عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - واخواهی چیست

واخواهی چیست

واخواهی یکی از مراحلی است که امکان دارد هنگام رسیدگی به روند یک پرونده انجام شود. در ادامه عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد به جزئیات بیشتر در این زمینه که واخواهی چیست می پردازد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

شماره تماس بهترین وکیل حقوقی در مشهد ( عباس شفیعی )

واخواهی چیست و در قانون به چه معنا است؟

همانطور که مستحضرید طبق یک اصل کلی طرفین دعوا بایستی هنگام رسیدگی به پرونده در دادگاه حاضر شوند و دفاعیات خود را ارائه دهند. اما در برخی موارد خوانده یا متهم دعوا امکان حضور در دادگاه و یا ارسال لایحه به دادگاه را ندارد، و با توجه به اینکه فرآیند رسیدگی به دعوا تعطیل پذیر نیست، دادگاه موضوع را در وقت مققر رسیدگی کرده و حکم صادر می کند. به چنین حکمی که بدون حضور خوانده یا متهم دعوا صادر شده است، حکم غیابی می گویند. اما قانون گذار برای حمایت از فردی که نتوانسته در فرآیند رسیدگی پرونده شرکت داشته باشد، در مهلت قانونی مقرر امکان اعتراض و واخواهی از حکم غیابی صادر شده را پیش بینی کرده است. البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که انجام واخواهی دارای فرآیند قانونی مشخصی بوده و نسبت به سایر روش های اعتراض در دادگاه متفاوت است. همچنین لازم به ذکر است که این دادخواست فقط در دادگاهی که حکم غیابی را صادر کرده است قابل بررسی می باشد.

نکته: واخواهی نسبت به خواهان دعوا متصور نیست چرا که خواهان مطلع از دعوای مطروحه است.

انواع واخواهی

واخواهی در امور کیفری و حقوقی قابل اعمال می باشد.

تفاوت این دو نوع واخواهی در این است: در اموری که جنبه حق الهی ( زنا، لواط، تفخیذ، مساحقه، قوادی، قذف، شرب خمر، محاربه و افساد فی‌الارض، سرقت حدّی ) دارند واخواهی کیفری امکان پذیر نبوده و در امور حقوقی واخواهی متضمن پرداخت هزینه دادرسی است، در حالی که در امور کیفری نیاز به پرداخت هزینه نیست.

نکته: به لحاظ مهلت و شرایط هر دو نوع واخواهی حقوقی و کیفری مشابه می باشند.

شرایط واخواهی

دادخواست واخواهی باید دارای شرایط نام برده در ادامه باشد:

• در دادخواست واخواهی باید نام و اقامتگاه واخواه و نام و اقامتگاه واخوانده باشد.
  • دادخواست واخواهی می بایست به دفتر دادگاه صادر کننده حکم غیابی تحویل داده شود.
  • دادخواست واخواهی می بایست در مهلت مقرر قانونی تحویل داده شود مگر در موارد استثنایی.
  • در واخواهی ادعای جدید از سوی خواهان قابل قبول نیست. زیرا واخواهی فرصتی برای خوانده در مقام دفاع می باشد.
  • اگر دادنامه ابلاغ واقعی شده باشد حکم غیابی به صورت عادی اجرا می شود. اما اگر ابلاغ واقعی نشده باشد اجرای حکم منوط به معرفی ضامن یا اخذ تامین از محکوم له است.

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد

مهلت واخواهی

مهلت واخواهی برای کسانی که مقیم کشور هستند، بیست روز و برای کسانی که خارج از کشور اقامت دارند دو ماه از تاریخ ابلاغ واقعی خواهد بود

آثار واخواهی

• اگر دادگاه، ادعا را موجه تشخیص داد، قرار قبول‌ دادخواست واخواهی را صادر و اجرای حکم نیز متوقف می‌ شود.
  • اگر محکوم علیه غایب بعد از اجرای حکم، واخواهی نماید و در رسیدگی های بعدی، حکم به‌ نفع او صادر شود، خواهان ملزم به جبران‌خسارت ناشی از اجرای حکم اولی به‌ واخواه می‌ باشد.
  • رای صادره از واخواهی، اثر نسبی داشته و فقط نسبت به واخوانده و واخواه، موثر است. اما اگر رای صادره به اشخاص دیگری اثر داشته باشد و این موضوع، قابل تفکیک نباشد، به اشخاص دیگر ( سایر محکوم علیهم) نیز اثر این رای، تسری پیدا خواهد کرد.

