عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات فروش مال غیر

مجازات فروش مال غیر

امروزه فروش مال غیر یکی از جرائم رایج در جامعه است که این جرم ارتباط تنگاتنگی با وضعیت اقتصادی جامعه دارد. باتوجه به اینکه قانون اختیار مال هر کسی را به صاحب آن واگذار کرده تا در چارچوب قانون هر طور بخواهد با آن برخورد کند، اما گاهی بعضی افراد بدون اجازه اقدام به فروش و یا اجاره مال فرد دیگری می کنند. از این رو قانون این عمل را جرم قلمداد کرده و مجازات کیفری متناسب با آن را برای فرد در نظر گرفته است. در ادامه عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری نکات مهمی در زمینه این خرید و فروش ها تحت عنوان مجازات فروش مال غیر ذکر کرده که خواندن و دانستن آنها خالی از لطف نخواد بود. پس در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر همراهمان باشید.

فروش مال غیر چیست؟

انتقال دادن هرنوع مالی به صورت غیرقانونی و نامشروع توسط شخص دیگری غیر از مالک اعم از حقیقی یا حقوقی با سوءنیت و برای بدست آوردن منافع مادی را به طور ناحق جرم انتقال مال غیر می گویند. حال منقول و غیرمنقول بودن آن هم فرقی در اصل ماجرا نداشته و در هر صورت این کار عملی غیرقانونی و جرم محسوب می شود.

ناگفته نماند که مرور زمان در فروش مال غیر از نظر مهلت شکایت بر اساس ماده ۱۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری تا یک سال پس از وقوع جرم و یا اطلاع شاکی از وقوع جرم می باشد.

عباس شفیعی وکیل فروش مال غیر

ارکان تحقق جرم فروش مال غیر

از دیدگاه حقوق کیفری عمومی، هر جرم برای تحقق نیاز به سه رکن دارد:

  • قانونی: کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به دیگری منتقل کند، کلاهبردار ‌محسوب شده و مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم می‌شود. ‌
  • مادی: در عنصر مادی جرم انتقال مال غیر همان فروش آن به دیگری و یا هرگونه معامله یا عملیاتی که موجب انتقال مالکیت آن به دیگری می‌شود می‌باشد.
  • معنوی: در عنصر معنوی انتقال مال غیر سوءنیت و قصد انتقال مال با هدف سلب مالکیت صاحب آن و رسیدن ضرر به او می‌باشد. 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات فروش مال غیر

در ادامه بخوانید: مجازات فروش مال غیر

مراحل شکایت از فروش مال غیر

  • برای طرح شکایت فروش مال غیر، اول باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نمایید.
  • بعد از تنظیم شکایت، تمبر قانونی که همان هزینه دادرسی است، ابطال ‌شود.
  • سپس از طریق معاونت ارجاع دادسرای مربوط، دستور لازم به ضابطان قوه قضاییه ( کلانتری ها ) داده می‌شود تا استعلام سوابق ثبتی ملک را بگیرند.
  • پبعد از اینکه اتهام متوجه متهم ( فردی که فروش مال غیر را انجام داده ) شد، وی احضار می‌شود.
  • پس از تحقیقات مقدماتی بازپرس در صورت احراز مجرمیت او، قرار مجرمیت را صادر می‌کند.
  • بعد از صدور قرار مجرمیت، پرونده به دادگاه ارسال شده و بعد از تعیین شعبه و جلسه رسیدگی، دادگاه حکم مقتضی را صادر می‌کند.

نکته: این حکم فقط در یک مرحله قابل تجدید نظر بوده و حکم دادگاه تجدید نظر قطعی خواهد بود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری

بد نیست بدانید که اگر شما اولین خریدار هستید و می‌خواهید خسارت این کار غیرقانونی را دریافت نمایید. در قدم اول بایستی دادخواست حقوقی مبنی بر ابطال معاملات بعدی را بدهید. اما اگر نفر چندمی هستید که قربانی فروش مال غیر شده‌اید، یادتان باشد که در رسیدگی به این پرونده، صرفاً مبلغ پرداخت شده به شما برمی‌گردد.

پس با توجه به نکته ذکر شده در صورتی که خریدار اول بخواهد معاملات بعدی را باطل و مالکیت قانونی خود را اثبات کند، باید به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و به عنوان دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم در دادگاه کیفری موضوع را مطرح نماید.

ناگفته نماند که: 

در چنین شرایطی مالک اول بایستی این خواسته را مطرح کند که چون من خریدار اولیه بودم و بعد از معامله اول، فروشنده دیگر هیچ‌گونه مالکیتی نداشته. و معاملات بعدی او غیر قانونی بوده، این معاملات از درجه اعتبار ساقط است. و نهایت دادگاه پس از رسیدگی به این پرونده، در صورتی که معامله اول را صحیح و قانونی تشخیص دهد معاملات بعدی را باطل اعلام می‌کند.

