عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - ابراء و برائت ذمه مدیون

ابراء و برائت ذمه مدیون چیست

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در این مطلب قصد دارد ابراء و برائت ذمه مدیون را مورد بررسی قرار داده و نکات مهمی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. از این رو می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها نیز با این وکیل خوب همراه شده و دانش حقوقی خود را افزایش دهید.

ابراء چیست؟

در لغت ابراء به معنای خلاص شدن بوده که ماده ۲۸۹ قانون مدنی آن را به عنوان صرف نظر کردن داین از حق خود تعریف کرده است. بنابراین وقتی داین با رضایت و اختیار به وسیله ی ابراء، بدهکار را از دین و تعهدی که به او داشته، بری می‌کند، وی دیگر مسئولیتی در مورد دین بر عهده نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که ابراء عملی یکطرفه بوده که از جانب داین کفایت می کند و نیازی به رضایت فرد بدهکار نیست. زیرا داین با ابراء حق خود را از بین برده است. البته برای تحقق ابراء، داین باید اهلیت داشته و اراده به اسقاط حق خود کرده باشد.

نکته: به وسیله ابراء، به طور کامل تعهد مدیون از بین رفته و دیگر ملزم به پرداخت دین یا انجام تعهدی به داین نخواهد بود.

وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

شرایط ابراء

برای اینکه از طریق ابراء، فردی بری الذمه شود، ابراء کننده و موضوع ابرا، باید دارای شرایطی باشند. از جمله:

  • داین باید برای ابراء اهلیت داشته باشد. به این معنا که داین باید عاقل، بالغ و رشید باشد. همچنین از نظر قانونی اختیار انجام این امر را داشته باشد.
  • ابراء کننده باید قصد و رضایت داشته و تحت اجبار و اکراه، اقدام به برائت ذمه مدیون یا متعهد، نکرده باشد.
  • دینی که ابراء می‌شود باید معین باشد. البته لازم نیست که موضوع ابراء وجود داشته باشد.
  • موضوع دین به نفع شخص دیگری بازداشت نشده و دین آزاد باشد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: ابراء و برائت ذمه مدیون چیست

اقسام ابراء

ابراء را می توان به دو صورت عام و خاص انجام داد. در ابراء عام مدیون از تمام دیونی که به داین دارد، برائت ذمه شده و در ابراء خاص مدیون از دین معینی بری الذمه می شود.

از ابراء می توان در موارد مختلفی استفاده نمود. از جمله:

  • ابراء مهریه
  • ابراء حق قصاص و دیه
  • ابراء طلب وجه
  • و …

نکته: شرط صحت ابراء وجود دین سابق بوده و نمی‌توان فردی را به دینی که بعداً از جهتی به جهات به او مدیون می‌شود، ابراء کرد. همچنین باید گفت که طبق ماده ۲۹۱ قانون مدنی، می توان میت را هم ابراء ذمه کرده و موجب سقوط تعهد وی شد. زیرا می دانیم که از نظر معنوی روح بقا داشته و دارای شخصیت است. از این رو به اعتبار این شخصیت، تعهد برای او قابل تصور خواهد بود.

رجوع به دین بعد از ابراء آن توسط داین

دقت داشته باشید که پس از ابراء دین توسط داین دیگر امکان رجوع به آن وجود ندارد. زیرا ابراء سبب سقوط دین شده به نحوی که انگار از ابتدا دینی وجود نداشته است. بنابراین هنگام ابراء دقت لازم را به خرج داده و مشورت های لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

نکته: ابراء عمل حقوقی رایگانی است که قرار دادن عوض یا شرط عوض در آن باطل است. همچنین با برائت ذمه مدیون، تضمین‌های دین نیز منحل شده و در نهایت وثیقه‌های دین از بین رفته و ذمه ضامنان بری می‌شود.

وکیل برائت ذمه مدیون مشهد

در این مطلب می خوانید: ابراء و برائت ذمه مدیون چیست

نمونه متن ابراء ذمه

سرکار خانم ………. فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. کد ملی ………. به آدرس سکونت ………………………… زوجه سند نکاحیه شماره ………. . به موجب این سند اقرار می کند که تمامی مهریه مندرج در سند نکاحیه فوق الذکر را به همسر خود جناب آقای ………. فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. کد ملی ………. ابراء نموده است. بنابراین ذمه زوج درخصوص پرداخت مهریه به زوجه بری گردیده و زوجه در این خصوص حق هیچگونه مطالبه ای را نخواهد داشت. ضمناً زوجه حق هرگونه ادعا و اعتراض احتمالی را از خود سلب و ساقط نموده است.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد 

نتیجه گیری

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد؛ قانون مدنی ایران، ابراء را یکی از اسباب سقوط تعهدات معرفی کرده است. حال از آنجایی که ابراء نکات مهمی را در برداشته و با انجام آن تعهد بدهکار از بین می رود، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی متخصص مشورت کرده و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت نمایید. زیرا گاهاً شاهد آن بوده ایم که افراد پس از ابراء پشیمان شده و راه بازگشتی برای خود باقی نگذاشته اند.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915