عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مرور زمان کیفری اجرای مجازات چیست

مرور زمان کیفری اجرای مجازات چیست

در این مطلب به موضوع مرور زمان کیفری اجرای مجازات چیست توسط بهترین وکیل کیفری مشهد پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها نیز همراهمان باشید.

مرور زمان کیفری اجرای مجازات چیست ؟

مرور زمان، اجرای احکام قطعی در جرائم تعزیری را موقوف می‌کند و مدت آن از تاریخ قطعیت حکم شروع می شود.

مواعد مرور زمان کیفری اجرای حکم شامل موارد زیر می باشد:

• جرائم تعزیری درجه ۱ تا ۳، ۲۰سال
  • جرائم تعزیری درجه ۴، ۱۵سال
  • جرائم تعزیری درجه ۵ ،۱۰سال
  • جرایم تعزیری درجه ۶، ۷سال
  • جرایم تعزیری درجه ۷ و ۸، ۵ سال

به موجب ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی برخی از جرائم مشمول مرور زمان تغییر رسیدگی و اجرای مجازات نمی گردند. این جرایم از این قرار است:

• جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
  • جرایم اقتصادی با رعایت مبلغ یک میلیارد ریال و بیش از آن، از قبیل کلاهبرداری، رشا و ارتشاء، اختلاس، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری ، مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری، تبانی در معاملات خارجی، اخذ پورسانت در معاملات خارجی، تعدیات مامورین دولتی نسبت به دولت، جرایم گمرکی و قاچاق کالا،  جرایم مالیاتی، پولشویی، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی یا دولتی
  • جرایم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر

با لحاظ تبصره ۲ ماده ۱۱۵ قانون مجازات اسلامی کلیه جرائم مستوجب تعزیرات منصوص شرعی از شمول ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی که ناظر بر مرور زمان تعقیب و رسیدگی می باشد خارج هستند.

2 دیدگاه دربارهٔ «مرور زمان کیفری اجرای مجازات چیست»