عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات رانندگی در حالت مستی

مجازات رانندگی در حالت مستی

استفاده کردن از مشروبات الکلی برای بدن مضرات زیادی دارد و به همین دلیل هم در دین اسلام حرام و به تبع از آن در قانون مجازات اسلامی ممنون اعلام شده است. پس در نتیجه رانندگی در حالت مستی جرم بوده و برای مجرم مجازات در پی خواهد داشت. در ادامه با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد همراه شوید تا در این زمینه ( مجازات رانندگی در حالت مستی ) اطلاعات مفید و ارزشمندی به دست آورید.

قوانین کشور ما بر پایه مبانی فقهی نوشته شده و هر چیزی که از نظر دین حرام باشد در قانون نیز ناپسند و غیرقانونی خواهد بود. به عنوان مثال شرب خمر که گناهی کبیره بوده و در قانون هم برای این جرم مجازات تعیین شده است. اما بهتر است بدانید که مجازات فردی که در حالت مستی رانندگی می کند با فرد دیگری که مست بوده ولی رانندگی نکرده متفاوت است. زیرا انسان در مستی قادر به تصمیم گیری درست نبوده و تعادل روانی ندارد. بنابراین امکان سر زدن رفتارهای پرخطر از وی بیشتر شده و یا امکان دارد عامل ایجاد حادثه ای باشد، بسیار بیشتر خواهد بود. پس به همین دلیل رانندگی در حالت مستی جرم بوده و مجازات دارد.

بهترین وکیل تصادفات مشهد ( عباس شفیعی )

مجازات رانندگی در حالت مستی

به طور کلی اگر فردی در حالت مستی هنگام رانندگی جرمی مرتکب شود اما با تصادف همراه نباشد به تخلف رانندگی و شرب خمر محکوم و مجازات خواهد شد. اما در صورتی که راننده مست بوده و تصادف کند به تخلف در رانندگی، شرب خمر و صدمه های غیرعمدی محکوم و مجازات می شود. پس:

  • مطابق با ماده ۲۶۴ و ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی استفاده از هر نوع مشروبات الکلی جرم بوده و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است.
  • استناد به ماده ۷۱۴ و ۷۱۸ بخش تعزیرات اگر راننده ی مستی با ماشین به فرد دیگری بزند قتل غیر عمد مرتکب شده و به بیش از ۲ سال حبس
  • با توجه به ماده ۱۵ و ۷۱۸ بخش تعزیرات اگر راننده ی مست به فردی بزند و در نتیجه باعث ایجاد مشکل جسمی یا دماغی لاعلاج در وی شود، یا حتی یکی از حواس یا اعضای بدنش از کار بیفتد و … به بیش از هشت ماه حبس و در صورت مطالبه پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

نکته: قاضی می تواند راننده مستی که تصادف کرده را با توجه به شرایط جرم اتفاق افتاده بین ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.

شمول یا عدم شمول بیمه به راننده مست

شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا بیمه در صورت وقوع تصادف و ایراد خسارات جانی یا مالی برای راننده مست جوابگو است یا خیر؟
باید بگوییم بله در هر شرایطی بیمه شخص ثالث خسارت را پرداخت می کند. زیرا وسیله نقلیه بیمه بوده نه شخص راننده. البته در برخی مواقع بیمه می تواند از طریق مراجع قانونی برای بازپس گرفتن تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند. از جمله:

  • زمانی که نزد مراجع قضائی ثابت کند عمدی در کار بوده است.
  • اثبات شود که حالت مستی در وقوع حادثه موثر بوده و این موضوع به تایید نیروی انتظامی، پزشکی قانونی و یا دادگاه رسیده باشد.
  • راننده مست فاقد گواهینامه بوده یا گواهینامه وی متناسب با نوع وسیله نقلیه ای که استفاده کرده نباشد.
  • هنگامی که راننده مست ماشین را سرقت کرده و یا اینکه از سرقتی بوده آن مطلع باشد.

نکته: در صورت وجود هر گونه اختلافی بین بیمه و مسبب حادثه بایستی در مراجع قضایی موارد فوق به اثبات برسد.

بهترین وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی )

در ادامه بخوانید: مجازات رانندگی در حالت مستی

نحوه تشخیص مصرف مشروبات الکلی توسط پلیس

پلیس راهنمایی و رانندگی از روش های مختلفی می تواند استفاده کند تا به مصرف کردن و یا عدم مصرف مشروبات توسط راننده پی ببرد. از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار، تست با دستگاه هایی ( الکل سنج ) که با دمیدن راننده در آن مشخص خواهد شد راننده مشروبات مصرف کرده یا نکرده است.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات رانندگی در حالت مستی

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم رانندگی در حالت مستی

اگر رانندگی در حالت مستی منجر به تصادف شود، محل تصادف، محل وقوع جرم بوده و به همین ترتیب دادسرای عمومی و انقلاب همان محل صلاحیت انجام تحقیقات را خواهند داشت. همچنین اگر قرار جلب به دادرسی پس از انجام تحقیقات صادر شود، دادگاه کیفری ۲ همین حوزه صلاحیت و مسولیت رسیدگی به پرونده رابر عهده خواهد گرفت. البته اگر راننده مست بوده اما با کسی تصادف نکرده باشد و در این حالت توسط مامورین دستگیر شود، دادسرای محل دستگیری صلاحیت انجام تحقیقات را داشته و سپس پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری دو همین حوزه ارسال می شود.

بهترین وکیل مشروبات الکی مشهد ( عباس شفیعی )

نمونه متن شکواییه بی احتیاطی در امر رانندگی منجر به صدمه بدنی

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه……

احتراما به استحضار می رساندمشتکی عنه در تاریخ ….. مقارن ساعت ….. با خودروی سواری پژو به شماره انتظامی ناجا ….. با اینجانب به عنوان عابر در محدوده …….. تصادف نمود. اینجانب از قسمت پای راست دچار شکستگی شده و یک هفته در بیمارستان …… بستری شدم. نظر به اینکه توسط کروکی مقصر بودن مشتکی عنه در حادثه توسط افسر کاردان فنی و کروکی رسمی اعلام شده است.

علیهذا با تقدیم شکواییه حاضر و استناد به ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی رسیدگی و نفس الامر تصدیر حکم از محضر دادگاه عمومی بخش …. مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین خوب مشهد ( عباس شفیعی )

نتیجه گیری

مطابق با ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بند ب، رانندگی در حالت مستی یکی از تخلفات بوده و راننده مست مجرم شناخته شده و برایش مجازات در نظر گرفته می شود. حال اگر در این زمینه دارای پرونده ای هستید که نیاز به وکیل خبره در زمینه پرونده های کیفری داشته باشد، می توانید از عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد مشاوره گرفته و در صورت نیاز رسیدگی بیشتر به پرونده را به ایشان بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915