عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مستثنیات دین چیست

مستثنیات دین چیست

چنانچه فرد بدهکاری در تقبل دین خود برنیاید، طلبکار حق دارد از دایره اجرا تقاضا نماید که اموال مدیون ( بدهکار ) را توقیف و سپس به فروش برساند. تا طلب خود را از بهای اموال بازستانی نماید. از این رو برای درک بهتر اینکه بدانید مستثنیات دین چیست در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل در مشهد همراه شوید. زیرا در مورد  توقیف اموال فرد بدهکار، قانونگذار، استثنایی را در جهت حمایت از حقوق اولیه بدهکاران پیش بینی کرده که آن مستثنیات دین می باشد.

زمانی که مطابق حکم دادگاه فردی محکوم به پرداخت وجه یا مالی به فرد دیگری می شود، بایستی آن را بپردازد. اما در صورتی که از پرداخت بدهی خود خودداری کند، فرد طلبکار حق خواهد داشت تا از اموال شخصی او اقدام به وصول طلب خود نماید.  

نکته: در اینجا بایستی بدانید که تنها اموالی از بدهکار را می توان بابت طلب وصول کرد که جزء اموال ضروری و مستثنیات دین نباشند.

مستثنیات دین چیست؟

در کنار قاعده اصلی حق طلب فرد طلبکار بر توقیف و فروش اموال فرد بدهکار برای بازستانی مطالبات خود، قانون گذار توقیف و فروش برخی از اموال مدیون را در شرایط خاص ممنوع اعلام نموده است.

بالنتیجه دین اموالی است که قانون گذار آن ها را وسیله امرار معاش فرد بدهکار دانسته و نمی توان آنها را توقیف کرد. از این رو اصطلاحا این اموال را مستثنیات دین می نامند و مرجع تشخیص این امر که آیا مالی در شمار مستثنیات دین است یا خیر، دادگاه اجرا کننده حکم نیز می باشد.

مستثنیات دین به دلیل جلوگیری از ایجاد تنگنا و سختی در زندگی مدیون و افراد تحت کفالت وی در نظر گرفته شده است. طوری که اجرای حکم صادره منجر به تهیدستی شخص نشده و امکان زندگی و فعالیت با حداقل امکانات برای او فراهم باشد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی در مشهد

مطابق قانون اجرای احکام مدنی و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مستثنیات دین موارد زیر را شامل می‌شود:

  • مسکن مورد نیاز محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی با رعایت‌ شوون عرفی‌
  • وسیله نقلیه مورد نیاز و متناسب با شان محکوم علیه‌
  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوایج ضروری محکوم‌علیه‌، خانواده و افراد تحت تکفل وی لازم است‌
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی‌برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌شود
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب باشان آنان‌
  • وسایل و ابزار کار کسبه‌، پیشه‌وران‌، کشاورزان و سایر اشخاصی که ‌وسیله امرار معاش محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی می‌باشد
  • تلفن مورد نیاز مدیون

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مستثنیات دین چیست

وکیل حقوقی خوب در مشهد

وکیل خوب در مشهد می گوید: موارد ذکر شده در بالا از جمله مستثنیات دین مدیون است که می توان به آنها استناد کرد تا اگر مالی که مشمول این چند بند شده است را از توقیف رها کند یا مانع توقیف آنها شود. ( مقررات مستثنیات دین فقط تا زمان فوت محکوم علیه جاری است. زیرا در غیر این صورت اگر مدیون فوت کند، ورثه نمی‌توانند ادعاهایی که در مستثنیات اعم از این که آن وسیله ابزار کار بوده یا آن منزل مسکونی تنها منزل متوفی بوده، قابل طرح است را بیان کنند و طبق قانون تمام اموال متوفی توقیف می‌شود. )

نکته: این مستثنیات در تمام دیون یکسان است چه دین، مهریه باشد یا چک یا موضوعی دیگر.

در ادامه بخوانید: مستثنیات دین چیست

نکات مهم در مورد مستثنیات دین

  • مدیون می تواند تنها یک ملک مسکونی که در شأن خود است را به عنوان مستثنیات دین معرفی کند. مشروط بر اینکه بتواند ثابت کند که ناتوان در پرداخت یکجای بدهی خود است.
  • اثاثیه اولیه زندگی که شامل، اجاق گاز، یخچال، تلویزیون، فرش، مبلمان، وسایل آشپزخانه و … از توقیف اموال مستثنی هستند. اما معیار اینکه این وسایل و اثاثیه مورد نیاز زندگی است یا نه، معیار نوعی بوده و توسط قاضی اجرای احکام یا مرجع توقیف کننده تعیین خواهد شد.
  • مایحتاج و خوراک مدیون و خانواده ایشان مستثنی از توقیف است. اما فراتر از میزان نگهداری، بخش مازاد توقیف خواهد شد.
  •  خودروی شخصی بدهکار اگر صرفاً برای استفاده شخصی آن باشد، شامل مستثنیات دین نمی شود و می توان آن را توقیف کرد.
  • ابزار و وسایل کار در صورتی جزو مستثنیات دین می باشند که با توجه به عرف حرفه ای، ابزار کار ساده محسوب شوند.
  •  طبق قانون اجرای احکام مدنی، حقوق کارمندان دولت یا نهادهای خصوصی در صورتی که صاحب اولاد و همسر باشند، تنها یک چهارم و اگر اولاد و همسر نداشته باشند، یک سوم از حقوق ماهیانه ایشان توقیف می شود.
  • اگر فرد بدهکار که برخی از اموالش مشمول مستثنیات دین شده فوت کند، دیگر مستثنیات دین شامل حال وی نمی شود. زیرا بایستی از ماترک دیون متوفی پرداخت شود.
  • و … 

نکته: اگر خود محکوم علیه، مالی را که در شمار مستثنیات دین هست برای توقیف معرفی نماید دیگر آن مال غیر قابل توقیف نخواهد بود.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل حقوقی در مشهد

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته:اعسار در پرداخت مهریه و تقسیط آن

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره …….. مورخ …….. ثبت شده در دفترخانه …….. عقد ازدواج دایم با مهریه ای به میزان ….. ریال منعقد کرده ایم و بر اساس دادنامه شماره ……. صادره از شعبه ……… دادگاه خانواده، محکوم به پرداخت شده ام هر چند پرداخت مهریه ما فی الذمه تعهد گردیده است ولی نظر به این که در حال حاضر به جهت مشکلات متعدد و یا عدم دسترسی به اموالم توان پرداخت مهریه را ندارم فلذا با توجه به مدارک تقدیمی مستندا به ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۳ صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه و نیز تقسیط مهریه مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

رای دادگاه و دادخواست اعسار از مهریه و قسطی کردن

وکیل حقوقی آقا در مشهد

نتیجه گیری

عباس شفیعی بهترین وکیل در مشهد می گوید: هنگامی که به موجب حکم قطعی دادگاه فردی محکوم به پرداخت وجهی به هر عنوان در حق فرد دیگری می‌شود. مکلف است ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به پرداخت آن بپردازد. در غیر این صورت مامورین اجرای دادگاه طبق مفاد اجراییه اقدام به توقیف و فروش اموال وی و پرداخت مبلغ بدهی او از محل فروش آن اموال می‌کند. البته همه اموال او قابل توقیف و فروش نیست که در بالا به طور کامل به آنها اشاره کردیم.

حال با توجه به همه نکات ذکر شده در بالا در مورد اینکه مستثنیات دین چیست، بدانید که حتما در پروسه دریافت بدهی بهتر است از یک وکیل خبره و مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا روند پرونده تسهیل و تسریع شود. 

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915