عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - انواع داوری در آیین دادرسی مدنی

انواع داوری در آیین دادرسی مدنی

داوری کردن در آیین دادرسی مدنی به عنوان یکی از روش هایی است که قانون گذار برای حل کردن اختلافات پیش بینی کرده که در واقع مشابه روش قدیمی است که طرفین دعوا به ریش سفیدان مراجعه می کردند. حال این روش شکلی قانونی پیدا کرده و با عنوان داوری مطرح می شود. برای اینکه در مورد انواع داوری در آیین دادرسی مدنی و مسائل پیرامون آن اطلاعات بیشتری بدست آورید در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد همراه شوید.

داوری چیست؟

داوری در دعوا به این معنا است که افراد برای رفع اختلافات خود راهی بجز دادگاه را انتخاب می کنند. به این نحو که طرف­‌های دعوا در خارج از دادگاه به وسیله­‌ی فرد یا افرادی که خود آنها یا شخصی غیر از آنها برای این کار انتخاب کرده است، به حل موضوع بپردازند. البته نباید از این موضوع غافل شد که امکان رسیدگی داور به دعوا نیازمند توافق بین طرفین بوده که به صورت قرارداد منعقد می شود. در صورت نبودن قرارداد، رجوع به داور دعوا امکان پذیر نخواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

۲۰۰۲ ۲۰۳ ۰۹۱۵

داور کیست؟

داور می تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد. برای داور حقیقی طرف‌های قرارداد فردی را بعنوان داور انتخاب و در متن قرارداد به آن اشاره می‌کنند. اما برای داور حقوقی می توان گفت که طرفین دعوا شرکت یا مؤسسه‌ای را به عنوان داور تعیین می‌کنند.

شرایط داوری

  • داشتن قصد و رضای طرفین
  • اهلیت طرفین
  • موضوع معین مورد اختلاف
  • مشروعیت اختلاف

مطابق ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی مدنی افراد نام برده در ادامه را نمی توان به عنوان داور تعیین کرد، مگر اینکه طرفین در این امر تراضی نمایند:

  • افرادی که سن آنان کمتر از ۲۵ سال تمام باشد.
  • افرادی که در دعوا برای داوری حقوقی و یا اختلاف ذی نفع باشد.
  • افرادی که با یکی از اصحاب دعوی قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشد.
  • افرادی که خود یا همسر آنها وراث یکی از طرفین باشد.
  • افرادی که قیم یا کفیل یا وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوی است. یا یکی از اصحاب دعوی مباشر امور آنان باشد.
  • افرادی که با یکی از اصحاب دعوی یا با اشخاصی که قرابت نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم دارند، در گذشته یا حال دادرسی کیفری داشته باشند.
  • افرادی که خود یا همسرانشان و یا یکی از اقربای سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم او با یکی از اصحاب دعوی (اختلاف) یا زوجه و یا یکی از اقربای نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم او دادرسی مدنی دارند.
  • کارمندان دولت در حوزه مأموریتشان

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد

نکته: به طور معمول نمی توان تمامی دعاوی را به داوری ارجاع داد، مگر تعداد محدودی که قانون آنها را مشخص کرده است.  پس دعاوی مربوط به ورشکستگی قابلیت ارجاع به داوری ندارند، دعاوی مربوط به اصل ازدواج، فسخ ازدواج، طلاق و نسب قابلیت ارجاع به داوری ندارند، دعاوی عمومی که با نمایندگی دادستان در صورت ارتکاب جرم مطرح می­‌شود، قابل ارجاع به داوری نیست. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که اصولاً رأی داور مربوط به مصالح خصوصی افراد می باشد.

در ادامه بخوانید: انواع داوری در آیین دادرسی مدنی

انواع داوری

داوری را می توان به دو دسته تقسیم نمود:

  • داوری اختیاری: در این نوع داوری طرفین توافق می کنند که در صورت بروز اختلاف موضوع را از طریق داور حل و فصل نمایند. ذکر مشخصات داور و یا داوران که بهتر است تعداد فرد باشند ( برای جلوگیری از ایجاد مشکل در رای گیری ) و مواردی که باید به داوری ارجاع شود، الزامی است.
  • داوری اجباری: در برخی مواقع دادگاه برای حل یک مسئله کمک از داوری را مصلحت دانسته و موضوع را برای حل اختلاف به داوری ارجاع می دهد که در این امر طرفین دعوا هیچگونه نقشی ندارند. این نوع دعوای که قانونگذار صلاحیت حضور داور را تعیین کرده داوری اجباری نام دارد.

