح ) منتقل می کند، مالکیت منافع ملک را برای خود نگه می دارد. بنابراین می تواند بدون هیچگونه واهمه ای از ملک تا پایان عمر و با خیال راحت استفاده نماید.
  • فرد می تواند تمام اموال خود را به شخصی که می خواهد واگذار کند و هیچ محدودیتی برای او وجود نخواهد داشت.

عباس شفیعی بهترین وکیل عقد صلحنامه

شرایط صلح عمری

ازجمله شرایط و مواردی که هنگام تنظیم صلح نامه باید رعایت شوند عبارتند از:

  • طرفین عاقل، بالغ و رشید باشند.
  • مفاد صلحنامه مخالف قانون نباشد.
  • مضمون صلح نامه با نظم عمومی و اخلاق حسنه در تعارض نباشد.
  • در صلحنامه هویت مصالح، متصالح، مال الصلح، مورد صلح مشخص و واضح باشند.
  • تعهدات طرفین بدون ابهام باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - صلح عمری چیست

در ادامه بخوانید: صلح عمری چیست

صلح عمری در اموال منقول و غیرمنقول

باتوجه به اینکه اموال از نظر قانونی به دو دسته اموال منقول و غیر منقول تقسیم می شوند، بایستی گفت که تنظیم قرارداد صلح عمری برای این اموال یکسان بوده و فقط در ارزش قرارداد متفاوت خواهند بود. حال اموال منقول اموالی هستند که بتوان آنها را جابجا کرد بدون اینکه خسارتی به آن ها وارد شود مانند طلا، عتیقه و … . اموال غیر منقول هم در واقع اموالی هستند که نقل آنها موجب خرابی و خسارت می شود. مانند تمامی زمین ها، ساختمان ها، باغات و … .

بهترین وکیل عقد صلحنامه در مشهد

مدارک لازم برای صلح عمری

قرارداد صلح عمری، در دفاتر اسناد رسمی و با ارائه مدارک لازم برای انتقال، انجام می گیرد و بدون ارائه مدارک، امکان انتقال ملک از طریق صلح عمری وجود ندارد. مدارک لازم برای صلح عمری، عبارتند از:

  • سند ملکی ملک موضوع صلح عمری، اعم از سند تک برگی و یا دفترچه ای.
  • پایان کار؛ مشروط بر اینکه موضوع صلح عمری، اعیانی احداثی باشد.
  • جواب استعلام شهرداری.
  • جواب استعلام دارایی.
  • اسناد هویتی مصالح و متصالح، شامل کارت ملی و شناسنامه طرفین.
  • جواب استعلام ثبت.
  • اجاره نامه عرصه، در حالتی که ملک موضوع صلح عمری، اوقافی باشد.

نحوه فسخ صلح عمری

همانطور که مستحضرید در فسخ قرارداد بایستی طرفین این حق را برای خود قائل شده باشند، در غیراین‌صورت  قانون به آنها اجازه فسخ نخواهد داد. پس در صورت ایجاد حق فسخ ضمن قرارداد، شخص می تواند  تا زمانی که در قید حیات است می تواند صلح نامه را فسخ کند.

هزینه صلح عمری

برای تعیین هزینه های مربوط به صلح عمری می توان اینگونه گفت که حتی اگر مصالح در مال موضوع صلح سکونت کند، هزینه­‌های اساسی آن مال، به‌عهده متصالح است. اما هزینه­‌های مصرفی مانند شارژ و نظافت و نقاشی و …. به‌ عهده متصالح خواهد بود. البته طرف‌های قرارداد می‌توانند برعکس آنچه گفتیم توافق کنند و وظیفه پرداخت هزینه صلح به‌ عهده یکی از طرفین باشد.
و اگر منظور از هزینه صلح عمری میزان پرداخت وجه برای ثبت در دفاتر اسناد رسمی باشد، بایستی گفت که این هزینه هر سال تغییر کرده و در زمان ثبت می توان جویای مبلغ آن شد.
مشاوره با وکیل عقد صلح عمری در مشهد
در ادامه بخوانید: صلح عمری چیست

نمونه متن صلحنامه

صلح کننده: خانم …. به شماره ملی ………..

صلح گیرنده: اقای …. به شماره ملی ………..

مورد صلح : تعداد …. سکه تمام بهار آزادی موضوع عقد نامه ازدواج طرفین

عوض صلح : ۳ دانگ یک باب آپارتمان به پلاک ثبتی ….. فرعی از ……. اصلی واقع در …….. .

توضیحات : خانم ……….. در ازای انتقال و دریافت ۳ دانگ عوض صلح بنام خود از سوی صلح گیرنده کلیه مهریه مافی القباله خود را دریافت نموده و از این پس در خصوص مهریه ادعایی نخواهد داشت. به عبارت اخری در ازاء مهریه ۳ دانگ آپارتمان که در قسمت عوض صلح آمده. و بنام زوجه شده، ایشان کلیه مهریه خود را دریافت نموده است. لازم به توضیح است کلیه ثمن معامله ۶ دانگ آپارتمان مندرج در قسمت عوض صلح را زوج پرداخت نموده. و سه دانگ آن به موجب صلح نامه و وکالت نامه بلا عزل به ایشان داده شده و سه دانگ مابقی به جای مهریه زوجه محاسبه می گردد. طرفین با امضاء این صلح نامه کلیه دعاوی احتمالی را خاتمه داده و نسبت به هم هیچ گونه ادعایی نخواهد داشت.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین مشاور حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

بعد از فوت مصالح، در صورتی که عقد صلح اعم از رسمی یا عادی منعقد گردیده باشد، متصالح صاحب ملک و مالی که مورد صلح عمری بوده است گردیده و بر مال مذکور تسلط و اختیار دارد و مانند سایر اموال متعلق به خودش می تواند از آن بهره برداری کرده یا نسبت به آن معامله نماید. حال با توجه به تمامی این موارد که گفته شد، بهتر است قبل از اقدام به هر عملی تحقیقات لازم را انجام داده و با یک وکیل متخصص مشورت نمایید، تا در آینده با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915