عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در ممانعت از حق

وکیل در ممانعت از حق

یکی از رایج ترین دعواوی مطرح شده در حیطه حقوق و گاهاً کیفری ممانعت از حق است که امکان دارد هر زمانی با آن روبه رو شویم ولی ندانیم که چه اقدامات قانونی را انجام دهیم. به همین دلیل امروز لازم دانستیم در مورد این مساله نکات مهمی را توسط بهترین وکیل در ممانعت از حق در اختیارتان قرار دهیم. تا از این طریق آگاهیتان افزایش پیدا کرده و جلوی مشکلات بعدی را بتوانید به راحتی بگیرید. پس در ادامه نیز همراهمان باشید.

ممانعت از حق چیست؟

ممانعت از حق در مورد اموال غیرمنقول بوده که به صورت حقوقی و کیفری قابل پیگیری است. پس ممانعت از حق را می توان اینگونه بیان کرد که دارنده یک حق، به واسطه اعمال و رفتار کسی، نتواند از حق خود استفاده کند و ناظر به حق ارتفاق و حق انتفاعی است که شخصی، در ملک دیگری دارد. ( اموال غیرمنقول اموالی هستند که نتوان آنها را از محلی به محل دیگر نقل نمود. اعم از اینکه استقرار آنها ذاتی باشد، یا بواسطه عمل انسان بنحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود، در دسته اموال غیرمنقول قرار می گیرند. )

عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد

حق انتفاع: حق انتفاع، حقی است که به موجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن در ملک دیگری است یا مالک خاص ندارد استفاده کند. در حق انتفاع مال در مالکیت شخص دیگری است و حتی منافع نیز برای فرد دیگری بوده و فقط شخص می تواند از آن استفاده و بهره برداری نماید.

حق ارتفاق: حق ارتفاق، حقی است که به موجب آن صاحب ملک به اعتبار مالکیت خود می تواند از ملک دیگری استفاده نماید، مانند رد شدن از زمین دیگری برای رسیدن به زمین خود.

نکته: برای طرح دعوای رفع ممانعت از حق اگر مالک هستید، می توانید در دادگاه کیفری علیه فرد موردنظر شکایت الزام به رفع ممانعت از حق کنید. و چنانچه صاحب حق بوده و مالک نیستید، می توانید در دادگاه حقوقی طرح دعوا کرده و مشکل خود را پیگیری نمایید.

دادگاه صالح به رسیدگی ممانعت از حق

بهترین وکیل ملکی در مشهد می گوید: به دلیل اینکه این نوع دعاوی را می توان طبق گفته های ذکر شده در بالا به صورت حقوقی و کیفری بیان کرد، بایستی برای رسیدگی هم به دادگاه صالح نیز مراجعه نمود.

بنابراین در بحث حقوقی بایستی دادخواستی مبنی بر رفع ممانعت از حق به همراه شرح واقعه و دیگر دلایل به دادگاه عمومی ارائه داد. و برای طرح شکایت در دادگاه کیفری بایستی شکواییه ای با همین موضوع را تقدیم دادسرای محل وقوع جرم کرد.

البته ناگفته نماند که هر دو نوع طرح این دعوا غیر مالی بوده و هزینه دادرسی آن ثابت است. همچنین به یاد داشته باشید که چه درخواست حقوقی و چه کیفری نیازمند ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز می باشد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نکته: رسیدگی به این پرونده ها خارج از نوبت صورت می گیرد. زیرا اگر در نوبت های قضایی و دادرسی حقوقی قرار گیرند، امکان دارد عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل در ممانعت از حق

در ادامه بخوانید: وکیل در ممانعت از حق

نحوه اثبات دعوای ممانعت از حق

برای اینکه خواهان اثبات کند که فردی مانع حق او شده ابتدا بایستی ثابت کند که در ملک ممانع دارای حق ارتفاق یا انتفاع بوده و مالک مانع استفاده او از حقش شده است. البته منشا این حق اهمیت نداشته و امکان دارد که صاحب این حقوق در گذشته به ناحق به این حق دست یافته باشد. اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد، این است که دارای حق در ملک دیگری باشد به هرنحوی.

بنابراین صاحب ملک نمی تواند ادعا کند که به صاحب حق برای استفاده اجازه نداده، آنچه مهم است سابقه حق داشتن بوده و مهم نیست این حق را چه کسی به صاحب حق داده است.

نکته: در صورت بروز مشکلی در این زمینه پیشنهاد می کنیم به وکیل ممانعت از حق در مشهد ( عباس شفیعی ) مراجعه نموده و در صورت نیاز مشاوره لازم را در خصوص طرح دعوا دریافت کنید.

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

مجازات ممانعت از حق

اگر طی شکایتی که از خوانده داشته اید با کمک وکیل ممانعت از حق ارتکاب این عمل را ثابت کنید، مجازات زیر در انتظار مرتکب جرم خواهد بود:

  • یک ماه تا یک سال زندان در صورتی که ممانعت از حق به صورت کاملا ساده و ابتدایی رخ دهد.
  • اگر تعداد مرتکبین سه نفر یا بیشتر باشد و یکی از آن ها نیز حامل سلاح بوده، میزان حبس به یک سال تا سه سال افزایش خواهد یافت.

نکته: علاوه بر مجازات های فوق باید به اعاده وضع به حال سابق نیز اشاره کرد.

تفاوت تصرف عدوانی و ممانعت از حق

در دعوای تصرف عدوانی فرد ملک و اموال شخصی فرد دیگری را در تصرف خود قرار می دهد. اما در دعاوی ممانعت از حق او باعث می شود فرد از ملک شخصی خود توانایی استفاده نداشته باشد.

نمونه دادخواست رفع ممانعت از حق

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه …..

با سلام؛

احترماً به استحضار میرساند به موجب کپی سند مالکیت شماره پلاک و پلاکهای ثبتی شماره ….. بخش …. شهرستان ….. واقع در نشانی ….. در مالکیت اینجانب/اینجانبان قرار دارد. نظر به اینکه خوانده/خواندگان با اقدامات خود دایر بر ذکر موارد اقدامات از استفاده اینجانب از پلاک تحت مالکیتم ممانعت به عمل می آورد و به این وسیله نیز ضمن تضییع حقوق حقه‌ام موجب ورود، خسارات نیز شده است. فلذا مستنداً به ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ۳۳۱ قانون مدنی صدور حکم به رفع ممانعت از حق و جبران خسارت وارده به میزان ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل ممانعت از حق در مشهد

نتیجه گیری

طبق ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی اگر شخصی مانع استفاده در ملک خواهان شده، و به فرد اجازه استفاده از زمین و یا ملک خود را ندهد، بدون اینکه آن را در تصرف خود گرفته باشد ممانعت از حق نموده و خواهان میتواند با ارائه دادخواست در دادگاه صالح اقامه دعوی کند. البته توصیه ما این است که قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کرده و در صورت نیاز پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید. زیرا اینچنین وکلایی ( وکیل در ممانعت از حق عباس شفیعی ) تبحر لازم برای حل پرونده های ممانعت از حق را داشته و در کمترین زمان ممکن چالش های پیش رو را برطرف می کنند.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915