عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - بخشش مهریه و امکان رجوع به آن

بخشش مهریه و امکان رجوع به آن

در برخی مواقع زنان به دلایل متعددی از جمله حضانت فرزند یا حتی آرامش و اعتماد در زندگی مشترک به طرف مقابلشان اقدام به بخشش مهریه خود می کنند. اما گاهاً از این اقدام خود پشیمان شده و قصد رجوع می گیرند. به همین دلیل این مطلب توسط عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در مورد بخشش مهریه و امکان رجوع به آن تنظیم شده است تا شما همراهان گرامی آشنایی هر چند اندک در مورد این موضوع داشته باشید. از این رو در ادامه با این وکیل خوب مشهد نیز همراه شوید.

روش های بخشدن مهریه

زن به روش های مختلفی می تواند مهریه خود را ببخشد که در ادامه به توضیح هر کدام از این روش ها می پردازیم:

اقرار به وصول مهریه

اقرار کردن به دریافت مهریه یکی از رایج ترین سند هایی است که در دفاتر اسناد رسمی برای بخشیدن و یا کم کردن مهریه تنظیم می شود. حال در برخی مواقع ممکن است این اقرار در قبال تعهد و یا دریافت چک، حواله و … بوده باشد که طرف معامله به تعهدات خود عمل نکرده و یا چک، حواله و … را پرداخت نکرده باشد که در چنین مواردی دعوا قابل رسیدگی بوده و زن با اثبات موضوع می تواند پس از بخشیدن مهریه با مراجعه به مراجع قضایی به مهریه خود رجوع کند.

نکته: چنانچه به صورت صوری اقرار به دریافت مهریه خود کرده و تصمیم به رجوع آن داشته باشید، اثبات صوری بودن اقرار بسیار دشوار بوده و حتما نیازمند دریافت مشاوره از بهترین وکیل طلاق مشهد خواهید بود.

بهترین وکیل مهریه مشهد

ابراء ذمه زوج

ابراء عملی حقوقی است که به صورت یکجانبه و با قصد و رضا انجام شده است. از این رو برای ابراء مهریه، زن باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست تنظیم سندی مبنی بر ابراء ذمه زوج را برای مهریه داشته باشد. در چنین وضعیتی زوجه اقرار می کند که مهریه خود را ابراء کرده و زوج بری الذمه است. در این حالت زوجه دیگر نمی تواند به مهریه خود رجوع نماید.

نکته: ابراء مهریه عملی یک جانبه بوده و موافقت مرد را احتیاج ندارد.

در ادامه بخوانید: بخشش مهریه و امکان رجوع به آن

هبه مهریه

هبه نوعی عقد و به معنای تملیک مالی به دیگری و به رایگان است که ماده ۷۹۵ قانون مدنی به آن پرداخته است. برای هبه کردن مهریه، زوجه باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست ثبت هبه مهریه را بنماید. البته باید این موضوع را در نظر داشت که در مورد رجوع از هبه اختلاف نظرهایی وجود داشته و برخی از قضات امکان رجوع پس از بخشش مهریه را قبول دانسته و برخی دیگر با استناد به ماده ۸۰۶ قانون مدنی این حق را نمی پذیرند. زیرا بنابر ماده مذکور هر گاه دائن طلب خود را به مدیون ببخشد، دیگر حق رجوع به آن را نخواهد داشت.

نکته: اگر هبه مهریه در قبال مال یا انجام عملی باشد، رجوع امکان پذیر بوده و زن می تواند به مابذل رجوع نماید. از طرفی هم با وجود اختلاف نظرهای متعدد این را هم باید بگوییم که برخی بر این اعتقادند که اگر هبه از نوع معوض نباشد، رجوع از هبه امکان پذیر نیست.

وکیل طلاق مشهد

بذل مهریه

از نظر لغوی بزل به معنای بخشش بوده و در طلاق هایی که از نوع خلع و مبارات است، زن مالی را به مرد بذل کرده و طلاق می گیرد. البته باید گفت در مدت زمان عده طلاق، زن امکان رجوع به ما بذل را داشته که موجب حق رجوع مرد به زوجه نیز می شود. بنابراین می توان اینگونه نتیجه کرد که در طلاق خلع و مبارات امکان رجوع پس از بخشیدن مهریه وجود خواهد داشت.

بخشش صلح مهریه

یکی دیگر از انواع بخشش مهریه عقد صلح است که امکان برگشتی در آن وجود نداشته مگر آنکه توافقی دو جانبه صورت گرفته و یا حق فسخ در عقد قید شده باشد. بنابراین در غیر این صورت امکان رجوع از مهریه نخواهد بود.

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

بهتر است چه در هنگام بخشش مهریه و چه در هنگام رجوع از بخشش آن، با یک وکیل مشورت نمایید تا هیچ ایرادی به آن وارد نشود. زیرا یک وکیل مهریه خوب تجربه لازم در کنار دانش کافی را داشته و می تواند بهترین راه را پیش روی شما قرار دهد.

شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بشتر در زمینه بخشش مهریه، از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد تماس حاصل نمایید.

نکات مهم در مورد بخشش مهریه

  • اگر از کلمه ابراء در سند بخشش مهریه استفاده شود امکان رجوع از بین رفته و تحت هیچ شرایطی زوجه نمی تواند مهریه را مطالبه نماید.
  • اگر از کلمه هبه در سند بخشش مهریه استفاده شود امکان رجوع خواهد بود البته به شرطی که هبه از نوع معوض باشد.
  •  چنانچه زوجه مجنون، صغیر و … باشد، امکان بخشش مهریه را نداشته و اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، بخشش مهریه باطل خواهد بود.
  • اگر خانمی مهریه خود را در ازای طلاق هبه کرده باشد می تواند در مدت عده به آن رجوع کند که این رجوع، راه بازگشت آقا را باز کرده و طلاق باطل می شود.
  • برهم زدن عقد صلح تنها در شرایطی امکان دارد که توافقی دوجانبه صورت گرفته و یا حق فسخ در عقد ذکر شده باشد. به همین منظور نیز بخشش مهریه از این راه قابل رجوع نخواهد بود.
  • اثبات صوری بودن اقرار دریافت مهریه از طرف زن در دادگاه می‌تواند به وی حق رجوع از بخشش مهریه را بدهد.
  • در صورتی که شوهر پس از بخشیدن مهریه فوت کند، امکان رجوع از بخشش مهریه وجود نخواهد داشت.
  • و …

وکیل بخشش مهریه در مشهد

در ادامه بخوانید: بخشش مهریه و امکان رجوع به آن

نمونه دادخواست رجوع از مهریه

احتراماً به استحضار می رساند نظر به اینکه اینجانب در زمان اجرای صیغه طلاق بخشی از مهریه خود را به میزان …………………… به خوانده بذل نموده و قبل از انقضاء مدت عده به مهریه بذل شده رجوع نموده ام، لذا صدور حکم به اثبات رجوع از بذل مهریه مورد استدعا است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری 

مهریه از حقوق مالی بانوان است که پس از عقد مالک آن بوده و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه و یا ببخشد. البته در برخی شرایط پیش می آید که بانوان به دلایل متعدد مهریه خود را می‌بخشند که این بخشش نیازمند دریافت مشاوره و راهنمایی از یک وکیل متخصص مهریه می باشد. در این راستا شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915