عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نحله و اجرت المثل و تفاوت آنها

نحله و اجرت المثل و تفاوت آنها

مهریه و نفقه را چه در دوران زندگی زناشویی و چه در هنگام طلاق و جدایی می‌توان مطالبه کرد. اما برای دریافت نحله و اجرت المثل حتماً باید زیر پرونده طلاق آن را درخواست نمود. از این رو برای آشنایی بیشتر با نحله و اجرت المثل و تفاوت آنها با یکدیگر می توانید در ادامه همراهمان باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

نحله و اجرت المثل چیست؟

یکی از روش‌هایی که قانون‌گذار برای حمایت از زنان در نظر گرفته است، پرداخت حقوق مالی به آن‌ها در طول زندگی مشترک است که به آن نحله یا اجرت‌المثل می‌گویند.

خداوند در آیه ۴ سوره مبارکه نسا در خصوص نحله فرمودند که نحله به‌عنوان هدیه‌ای برای زن است. 

نحله و اجرت المثل هر دو حقوق مالی هستند که به زن تعلق می‌گیرند. در اجرت المثل زن برای فعالیت‌هایی که در طول زندگی مشترک به دستور شوهر و به قصد عدم تبرع (مجانی) انجام داده است، مستحق دریافت وجهی تحت عنوان اجرت المثل خواهد بود اما اگر نتواند در دادگاه ثابت نماید که این امور به دستور شوهر بوده و یا قصد عدم تبرع نداشته است، دادگاه از باب بخشش، مبلغی را تحت عنوان نحله برای او در نظر می‌گیرد. دادگاه‌ها نمی‌توانند هم حکم به دریافت نحله و هم اجرت المثل صادر کنند. زن تنها مستحق یکی از حقوق مالی ذکرشده می‌باشد. به همین دلیل در صورتی که حکم به پرداخت نحله داده شود، دریافت اجرت المثل به خودی خود منتفی خواهد شد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد

شرایط پرداخت اجرت‌المثل
  • طلاق به درخواست زوج باشد.
  • طلاق به دلیل تخلف زن از وظایف زناشویی و سوء اخلاق او نباشد.
  • انجام کار‌های منزل شرعاً به عهده زوجه نبوده باشد.
  • انجام کار‌ها به دستور زوج یا با درخواست او باشد. یعنی به خاطر رضای خدا کاری انجام نداده باشد.

نکته: زمانی که امکان تعیین اجرت‌المثل برای زوجه به دلیلی فراهم نباشد، باتوجه به مدت زمان زندگی مشترک و کار‌هایی که زن در طول زندگی انجام داده است، مبلغی به عنوان نحله برای او در نظر گرفته می‌شود.

شرایط پرداخت نحله

به گفته وکیل خانواده در مشهد برای معین کردن مبلغ نحله نیازی به کارشناسی نیست و قاضی با در نظر گرفتن تعداد سال‌هایی که زوجین با هم زندگی کرده‌اند، نوع کار‌هایی که زن در خانه شوهرش انجام داده است و وضعیت مالی مرد مبلغی را تعیین می‌کند.

  • زوج دادخواست طلاق داده و برای آن هیچ دلیل موجهی نداشته باشد.
  • زن از انجام وظایف زناشویی کوتاهی کرده است.
  • یا هر دلیل دیگری که از نظر دادگاه برای طلاق موجه محسوب شود، دیگر نحله به زن تعلق نمی‌گیرد.

نکته: میزان اجرت المثل حتما باید توسط کارشناس مشخص شود. درحالیکه تعیین نحله برخلاف اجرت المثل توسط قاضی دادگاه خانواده انجام می شود.

در ادامه بخوانید: نحله و اجرت المثل و تفاوت آنها

زمان مطالبه اجرت‌المثل و نحله

در صورتی که به هر دلیلی دادگاه رأی به اجرت المثل صادر نکند، می‌توان درخواست نحله کرد. نحله حق زن بوده و می‌توان با همراهی وکیلی متخصص در این زمینه بخش زیادی از حقوق مالی زن را از زوج دریافت کرد.

وکیل برای دریافت اجرت المثل در مشهد

دادخواست مطالبه نحله باید جدا از دادخواست طلاق به دادگاه ارائه شود. به همین دلیل زن مجبور نیست که برای درخواست نحله تا زمان صدور گواهی عدم امکان سازش صبر کند. در صورتی که زن برای مطالبه نحله اقدام کند، اجرای صیغه طلاق تا زمان پرداخت نحله به تعویق خواهد افتاد.

