عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات قصور پزشکی در قانون

مجازات قصور پزشکی در قانون

بیماران همانند سایر آحاد جامعه در صورتی که مورد ظلم واقع شوند یا خسارتی به آنان وارد شود یا صدمه ای از ناحیه پزشک معالج ببینند حق مراجعه به محاکم و دادسراها را دارند و در صورتی که پزشک معالج مرتکب تخلف انتظامی و قصور پزشکی شده باشد بیمار حق مراجعه به دادسرای انتظامی نظام پزشکی را نیز دارد و این دو می توانند به موازات یکدیگر انجام شوند. به همین دلیل لازم دانستیم توسط بهترین وکیل در مشهد به این موضوع مهم یعنی قصور پزشکی و مجازات آن در قانون تحت عنوان مجازات قصور پزشکی در قانون بپردازیم. پس در ادامه همراهمان باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

انواع قصور پزشکی

به گفته بهترین وکیل جرایم پزشکی زمانی که بحث جرایم پزشکی شود مسئولیت های پزشک نیز مورد توجه قرار می گیرد. 

  • بی‌مبالاتی: یعنی کاری که فرد باید انجام می داده ولی به آن عمل نکرده است.
  • بی‌احتیاطی: یعنی پزشک، جراح یا سایرین با انجام اقداماتی در اثر بی‌توجهی و بی‌دقتی دچار اشتباه شده‌اند و درنتیجه بیمار دچار آسیب شده است.
  • عدم مهارت: شامل مواردی است که پزشک تبحر علمی و فنی لازم را برای انجام کار بخصوصی نداشته باشد. مانند عدم تصمیم گیری به موقع٬ نداشتن سرعت لازم برای انجام عمل جراحی و جلوگیری از عوارض قابل پیش بینی و … .
  • عدم رعایت نظامات دولتی: یعنی عدم توجه به آیین نامه ها، بخش نامه ها، دستورالعملهای مقامات اداری مافوق، نظام پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که حاکم بر اشتغال به حرفه پزشکی و مربوط به حرفه های گوناگون تخصصی پزشکی و رشته های وابسته به آن می باشد.

هرکدام از موارد ذکر شده در بالا می تواند سبب قصور پزشک در امر درمان گردد. 

عباس شفیعی وکیل قصور پزشکی در مشهد

نهاد رسیدگی به قصور و تقصیر پزشکی

اجرای قانون توسط مجریان قانونی است و رسیدگی به هر نوع جرمی و پایمال قانون در هر حیطه شغلی در مرجع ذیربط بررسی و رسیدگی خواهد شد. 

در برخی مراکز استان‌ها نیز شعبه خاصی از دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرجع رسیدگی به این پرونده‌ها هستند. البته ناگفته نماند که مرجع رسیدگی به قصور و تخلفات انتظامی پزشکی دادسراهای انتظامی و هیأت‌های بدوی، تجدیدنظر و عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی است.

پس از این رو فرد بیماری که برای آن قصور پزشکی رخ داده است، بخواهد از طریق حقوقی خسارت وارده به خود علیه پزشک رامطالبه کند همانند سایر افراد با تنظیم دادخواست در محاکم عمومی طرح دعوی می نماید و محاکم نیز مطابق قواعد، اقدام به رسیدگی می نمایند. زیرا در برخی از موارد، قصور یک پزشک به ایراد صدمه و یا ایجاد عارضه ختم نشده، بلکه متاسفانه منجر به فوت بیمار می گردد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات قصور پزشکی در قانون

در ادامه بخوانید: مجازات قصور پزشکی در قانون

مجازات قصور پزشکی

ممکن است در صورت احراز تقصیر پزشکی توسط بازرس و حکم قاضی، برای جبران خسارت وارده، پزشکان و کادر درمانی به پرداخت دیه یا ارش محکوم شوند. همچنین از حیث جنبه عمومی جرم به مجازات یا مجازات‌های جایگزین حبس که در ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن پیش‌بینی شده محکوم می‌شوند.

وکیل آنلاین در مشهد

تفاوت قصور پزشکی با تقصیر پزشکی

تفاوت قصور پزشکی و تقصیر پزشکی در این است که در تقصیر پزشکی نوعی عمد نهفته است و اراده قبلی در آن دخالت دارد و علاوه بر اینکه جنبه خصوصی دارد که با جبران خسارت و پرداخت دیه از سوی فرد خاطی همراه است، جنبه عمومی نیز دارد و مرتکب با حبس و جزای نقدی یا محرومیت از حقوق اجتماعی، مجازات می‌شود. اما در قصور پزشکی نوعی غفلت وجود دارد که از روی سهو اتفاق می‌افتد و بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، نبود مهارت و رعایت نکردن نظامات دولتی، مصادیق آن را تشکیل می‌دهد.