مراحل درخواست واخواهی

• برای واخواهی از حکمی که به صورت غیابی صادر شده، بایستی دادخواست واخواهی نوشته و به دادگاهی که حکم غیابی را صادر کرده است تحویل داده شود.
  • اگر دادخواست برای صدور حکم واخواهی تکمیل نباشد، مدیر دفتر دادگاه مربوطه اخطار نامه ای را به منظور رفع نقص های موجود  تنظیم خواهد کرد.
  • بعد از تکمیل دادخواست واخواهی، زمانی برای رسیدگی تعیین شده و این زمان به طرفین ابلاغ می شود.
  • آنها بایستی در زمان تعیین شده برای روند جریان واخواهی و صدور حکم مجدد آماده باشند.

نکته: هنگامی که واخواه اعتراض خود را بیان می کند، دادگاه اعتراض را بررسی کرده و تصمیم نهایی را اتخاذ می کند. بنابراین اگر اعتراض وارد باشد، دادگاه زمانی را برای بررسی های لازم و صدور حکم مجدد تعیین می کند. و چنانچه اعتراض واخواه وارد نباشد، دادگاه آن را رد کرده و حکم صادر شده را قطعی اعلام می کند.

مشاوره رایگان با وکیل پایه یک دادگستری مشهد

معذوریت های قانونی برای عدم حضور در جلسات رسیدگی دادگاه

• فرضی که مانع حرکت است با گواهی پزشک و شهادت گواهان.
  • فوت یکی از والدین، همسر یا اولاد.
  • حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق.
  • توقیف یا حبس بودن به نحوی که نتوان در مهلت مقرر دادخواست واخواهی تقدیم کرد.

نمونه دادخواست واخواهی

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه: …..

احتراماً اینجانب………………… فرزند …………………. دارای کد ملی……………………….. نسبت به دادنامه شماره……………….. مورخ …………………. صادره از آن شعبه محترم در تاریخ ……………….. به بنده ابلاغ شده که در آن حکم بر محکومیت بنده صادر شده است، به استحضار می­ رساند با توجه به شرایط مقرر در ماده ۳۰۴ قانون آئین دادرسی مدنی بنده در هیچ ­یک از جلسات دادرسی در دادگاه حضور نداشته­ و به­ طور کتبی و با نوشتن لایحه نیز از خود دفاع نکرده­ و وکیلی نیز به دادگاه محترم معرفی نکرده­ ام تا به دفاع از حق بنده بپردازد، لذا با استناد به ماده ۳۰۵ قانون آئین دادرسی مدنی دادخواست واخواهی جهت بررسی موضوع تقدیم دادگاه محترم می ­شود تا نسبت به بررسی موضوع و اتخاذ تصمیم مقتضی نسبت به دادخواست واخواهی اینجانب اقدامات لازم را به­ عمل آورد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی وکیل واخواهی مشهد

مطابق با قانون برای فردی که علیه او رأی غیابی صادر شده‌، حقی به نام حق واخواهی تعیین‌ شده است. واخواهی در واقع نوعی اعتراض به رأی غیابی دادگاه است. در صورت درخواست واخواهی، دادگاه صادرکننده رأی غیابی باید مجدداً موضوع پرونده را رسیدگی نماید. حال چنانچه در این زمینه دچار گرفتاری هستید توصیه می کنیم در اولین فرصت ممکن قبل از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی خوب ( عباس شفیعی ) مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.