نکته: تحصیلات زوجه، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، نقل مکان کردن های متعدد و حتی وضع های زوج و زوجه از جمله فاکتور هایی است که در تعیین مقدار میزان اجرت المثل زن دخالت دارند.

شرایط نحله برای زن ناشزه

به زنی که از شوهر خود تمکین نکند؛ زن ناشزه گفته می شود. به دلیل نشوز و عدم تمکین برخی از حقوق مالی زن از جمله نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت از بین می رود. با این حال تحت شرایطی امکان دارد که نحله حتی با وجود نشوز به زن تعلق بگیرد.

حقوق مالی زن مشتمل بر چه مواردی است؟

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد حقوق مالی زن عبارتند از: مهریه (به محض وقوع عقد بر ذمه زوج قرار میگیرد)، نفقه(بشرط تمکین)، اجرت‌المثل(بابت خدمات غیرتبرعی زن)، نحله(در صورت عدم اثبات اجرت‌المثل)، تنصیف دارایی و ارث می باشد.

را بدون قصد تبرع و با دستور شوهر انجام داده ام، تقاضای محکومیت خوانده با جلب نظر کارشناس به پرداخت اجرت المثل زندگی مشترک از مورخ … الی مورخ … مورد استدعا است.

در ادامه بخوانید: نحله و اجرت المثل و تفاوت آنها

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

نمونه دادخواست مطالبه نحله یا اجرت المثل

خواهان: زوجه

خوانده: زوج

وکیل: مشخصات وکیل یا نماینده قانونی

خواسته: مطالبه نحله

با عرض سلام
اینجانب به موجب سند عقدنامه شماره ……… درتاریخ …… به عقد دائم آقای ……….. درآمده ام و از زمان شروع زندگی مشترک به تاریخ ……….. تا اکنون به دستور ایشان و بدون قصد تبرع، کلیه امور خانه‌داری اعم از آشپزی، نظافت و نگهداری و تربیت فرزندان را که به لحاظ شرعی و قانونی وظیفه اینجانب نبوده است، انجام داده‌ام؛ اما تاکنون هیچ‌گونه مزدی بابت انجام این امور دریافت نکرده‌ام. حال از دادگاه محترم تقاضا دارم که مستند به مواد ۳۳۶ قانون مدنی و ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مبلغ نحله / اجرت‌المثل اینجانب تعیین و حکم به پرداخت آن توسط خوانده به‌علاوه جمیع هزینه‌های دادرسی صادر گردد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عدم پرداخت اجرت المثل و امکان جلب

چنانچه رای قطعی محکومیت پرداخت اجرت المثل توسط دادگاه صادر شده باشد و سپس اجراییه صادر شود، زوج می بایست ظرف مدت یک ماه از آن تاریخ اقدام به پرداخت یا دادن دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل نماید. در غیر اینصورت به تقاضای زوجه، دادگاه حکم جلب شوهر (زوج) را صادر می کند.

مدارک لازم برای دریافت نحله و اجرت‌المثل

  • سند ازدواج و در صورت نبود اصل سند باید کپی آن از همان دفترخانه‌ای که عقد در آن انجام شده است، دریافت شود.
  • شناسنامه زن
  • کارت ملی زن

دادخواست مطالبه وجه اجرت المثل ایام تصرف مبیع

وکیل مهریه در مشهد

نتیجه گیری

به توجه به موارد ذکر شده در این مقاله ( نحله و اجرت المثل و تفاوت آنها ) در قانون اصل بر این است هر کاری، با اجرت همراه می‌باشد و مجانی بودن امور باید اثبات شود. به همین دلیل زنان نیز مستحق دریافت اجرت کارهایی هستند که انجام می‌دهند. اما برخی از قضات معتقدند که فعالیت زنان در طول زندگی مشترک از باب لطف است و اجرتی به آن تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل نیز بهتر است قبل از هر اقدامی در خصوص دریافت نحله یا اجرت المثل، از متخصصین باتجربه در این زمینه راهنمایی بگیرید. همچنین در صورتیکه در خصوص سایر امور مربوط به حقوق خانواده، طلاق، مهریه، نفقه و … سوالی دارید، می‌توانید با بهترین وکیل خانواده در مشهد مشورت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915