عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - تنفیذ یا ابطال وصیت نامه

تنفیذ یا ابطال وصیت نامه

برای اطلاع از اینکه تنفیذ یا ابطال وصیت نامه چیست در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید.

وصیت نامه چیست؟

وصیت عملی حقوقی، قابل رجوع و رایگان است که به واسطه ی آن فرد در اموال و حقوق خود بعد از فوت تصرف می کند. اما نمی توان وصیت را مانند معامله در آورده و در آن شرط عوض مشخص نمود. حال در برخی موارد و تحت شرایطی خاص این وصیتنامه مورد قبول وراث نبوده و ابطال می گردد و گاهی هم ورثه آن را تایید نموده و برای بیش از یک‌سوم اموالی که موصی وصیت کرده، رضایت خود را اعلام می دارند. زیرا هر فرد فقط می تواند برای یک سوم اموال خود وصیت نماید و در غیر این صورت نیاز به تنفیذ توسط وراث را خواهد داشت.

عباس شفیعی وکیل انحصار وراثت مشهد

ابطال وصیت نامه

هر زمان فرد بخواهد اقدام به تنظیم وصیت نامه نماید باید اصول کلی و ماهیتی نوشتن وصیت نامه را مدنظر داشته و رعایت نماید. یکی از این موارد این است که نباید بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کرده و به دیگری انتقال دهد. چنانچه متوفی به بیش از یک سوم اموال خود را وصیت کرده باشد امکان دارد بین ورثه اختلاف پیش آمده و موجب اعتراض آنها شود. در چنین وضعیتی که ورثه وصیت نامه را قبول ندارند و یا ادعای آن را دارند که وصیت غیر مقدور و غیر مشروع است، باید ادعای خود را با ارائه دلیل و بینه به اثبات برسانند. زیرا اصل طبق قاعده صحت اصل بر نافذ و صحیح بودن وصیت نامه است.

در این مطلب می خوانید: تنفیذ یا ابطال وصیت نامه

 بهترین وکیل انحصار وراثت مشهد

در ادامه مواردی را که موجب ابطال وصیت نامه می شود را بخوانید:

موارد ابطال وصیت نامه

  • محروم نمودن ورثه از ارث
  • وصیت در مورد اموال دولتی یا متعلق به غیر
  • وصیت با نیت کار نامشروع
  • فاقد اهلیت بودن موصی
  • وصیت به نیت فرار از دین
  • وصیت فردی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده
  • وجود مدارکی دال بر رجوع متوفی از وصیت نامه
  • جعل وصیت نامه با اثبات آن
  • وجود دو وصیت نامه که با هم مغایر باشند
  • وصیت نامه با امضا یا مهر یا دست خط اصلی متوفی مطابقت نداشته باشد
  • اموال وصیت شده توقیفی باشد
  • موصی تحت فشار و بدون رضایت وصیت کرده باشد
  • و …

وکیل تنفیذ وصیت نامه مشهد

تنفیذ یا رد وصیتنامه

هر فردی در زمان حیات اختیار تام در قبال اموال و دارایی خود را داشته و می تواند به صورت آزادانه به هر کسی که صلاح می داند اموالش را منتقل کند. اما این امر اگر قرار باشد در قالب وصیت صورت پذیرد، باید اصولی را رعایت کرده و مطابق قانون عمل کند. زیرا همانطور که در بالا هم اشاره ای داشتیم هر فرد فقط می تواند ثلث اموال خود را وصیت کرده و اگر بیش از این مقدار باشد، وصیت باطل خواهد بود مگر آنکه وراث آن را تایید ( تنفیذ ) نمایند.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که دادگاه باید موارد زیر را در دعوای تنفیذ وصیتنامه احراز نماید:

  • عدم رجوع وصیت کننده از وصیت
  • قبول موصی له
  • عدم بطلان وصیتنامه
  • وجود شرایط قانونی صحت وصیتنامه

برای اینکه اقدامات قانونی در مورد تنفیذ وصیت نامه انجام شود موصی له یا نماینده قانونی وی باید دعوای تنفیذ وصیتنامه به طرفیت کلیه ورثه مطرح و اقامه نماید. برای این اقدام باید دادخواستی به دادگاه ارائه نموده و پس از طرح دعوی و رسیدگی موضوع، دادگاه حکم بر تنفیذ و قطعیت وصیت نامه صادر نماید.

وکیل ابطال وصیت نامه مشهد

مدارک موردنیاز برای تنفیذ یا ابطال وصیت‌ نامه

اگر وراث به وصیت اعتراضی نداشته باشند و بخواهند آن را تایید نمایند، فقط کافی است مدارک هویتی خود را به دفتر ثبت اسناد ارائه دهند. اما در صورت ثبت درخواست ابطال وصیتنامه بستگی به اعتراضی که ورثه داشته اند از جمله جعلی بودن یا عدم سلامت روانی موصی و … نیازمند مدارک مورد نیاز به خود خواهد بود. در صورت درخواست جعلی بودن، کارشناسان حقوقی به طور دقیق وصیت نامه را مورد بررسی قرار داده و اگر ورثه به‌علت عدم سلامت روانی موصی خواهان ابطال وصیت نامه باشند، باید مدارک پزشکی معتبر و یا هر دلیل محکمه پسند دیگری از جمله شهادت شهود را به دادگاه ارائه دهند. زیرا بدون ارائه دلایل و مدارک معتبر احتمال ابطال وصیتنامه توسط قاضی وجود نخواهد داشت.

وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

نمونه متن دادخواست تنفیذ وصیت نامه

ریاست محترم دادگاه
با سلام و احترام به استحضار می رساند مادربزرگ اینجانب ………. خانم ………. در مورخ ………. در کمال صحت و سلامت وصیت نامه عادی را در حضور چند نفر از اقوام تنظیم و در آن ………. از ماترک را به اینجانب که نوه وی می باشم، وصیت کرده است.
بعد از فوت وی خوانده محترم از پذیرش وصیت نامه و عمل به مفاد آن خودداری می نمایند.
علی هذا، نظر به مراتب یاد شده و اوراق و ضمائم پیوست، تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر تنفیذ وصیت نامه عادی یاد شده را دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب فوق ذکر شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که پرونده ابطال وصیت نامه و گاهاً تنفیذ آن پیچیده بوده و پیگیری امور حقوقی آن زمان بر خواهد بود. اما می توان با کمک یک وکیل خوب روند رسیدگی به پرونده را سرعت بخشیده و زودتر به نتیجه دست یافت. بنابراین در صورت تمایل به اخذ وکیل حقوقی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل انحصار وراثت مشهد در تماس بوده و راهنمایی های اولیه را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915