عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اثبات حجر و مراحل آن

اثبات حجر و مراحل آن

با صدور حکم حجر برای افراد شرایط جدیدی ایجاد می شود. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مطلب به توضیح مسائل پیرامون اثبات حجر و مراحل آن می پردازد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با این وکیل پایه یک دادگستری مشهد نیز همراه شوید.

حجر چیست؟

واژه ی حجر شاید برای بسیاری از افراد شناخته شده نباشد و از ماهیت حقوقی آن تا زمانی که با آن روبه رو نشوند، بی اطلاع باشند. بنابراین بهتر است بدانید حجر می تواند ناشی از نرسیدن به سن بلوغ در افراد باشد و یا فرد به دلیل جنون و سفیه بودن محجور شده باشد. حال اگر فردی در خانواده با این مشخصات باشد، مسلماً توانایی اداره امورات خود را ندارد. در چنین مواقعی چاره کار گرفتن حکم حجر از دادگاه است. البته ناگفته نماند که با ادله و مستندات و ارائه دادخواست به محضر دادگاه، باید محجوریت شخص محرز و حکم صادر شود تا بتوان مانع اداره امور فرد محجور توسط خودش شد.

عباس شفیعی وکیل قیومیت مشهد

اثبات حجر

برای اثبات حجر در افراد راه های متعددی وجود دارد اما یکی از بهترین و البته راحت ترین راه برای اثبات این موضوع مراجعه به پزشکی قانونی است تا پس از انجام معاینات لازم اقدام به اخذ نامه مبنی بر محجوریت فرد نمایید.

عباس شفیعی وکیل حجر مشهد از این رو مراجعه به پزشکی قانونی را بهترین و راحت ترین راه می داند که تاییدیه پزشکی قانونی مورد قبول دادگاه بوده و دیگر نیاز به انجام تحقیق و طی کردن سایر مراحل طولانی قضایی نخواهد بود. البته شهادت شهود هم می تواند اماره ای برای تایید حجر در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه صدور حکم حجر

به طور حتم فردی که محجور شناخته می شود نیازمند سرپرست و قیم است. به همین دلیل افرادی که تقاضای صدور حکم حجر از دادگاه هستند باید همزمان خواستار قیومیت باشند. زیرا بعد از اینکه ادله و مستندات ارائه شده توسط مرجع ذی الصلاح مورد بررسی قرار گیرد، حکم صادر خواهد شد. بعد از اثبات حجر و صدور حکم، از تصرف و مداخله فرد محجور در امور مالی و غیر مالی وی ممانعت شده و دیگر نمی توانند هیچ اقدام قانونی تا زمان خروج از حجر که آن هم نیازمند اثبات است، انجام دهند.

بهترین وکیل قیومیت مشهد

بهتر است بدانید که می توان برای افراد فوت شده هم حکم حجر دریافت نمود. زیرا این مساله زمانی اهمیت پیدا می کند که فرد در زمان حیاتش اقدام قانونی انجام داده که موجب ضرر و زیان به ورثه شده که باید با ارائه دلایل و مدارک مستند به دادگاه مراجعه کرده و خواهان صدور حکم برای فرد متوفی شوید. نتیجه ی اثبات حجر متوفی لغو معامله انجام شده خواهد بود تا بتوان از بروز ضرر و زیان ایجاد شده جلوگیری شود.

در ادامه بخوانید: اثبات حجر و مراحل آن

نکته: در بالا یه این موضوع اشاره ای داشتیم که همزمان با درخواست محجوریت باید خواستار سرپرستی و قیومت فرد محجور شد. اما باید بدانید همانطور که نصب قیم توسط دادستان انجام می شود و تصمیم فروش اموال محجور یا تصرف در آن هم با اینکه با قیم است، ولی باید با اجازه دادستان انجام شود.

نکته: اگر فردی با مصرف دارو و درمان مدام و یا رسیدن به سن قانونی و … از محجوریت خارج شود، می تواند با اثبات موضوع در دادگاه خواهان ابطال حکم صادر شده شود.

وکیل متخصص در امر حکم حجر

باتوجه به توضیحات ذکر شده حال می دانید که برای صدور حکم حجر باید مراحل قانونی پیچیده ای را در مراجع قضایی طی نماید. به همین دلیل بهتر است قبل از هر کاری با یک وکیل متخصص حجر مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. حتی بهتر است پیگیری پرونده خود را به یک وکیل حقوقی متخصص در امر حجر سپرده و نگرانی خود را در مورد روند پرونده به حداقل ممکن کاهش دهید. زیرا وکیل خوب حجر آگاهی و دانش کافی در دریافت اینگونه احکام داشته و می تواند با کمک تجربه چندین ساله خود روند پیگیری پرونده را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بشتر در زمینه صدور حکم حجر، از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد تماس حاصل نمایید.

مراحل دریافت حکم حجر

برای دریافت حکم حجر باید مراحل و تشریفاتی را پشت سر بگذارید. از جمله:

  1. مراجعه به اداره سرپرستی جهت دریافت معرفی نامه برای مراجعه به پزشکی قانونی
  2. مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت نامه پزشکی قانونی
  3. مراجعه به دادگاه عمومی

نکته: اداره سرپرستی وظیفه تشکیل پرونده، نظارت، نصب قیم، نصب امین و … را خواهد داشت تا اموال و دارایی محجور حیف و میل نشده و حقوق وی تضییع نگردد.

در ادامه بخوانید: اثبات حجر و مراحل آن

بهترین وکیل حقوقی مشهد

نمونه دادخواست حکم حجر و تعیین قیم

ریاست محترم دادگاه …….

احتراما به استحضار می رساند پدر اینجانب به دلیل کهولت سن فاقد عقل معاش برای انجام معاملات می باشد و عده ای از این وضعیت سوءاستفاده کرده و معاملاتی را با مبالغ خیلی ناچیز با وی منعقد کرده اند. حال با عنایت بع اینکه تا کنون اموال زیادی را از داده است از محضر عالی تقاضا دارم با استناد به نامه پزشکی قانونی و احراز حجر وی، حکم به حجر وی صادر و اعلام و همچنین نسبت به تعیین قیم نیز اتخاذ تصمیم فرمایید.

با توجه به اینکه تنها فرزند ذکور ایشان اینجانب بوده و همه خواهران نیز طی اعلام رسمی درستکاری بنده را تایید نموده اند، در صورت امکان اینجانب را به عنوان قیم تعیین فرمایید.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حجر مشهد

نتیجه گیری

از موارد بررسی شده در بالا توسط بهترین وکیل حجر مشهد اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که پس از اطلاع دادستان از حجر و بررسی مدارک و شواهد حکم مقتضی صادر خواهد شد. اما باید این موضوع را مدنظر داشت که رسیدن به این مرحله نیازمند تخصص و تجربه یک وکیل خوب است تا بتوان در کمترین زمان ممکن نتیجه حاصل شود. بنابراین از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد برای کسب اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915