عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اسقاط شرط صفت و نتیجه

اسقاط شرط صفت و نتیجه

امروزه افرادی زیادی در روابط حقوقی خود با سایر افراد از انعقاد عقود استفاده کرده که شروطی به همراه دارند. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در این مطلب با موضوع بررسی اسقاط شرط صفت و نتیجه سعی در بررسی آن دارد. زیرا قراردادهای اندکی هستند که از «شرط ضمن عقد» در آنها نامی برده نشود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بهترین وکیل پایه یک مشهد همراه شده و اطلاعات ارزشمندی کسب نمایید.

در قدم اول بهتر است بدانیم شرط چیست و چه مفهومی دارد.

مفهوم شرط چیست؟

شرط به معنای لازم گردانیدن چیزی و لازم گرفتن آن است که واژه ای عربی بوده و امری است محتمل الوقوع در آینده که طرفین عقد یا ایقاع کننده، حدوث اثر حقوقی عقد یا ایقاع را متوقف به حدوث آن امر محتمل الوقوع نماید. به بیان ساده تر می توان گفت که شرط امری است که حاصل شدن نتیجه یک عمل حقوقی به ان بستگی دارد و اگر آن امر واقع نشود، نتیجه حاصل نخواهد شد.

شرط تابع عقد اصلی بوده و به تنهایی مستقل نیست که در صورت باطل شدن عقد اصلی آن هم باطل شده و از بین می رود.

وکیل خوب مشهد

شرط صفت و نتیجه چیست؟

این دو شرط از موضوعات مهمی هستند که در حقوق قراردادها از بحث پیچیده تری برخوردار بوده و نیازمند دقت بیشتری هستند.

شرط نتیجه

این شرط به طرفین یک قرارداد این امکان را می دهد که نتیجه یکی از اعمال حقوقی را در قالب شرط در قرارداد خود پنجانده و با نفس اشتراط و بدون نیاز به انشائی دیگر، عمل حقوقی یا نتیجه مورد نظر آنان واقع می شود.

البته اگر این شرط ( شرط نتیجه ) شرایط عمومی صحت را دارا نباشد یا اینکه عمل حقوقی را  شرایط و اسباب خاصی نیازمند بداند، شرط نتیجه باطل بوده و پیامدهایی خواهد داشت مانند اختیار فسخ قرارداد.

شرط صفت

برای بیان ساده شرط صفت می توان اینگونه گفت که قیدی است که مقدار یا چگونگی مورد معامله را مشخص می کند. بنابراین نمی توان ماهیت آن را جدا از مورد معامله دانست. زیرا وابستگی کامل به خود مورد معامله دارد.

حال که آشنایی هر چند اندکی با شرط صفت و نتیجه بدست آوردید بهتر است به مبحث اصلی این مطلب یعنی بررسی اسقاط شرط صفت و نتیجه بپردازیم.

وکیل حقوقی مشهد

با وجود تعداد زیادی از دعاوی حقوقی که در حال حاضر افراد را درگیر کرده و موجب اتلاف وقت و هزینه ی آنها شده است، توصیه می شود قبل از انعقاد هرگونه قراردادی با یک وکیل قراردادها مشورت نمایید. زیرا تنظیم قراردادها توسط وکیل متخصص موجب امنیت حقوقی می شود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی پایه یک مشهد در تماس باشید.

مفهوم اسقاط چیست؟

اسقاط کلمه ای عربی است که به معنای ساقط کردن و یا انداختن بوده که در فقه از آن به عنوان از اعتبار انداختن حقی چه مالی و غیر مالی یاد می شود که ممکن است ضمن یک عقد، معاوضه و یا ایقاع واقع شود.

حال اینکه اسقاط شرط چیست باید بگوییم که اسقاط شرط به معنای این است که مشروط له که شرط به نفع او شده، همواره می تواند از این سود اعراض کند.

در ادامه به توضیح اسقاط شرط صفت و اسقاط شرط نتیجه می پردازیم:

اسقاط شرط صفت

مطابق ماده ۳۵۱ قانون مدنی شرط صفت فقط شامل عین معین بوده و عین کلی را شامل نمی شود. لذا در عقدی که موضوع آن به صورت کلی بوده مقدار همیشه معلوم و وصف همواره مشخص است و شرط کردن آن تحصیل حاصل است.

اسقاط شرط نتیجه

طبق ماده ۲۴۴ قانون مدنی شرط نتیجه قابل اسقاط نبوده. و با انعقاد عقد، نتیجه ای که در عقد شرط شده واقع می شود و دیگر چیزی برای اسقاط باقی نمی ماند. زیرا شرط نتیجه به نفس اشتراط بوجود می آیند.

وکیل قراردادها مشهد

در این مطلب بخوانید: بررسی اسقاط شرط صفت و نتیجه

نکات مهم

وکیل حقوقی مشهد چنین بیان می دارد:

  • شرط نتیجه ماهیتی مستقل داشته و می تواند به عنوان قراردادی مستقل منعقد شود.
  • شرط صفت از نظر حقوقی ماهیتی وابسته داشته و فقط ضمن عقد دیگری وجود حقوقی پیدا می کند.
  • به محض وقوع عقد و ایجاد شرط نتیجه، اثر حادث شده قابل اسقاط نیست.
  • هر زمان شرط صفت، وصفی اساسی برای مورد معامله باشد و بنای تراضی طرفین قرار گیرد. به نحوی که اگر آن وصف نبود، عقد منقعد نمی شد، فقدان این صفت موجب بطلان معامله است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا سعی بر آن داشتیم هر چند اندک در مورد دو مفهوم شرط صفت و نتیجه و اسقاط آنها مطالبی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. اما از آنجایی که این دو مورد در قراردها و امورات روزمره زندگی افراد بسیار کاربردی و البته مهم هستند، توصیه می شود قبل از انعقاد هرگونه قراردادی با یک وکیل حقوقی خوب مشورت کرده و راهنمایی جامع تری در مورد شرط ها و اسقاط آنها بدست آورید. زیرا از این طریق خواهید توانست سرانجام هر معامله را ختم به خیر نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل  مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915