توقیف و ابطال عملیات اجرایی به چه صورت است

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در این مطلب سعی دارد به این موضوع مهم که توقیف و ابطال عملیات اجرایی به چه صورت است، بپردازد. شما همراهان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با این وکیل خوب مشهد همراه شده و اطلاعات ارزشمندی در این زمینه به دست آورید.

توقیف و ابطال عملیات اجرایی چیست؟

بعد از صدور حکم از سوی محاکم قضایی یا شبه قضایی، اجرای حکم یکی از مهمترین مراحل برای احقاق حق است. بنابراین عملیات اجرایی اصطلاحی حقوقی است که به عملیات اجرایی سند یا حکمی اشاره دارد که می تواند توسط دادگاه ها و یا اجرای ثبت صادر شده باشد. حال دستور توقیف و یا ابطال عملیات اجرایی را می توان اینگونه توضیح داد که اجرای حکم تا زمان مشخص شدن حقوق تمامی ذینفعان متوقف شده که در نهایت می تواند منجر به ابطال عملیات اجرایی شود.

شرایط توقیف عملیات اجرایی

برای اینکه یک عملیات اجرایی را توقیف کرد از نظر قانونی باید شرایطی وجود داشته باشد. از جمله:

  • ادعای جعل اسناد رسمی و معرفی جاعل به داستان و در ادامه صدور قرار مجرمیت توسط بازپرس
  • صدورحکم توقف عملیات اجرایی توسط دادگاه صالح
  • صدور حکم ابطال اجراییه
  • و …

همانطور که می دانید با اقامه دعوا عملیات اجرایی تا زمانی که دادگاه حکم به بطلان دستور اجرا نداده است یا قراری برای توقیف صادر نکرده است، متوقف نمی شود.

بهترین وکیل مشهد

نکته: هر زمان یک عملیات اجرایی به فرد سومی زیانی وارد کند، فرد باید با ارائه دادخواستی که به آن اعتراض ثالث به عملیات اجرایی ثبت می گویند، ابطال اجراییه ثبت را از اداره ثبت و یا دادگاه بخواهد. زیرا منافع وی به دلیل عملیات دو نفر دیگر به خطر افتاده و باید از حق خود در محاکم دفاع نماید.

نکته: دادگاه در هر مرحله از رسیدگی درخواست توقیف عملیات اجرایی را گوش می دهد. زیرا درخواست کردن آن محدود و مقید به زمان خاصی نیست.

موارد توقف عملیات اجرایی

وکیل حقوقی مشهد موارد توقف عملیات اجرایی را چنین بیان می دارد:

  • فوت یا حجر محکوم علیه باعث توقف عملیات اجرایی می شود. البته این توقف تا زمانی وجود دارد که ورثه متوفی مشخص شوند. زیرا ورثه به جای او طرف دعوا به شمار می روند.
  • هر زمان در یک پرونده شخصی مدارک و مستندات کافی وجود نداشته باشد و فرد محکوم علیه شناخته شود، با پیدا شدن مدرک جدید محکوم علیه می تواند درخواست اعاده دادرسی کرده و در صورت قبول دادگاه، حکم در حال اجرا متوقف شود.
  • اگر خوانده دعوا در جلسات رسیدگی حضور نداشته باشد و حکم غیابی برای وی صادر شده باشد، در صورت امکان و قبول درخواست واخواهی یا رسیدگی مجدد به پرونده با حضور وی، دادگاه قرار توقف عملیات اجرای حکم قبلی را داده تا حکم جدید صادر شود.
  • اگر فردی ادعای حق مالکیت نسبت به مالی که در آن تصرف داشته و حال متوقف شده است را داشته باشد. می تواند با ارئه مدارک و مستنداتی قوی که ادعای وی را ثابت می کند، موجب متوقف شدن عملیات اجرایی شود.
  • عدم تطابق مال با واقعیت یکی دیگر از موارد متوقف شدن عملیات اجرایی است. البته توقف تا زمان تصحیح این نا تطابقی وجود خواهد داشت.
  • رضایت فردی که حکم به نفع آن صادر شده از موارد توقف حکم اجرایی می شود. البته رضایت باید به صورت کتبی و در دادگاه ارائه شود.

مرجع صالح به رسیدگی توقیف و ابطال عملیات اجرایی

برای رسیدگی به توقیف و ابطال عملیات اجرایی پرونده ها، دادگاهی که اجراییه را صادر کرده و یا عملیات را انجام داده است صالح به رسیدگی خواهد بود. به این نحو که با ارائه دلایل و مستندات مبنی بر حقانیت فرد، حکم به ابطال عملیات اجرایی دهد.

وکیل حقوقی مشهد

عباس شفیعی وکیل توقف و عملیات اجرایی در مشهد اینگونه بیان می دارد که رسیدگی به این نوع دعاوی و حل و فصل اختلافات دشواری هایی داشته و نیازمند تجربه و تخصص لازم در این زمینه است. البته می توان با کمک یک وکیل خبره روند رسیدگی را تسریع داده و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

شما همراهان گرامی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) می توانید برای دریافت مشاوره با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس باشید.

نمونه دادخواست ابطال اجراییه

اینجانب‌ نظر به اینکه علی‌رغم ایفاد تعهداتم به‌عنوان خریدار، متأسفانه خوانده ردیف ۱ از اجرای مفاد قرارداد امتناع نموده است. فلذا اولاً پیش از حلول جلسه رسیدگی صدور دستور استعلام ثبتی و صدور گواهی توسط دفتر دادگاه جهت اخذ تأییدیه حضور در دفترخانه. ثانیاً حکم به تنظیم سندرسمی انتقال مورد معامله به نام اینجانب به استناد مواد ۱۰، ۲۲۰ الی ۲۲۵، ۲۲۸، ۲۳۹ و ۱۳۰۱ قانون مدنی. به انضمام جمیع لوازم و لواحق شرعیه و عرفیه و خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

ضمناً نظر به اینکه با وجود تحقق عقد بیع فی‌مابین اینجانب و خوانده ردیف اول. متأسفانه خوانده ردیف دوم در قبال طلب خود از خوانده ردیف اول مبادرت به تعقیب و پیگیری عملیات اجرایی نسبت به پلاک ثبتی مورد ادعای اینجانب نموده است. ابتدائاً صدور دستور توقیف فوری عملیات اجرایی به استناد ماده ۵ قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و دفاتر رسمی مصوب ۱۳۲۲ و نهایتاً حکم به ابطال عملیات اجرایی موضوع کلاسه اجرای شماره………… اداره اجرای ثبت………… نیز درخواست می‌گردد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره با وکیل مشهد

نتیجه گیری

توقف کردن و منتفی نمودن جریان اجرا راه های متفاوت و نسبتاً پیچیده ای دارد. که در مطلب فوق تلاش کردیم مختصراً اشاره ای به آن داشته باشیم. اما با این وجود توصیه اکید ما به افرادی که درگیر چنین مشکلی هستند این است که برای سرعت بخشیدن به روند کار از تجربه و تخصص یک وکیل خوب در مشهد استفاده نمایند. در این خصوص می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915