نکته: بسته به نوع قصور و تقصیری که شکل گرفته است، از سوی قانونگذار مجازاتی نیز برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

نحوه اثبات قصور پزشکی

هنگامیکه بیمار به دلیل قصور پزشکی دچار اسیب صدمه و نتیجه زیانبار و عارضه میگردد، نسبت به تنظیم شکواییه و اقامه دعوا علیه پزشک متخلف اقدام مینماید. پس از این رو هر گونه ادعایی در هر دعوا و پرونده ای باید مطابق قانون و به روش های قانونی با ارائه ادله اثبات دعوا، نزد محکمه به اثبات برسد که قصور پزشکی هم نیز از این قاعده پیروی می کند.

نکته: اثبات قصور و اهمال پزشک در پرونده کیفری توسط نظریات کارشناسی پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی علاوه بر سایر ادله و شواهد و قرائن صورت می پذیرد.

قصور منجر به فوت بیمار

شکایت از پزشک به دلیل قصور پزشکی که منجر به فوت بیمار شده است نیز یکی از موارد شایع پرونده های کیفری میباشد. 
بعنوان مثال پزشک جراح متخصص هنگام عمل جراحی تومور مغز متوجه می شود که تومور بدخیم بوده و در قسمتی از مغز ریشه دوانیده که دست زدن به آن باعث وخیم شدن حال بیمار می شود. حال فرض بر اینکه پزشک میبایست از ادامه جراحی خودداری نموده و بهترین تصمیم را اتخاذ نماید. اما تصور کنید با توجه به بروز چنین شرایط و موقعیتی، پزشک جراح به جراحی و عمل تومور ادامه می دهد. که نتیجه ی این ادامه جراحی بیمار فوت کرده و منجر به شکایت از پزشک می شود.
در چنینی مواقعی نظریه پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی با بررسی علت تامه فوت و عملکرد پزشک، قصور پزشکی را محرز تشخیص داده و پرداخت دیه کامل توسط پزشک متخلف کمترین مجازاتی است که برای وی اعمال خواهد شد.
در ادامه بخوانید: مجازات قصور پزشکی در قانون
عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد
بهترین وکیل قصور پزشکی در مشهد

نمونه دادخواست قصور پزشکی

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: جبران قصور پزشکی و خسارات ناشی از آن

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه …….

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب ….. در تاریخ ….. دچار درد شدید از ناحیه ………… که با حالت تهوع و استفراغ همراه بوده است. بلافاصله با همراهی یکی از بستگان به بیمارستان …. مراجعه نموده و پس از معاینه از سوی پزشک متخصص آقا/خانم …. ایشان بدون ارجاع برای آزمایش و تشخیص عجولانه، بیماری بنده را صرفا مسمومیتی جزئی تشخیص می­دهند. پس از درمان در بیمارستان فوق­الاشاره، به منزل مراجعه نموده و با گذشت بیش از ۳ ساعت مجدداً وضعیت جسمانی به شدت نامطلوب می­گردد و سریعاً با حضور یکی از بستگان به بیمارستانی دیگر …. مراجعه نموده و با حضور در بخش اورژانس و معاینه پزشک متخصص آقا/خانم …. بنده را به آزمایشگاه ارجاع داده و پس از آزمایش تشخیص داده می­شود که بنده دچار ……………. شده­ ام. با وجود نظریه پزشکی در ساعات اولیه (مراجعه به بیمارستان نخست) پزشک به اشتباه بیماری بنده را مسمومیت تشخیص داده ولیکن بنده دچار ………………. شده بودم و می­بایست آمپول بخصوصی به منظور ………………. تزریق می­نمودند که متأسفانه چنین نشد و منتج از این اشتباه، بنده نیمی از توانایی جسمی خویش را از دست داده که مراتب طی نظریه پزشکی قانونی و نیز کمیسیون پزشکی بعرض می­رسد. لذا از مقام محترم قضایی خواهشمندم با عنایت به مستنداتی از قبیل، مدارک پزشکی اینجانب، نظریه کمسیون پزشکی دال بر تخلف محرز پزشک و نیز شهادت شهود تقاضای تعقیب کیفری نامبرده و همچنین جبران خسارات و زیان­های جسمی و روحی و سایر هزینه ­ها از جمله هزینه معاینه ادواری پزشک و داروها و نیز از کارافتادگی اینجانب را خواستارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل کیفری در مشهد

نتیجه گیری

بهترین وکیل قصور پزشکی در مشهد میگوید: بین پزشک و بیمار رابطه‌ای حقوقی برقرار است به این معنا که طبق قانون، پزشک مکلف است در قبال معالجه بیمار خود همه استعداد و قابلیت های خود را به کار گیرد و هر نوع غفلت و سهل انگاری در این زمینه از مصادیق قصور و خطای پزشکی به شمار می رود. پس وکالت در اینگونه دعاوی نیازمند تخصص، مهارت و تجربه است. زیرا اساسا ساز و کار دعاوی مربوط به جرایم پزشکی با مجموع موضوعات کیفری و سایر جرایم متفاوت است. پس بهتر است در رسیدگی به این نوع پرونده ها از وکیلی خبره مشورت و راهنمایی خواست.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915