نکته: صرف‌نظر از ماهیت موضوع می توان داوری را در انواع دیگری هم تقسیم نمود. مانند:

  • داوری داخلی و بین‌المللی
  • داوری موردی و داوری سازمانی

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

ویژگی­‌ها و آثار موافقت‌­نامه‌ی داوری

  • هیچ‌یک از طرفین نمی­‌توانند به‌ صورت یک‌طرفه آن را فسخ کنند.
  • یک طرفِ موافقت­‌نامه­‌ی داوری نمی‌تواند حتی داور اختصاصی خود را بدون رضایت طرف مقابل عزل کند.
  • در صورت اختلاف، شخص داور ملزم به داوری نیست حتی اگر قبلاً داوری را پذیرفته باشد.
  • توافق داوری فقط نسبت به افرادی که در این توافق وجود دارند اثر دارد و نمی‌توان آن را نسبت به افراد دیگری که در موافقت­‌نامه وجود نداشتند و توافق نکردند، اجرا کرد.
  • نامه­‌ی داوری نسبت به وراث طرفین تأثیری ندارد.

نحوه انتخاب داور

برای انتخاب داور بایستی طرفین، ضمن عقد یا پس از آن، توافق نمایند که در صورت بروز اختلاف، به داوری مراجعه نمایند. یا اینکه هنگام بروز اختلاف، در مورد ارجاع اختلاف به داور، توافق می کنند. حال این شخص را یا خود طرفین انتخاب می کنند و یا به اشخاص ثالث و یا دادگاه محول می کنند.

در ادامه بخوانید: انواع داوری در آیین دادرسی مدنی

نکته: اگر چنانچه اختلافی در انتخاب داور پیش آید، مانند اینکه یکی از طرفین از انتخاب داور سرباز زند یا داور انتخابی وی فوت کند، طرف مقابل می تواند طی اظهارنامه ای داور خود را اعلام و به مدت ۱۰ روز برای انتخاب داور توسط طرف مقابل زمان بدهد. اگر پس از گذشت این مدت داوری تعیین نشود، می توان به دادگاه مراجعه نموده و انتخاب داور را به دادگاه محول کرد.

دادگاه صلاحیت دار مسئله داور دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.

مشاوره رایگان با بهترین وکیل در مشهد

نمونه دادخواست تعیین داور

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه: …..

احتراماً به استحضار می رساند:

به موجب مفاد ماده ………. بند ………. قرارداد شماره ……. مورخ …… تنظیم شده فی مابین اینجانب و خوانده مقرر گردید که در صورت بوجود آمدن اختلاف، به وسیله ارجاع به داوری (سه نفره) حل و فصل شود. پس از بروز اختلاف اظهارنامه ای به شماره …… تاریخ ……. به خوانده برای انجام تعهدات خود در قرارداد و معرفی داور ارسال شد که ایشان در مهلت قانونی ده روزه اقدامی نکردند و از اعلام نظر و تعیین داور استنکاف ورزیدند. لذا با توجه به منضمات دادخواست (تصویر مصدق قرارداد و اظهارنامه شماره ………. تاریخ ……) و با استناد به ماده ۴۵۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، تعیین داور طرف مستنکف با تخصص ……….. را برای حل و فصل اختلافات استدعا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل خوب حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

انواع داوری در حل اختلافات پیش آمده برای طرفین قرارداد می تواند مانعی برای از بین بردن مشکلات بدون نیاز قاضی باشد. این امر برای جلوگیری از فرآیند طولانی حضور در دادگاه ها و تنظیم دادخواست و … صورت گرفته است. حال شما عزیزان در صورت بروز هر گونه مشکلی که نیاز به داوری دارد می توانید با بهترین وکیل حقوقی کیفری مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم برای پیمودن مراحل پرونده خود دریافت نمایید. پس در اولین فرصت برای تعیین وقت مشاوره از طریق شماره های موجود در سایت با دفتر وکالت بهترین وکیل مشهد ( عباس شفیعی ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت نیز نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915