در ادامه بخوانید: مجازات فروش مال غیر

نحوه اثبات فروش مال غیر

یکی از متداول‌ترین راه‌های اثبات جرم فروش مال غیر، اثبات مالکیت است. یعنی شاکی با مدارکی که در دست دارد به مراجع قضایی رجوع کرده و ثابت کند ملک او، بدون اجازه و آگاهی او، توسط شخصی به فروش رسیده است و این کار را زمانی می‌تواند انجام دهد که زیان دیده باشد. همچنین متهم نیز باید ثابت کند با چه مدارکی و به چه دلیل اقدام به این کار کرده است. از طرفی هم مال‌ باخته می‌تواند شاهدانی برای اثبات ادعایش به دادگاه معرفی کند. و اما در نهایت قاضی با تحقیق و اثبات ادله می‌تواند وقوع جرم را اثبات کند.‌

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری بیان می دارد که طبق قانون، اگر مالک ملک از وقوع معامله مطلع شود، نهایتاً تا یک ماه پس از اطلاع، باید اظهارنامه‌ای بنویسد و مالکیت خود را به اطلاع خریدار برساند. اگر این زمان بگذرد و مالک چنین کاری نکند، معاون جرم محسوب می‌شود. زیرا در این شرایط،، اصلاً بعید نیست که با فروشنده تبانی کرده تا از خریدار که از جریان آگاه نبوده، کلاهبرداری نمایند.

وکیل خوب مشهد

مجازات فروش مال غیر

طبق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی فرد منتقل کننده مال غیر، در حالی که می داند این مال متعلق به کسی دیگر است. و به صورت غیر قانونی این کار را انجام دهد، مشمول جرم کلاهبرداری شده و محکوم خواهد شد. از این رو مجازات آن شامل ۱ تا ۷ سال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل ارزش مال و رد مال(برگرداندن مال به مالک آن) است.

نکته: در جرم انتقال مال غیر اگر شاکی خصوصی هم رضایت دهد، چون جرم جنبه عمومی نیز دارد، رضایت شاکی فقط باعث تخفیف در جرم می شود. اما باعث از بین رفتن مجازات کلی جرم نمی شود و جز ء جرائمی محسوب می شود که غیر قابل گذشت است.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد می گوید: به منظور پیشگیری از کلاهبرداری دیگران. پیشنهاد می شود، افراد از معامله هایی که بدون ثبت و سند رسمی انجام می گیرد خودداری نموده. و بدین طریق فرصت سوءاستفاده را از افراد فرصت طلب سلب نمایند.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل آقا در مشهد

نمونه شکوائیه فروش مال غیر

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: فروش مال غیر

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……

احتراماً اینجانب … به وکالت از شاکی پرونده، شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه فروش مال غیر معروض میدارم:

مطابق با مبایعه نامه مورخ … تنظیم شده فی ما بین طرفین دعوا، مشتکی عنه … خود را مالک یک دستگاه آپارتمان واقع در … معرفی نموده است. ثمن معامله مبلغ … ریال بوده است که مشتکی عنه با استفاده از سادگی و عدم اطلاع موکل، بدون نشان دادن مدارک مالکیت ملک به ایشان، با توسل به وسایل متقلبانه، موفق به اخذ مبلغ … ریال از موکل گردیده اند که … ریال آن به موجب یک فقره چک به شماره … به مشتکی عنه پرداخت گردیده و … ریال دیگر نیز در همان روز به ایشان پرداخت شده است و … ریال دیگر نیز در چند مرحله به ایشان پرداخت شده است.

بر مبنای مبایعه نامه مذکور طرفین توافق می کنند که در تاریخ … با حضور در یکی از دفترخانه های اسناد رسمی ……، ضمن انتقال سند، الباقی مبلغ به فروشنده پرداخت گردد. بعد از گذشت مدت مذکور و عدم حضور فروشنده در دفترخانه با پیگیری های موکل و مراجعه به ملک، مشخص می گردد که مشتکی عنه مالک ملک مذکور نبوده و در آنجا مستاجر بوده است و اقدام به فروش مال غیر نموده است. موکل جهت اثبات ادعای خود حاضر به معرفی شهود به محضر محترم دادگاه می باشد.

فلذا مطابق با ماده ١ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری تعقیب و مجازات متهم مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

نمونه شکواییه انتقال مال غیر | شکواییه فروش مال غیر | گروه وکلای آسا

بهترین وکیل فروش مال غیر

نتیجه گیری

دخل و تصرف در اموال دیگران از جمله فروش بدون اطلاع و رضایت مالک آن، جرم محسوب شده. و در واقع نوعی تجاوز به مالکیت دیگران است. از این رو افرادی که دچار اینچنین مشکلاتی شده اند. می توانند با کمک وکیلی خبره در این زمینه راه پر فرار و نشیب پرونده را به راحتی طی نمایند. زیرا وکیل می تواند برای جبران زیان و محکومیت فرد کلاهبردار حتی بدون حضور شاکی در محکمه اقدام نماید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915