عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل تقسیم ترکه

وکیل تقسیم ترکه

پس از فوت هر فردی از آنچه که وی در این دنیای مادی بر جای گذاشته بایستی دیون او پرداخت شود. بعد از پرداخت کردن دیون متوفی هر آنچه که از اموال باقی ماند، ترکه خالص بوده و به وارثین متوفی تعلق دارد. این ترکه خالص مطابق قانون بایستی بین وراث به شکل صحیح تقسیم شود. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل تقسیم ترکه همراه شوید تا نکات پیرامون این مطلب را بدانید.

ترکه چیست؟

ترکه به معنی کلیه اموال و حقوق باقی مانده از متوفی بوده و برای اینکه بتوان ترکه مثبت باقی مانده از متوفی را بین ورثه اش تقسیم نمود، بایستی در قدم اول مراحل انحصار وراثت به اتمام برسد. زیرا در اموال به جای مانده از متوفی، مالکیت مشاع برای وراث ایجاده شده و تقسیم ترکه برای از بین بردن حالت اشاعه ی قهری نیز لازم است.

ماترک متوفی را می توان به روش های مختلفی تقسیم نمود. از جمله:

  • تقسیم ماترک ورثه به افراز
  • تقسیم ماترک به وسیله تعدیل
  • تقسیم ماترک با استفاده از رد

نکته: اگر امکان استفاده از هیچ یک از راه‌های تقسیم نام برده در بالا وجود نداشته باشد، دادگاه، دستور فروش و تقسیم میزان بهای آن با در نظر گرفتن سهم هر یک از ورثه را صادر می کند.

 وکیل انحصار وراثت مشهد عباس شفیعی

مدارک مورد نیاز برای تقسیم ترکه

فرد درخواست دهنده برای تقسیم ترکه علاوه بر داشتن مدارک نام برده در ادامه بایستی ابتدا درخواست تحریر ترکه داده و پس از آن درخواست تقسیم ترکه خود را به دادگاه ارائه دهد.

  • درخواست تقسیم ترکه به همراه مشخصات درخواست‌‌دهنده
  • گواهی انحصار وراثت
  • صورت اموال در صورت عدم تحریر

نکته: تقسیم ترکه یکی از دعاوی پر پیچ و خم است که توصیه می‌شود برای انجام صحیح آن حتما از وکیل استفاده شود.

مراحل تقسیم ترکه

بعد از فوت هر فردی بلافاصله امکان تقسیم ترکه وی نبوده و بایستی مراحل طی شود تا بتوان اموال به جای مانده از متوفی را بین ورثه تقسیم نمود. این مراحل شامل مراحل زیر است:

  • پرداخت هزینه کفن و دفن و تجهیز متوفی
  • مهر و موم ترکه: این اقدام برای جلوگیری هر گونه دخل و تصرف در اموال میت صورت می گیرد.
  • تحریر ترکه: این کار به منظور تعیین دقیق میزان ماترک بوده و در لیستی نام کلیه اموال منقول و غیر منقول و بهای آن ها، حقوق و مطالبات وابسته بدهی‌های متوفی نوشته می شود.
  • تسویه ترکه: در این مرحله بدهی های متوفی پرداخت می شود.
  • تقسیم ترکه: بعد از انجام تمامی مراحل ذکر شده در بالا حال نوبت به تقسیم ماترک توسط یک فرد امین یا وکیل تقسیم ترکه است. البته در صورتی که ورثه رضایت نداشته باشند می توانند برای انجام این مرحله به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه نماید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل تقسیم ترکه

 وکیل حقوقی مشهد عباس شفیعی

دادگاه صالح برای صدور گواهی انحصار وراثت

معمولا رسیدگی به درخواست انحصار وراثت و صدور تصدیق حصر وراثت در صلاحیت دادگاه بخش محل آخرین اقامتگاه متوفی می باشد. البته در صورتی که محل اقامت متوفی معلوم نباشد، دادگاه آخرین محل سکونت او دادگاه صالح بوده و اگر در ایران زندگی نکرده باشد، دادگاهی که مال غیر منقول در حوزه آن قرار دارد دادگاه صالح خواهد بود.

وکیل تقسیم ترکه

اگر به تازگی درگیر پرونده های مربوط به تقسیم ترکه شده اید و نیاز دارید با یک فرد متخصص در این زمینه صحبت کنید، به شما توصیه می کنیم به سراغ بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد ( عباس شفیعی ) که در امر تقسیم ترکه خبره بوده و پرونده های زیادی از این قبل را به سرانجام رسانیده مراجعه کرده و مشکل خود را با ایشان در میان بگذارید. زیرا ایشان با مهارت و دانشی که دارد، می تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد و به موکلان خود کمک کند تا حقوق آنها مورد تضییع واقع نگردد. همچنین بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن حقوق خود را اخذ کنند.

ابطال تقسیم ترکه

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد می گوید: در حالت کلی امکان ابطال تقسیم ترکه وجود ندارد. زیرا برای تقسیم اصل بر آن است که ترکه با علم  و اراده ورثه بین آن ها تقسیم شده است. اما در شرایطی خاص اگر فرد بتواند با دلایل مستحکم اثبات کند که اراده فردی معیوب بوده و دچار اشتباه یا تدلیس شده، می تواند درخواست ابطال تقسیم نامه را به دادگاه ارائه دهد.

 وکیل تقسیم ترکه مشهد عباس شفیعی

نمونه دادخواست تقسیم ترکه

با سلام؛

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب …… به شماره ملی …. به موجب گواهی انحصار انحصار وراثت شماره …… صادره از شورای حل اختلاف ….. که به پیوست، ضمیمه می گردد، فرزند مرحوم ……… بوده و ایشان، علاوه بر بنده، دو فرزند دیگر، به نام های ……….. و …….. نیز داشته اند و ما سه نفر، وراث شرعی و قانونی مرحوم، می باشیم.

نظر به اینکه بنده و سایر وراث، در تقسیم ماترک به جا مانده از پدر مرحوم مان، اختلاف داریم، به موجب این دادخواست، از این مرجع محترم، تقاضای صدور حکم، مبنی بر تقسیم ترکه متوفی، مستدعی است.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

 مشاوره رایگان وکیل انحصار وراثت مشهد عباس شفیعی

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط می توان به طور کلی اینگونه نتیجه گیری کرد که بعد از اتمام انحصار وراثت نوبت به تقسیم ترکه رسیده و ابتدا بدهی‌ها و دیون از این ترکه پرداخت شده و سپس هرچه باقی می‌ماند ترکه خالص بوده و بین وراث تقسیم می‌شود. حال اگر در بین هر یک از وراث بر سر تقسیم ترکه اختلافی وجود داشته باشد، وی بایستی برای احقاق حق‌ و حقوق خود از بهترین وکلای تقسیم ترکه کمک بگیرد. زیرا سپردن کارهای مختلف به افراد متخصص دارای نتایج بسیار بهتری بوده و اموری که به افراد متخصص سپرده می شوند معمولا با سرعت و کیفیت بهتری پیش می روند و دارای نتیجه مطلوبی هستند. پس توصیه می کنیم در اولین فرصت با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید. ناگفته نماند که در صورت نیاز و صلاحدید می توانید پیگیری پرونده خود را به بهترین وکیل تقسیم ترکه ( عباس شفیعی )  که جزو وکلای پایه یک دادگستری در مشهد است، بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915