عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اعتراض به رای داور و موارد ابطال آن

اعتراض به رای داور و موارد ابطال آن

در حال حاضر یکی از بهترین راه ها برای حل اختلاف ایجاد شده میان افراد در موارد مختلف مراجعه به داور است. اما اینکه داور کیست چه ویژگی هایی باید داشته باشد و یا اینکه چگونه می توان به رای ان اعتراض کرده و یا آن را باطل نمود سوالاتی است که در ادامه عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد توضیح می دهد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب با عنوان اعتراض به رای داور و موارد ابطال آن نیز با این وکیل خوب همراه شوید.

داور کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

داور به معنای صاحب داد بوده و هر زمان که اختلاف، مرافعه و یا نزاعی میان دو یا چند نفر ایجاد شده باشد، میان آنها داوری می کند. انتخاب داور می تواند به صورت اختیاری و یا اجباری باشد.

تعیین داور به صورت اختیاری: اگر افراد هنگام انعقاد قراردادی در آن قید کنند که در صورت بروز اختلاف به داور مراجعه کنند، انتخاب به صورت اختیاری بوده اما باید نکاتی که می توان آنها را به داور ارجاع داد، در قرارداد ذکر شود.

تعیین داور به صورت اجباری: گاهی اوقات هم دادگاه برای برای حل و فصل مسئله ای آن را به داور ارجاع می دهد که این انتخاب داور به صورت اجباری بوده زیرا طرفین هیچ نقشی در آن ندارند.

البته داور باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند برای حل مشکلی ورود پیدا کند. از جمله:

  • سن داور باید از ۲۵ سال تمام بیشتر باشد.
  • داور نباید در دعوا و یا اختلاف پیش آمده ذی نفع باشد.
  • داور نباید با یکی از طرفین دعوا قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشد.
  • داور نباید قیم، کفیل، وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوی باشد.
  • یکی از اصحاب دعوی نباید مباشر امور داور باشد.
  • و …

وکیل قراردادها مشهد

اعتراض به رای داور و موارد ابطال آن

وکیل مشهد می گوید حال که می دانید داور کیست و چه ویژگی هایی دارد باید بگوییم که برخلاف رأی هایی که در دادگاه صادر می شوند، رأی داور قطعی و غیرقابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی بوده و به طور مستقیم دادگاه برای رأی اجراییه صادر می کند. البته قانونگذار این موضوع را که امکان دارد طرفین دعوا به رای داور اعتراض داشته باشند را پیش بینی کرده و اعلام داشته است که در شرایطی خاص امکان ابطال رای داور وجود داشته باشد. از جمله:

  • رای صادر شده توسط داور مخالف با قوانین موجد حق باشد.
  • داور در مطالبی که موضوع داوری نبوده است، رای داده باشد.
  • داور خارج از حدود اختیاراتی که داشته اقدام به دادن رای نماید. ( آن قسمت از رای داور که خارج از اختیارات وی بوده باطل می شود. )
  • داور پس از اتمام مدت داور اقدام به صدور و تسلیم رای کرده باشد.
  • داور رایی مخالف با آنچه در دفتر املاک یا بین اصحاب دعوا در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و دارای اعتبار قانونی است، صادر کرده باشد.
  • داور اقدام به رأیی کرده باشد که شایسته ی آن و یا مجاز به آن نبوده است.

بهترین وکیل مشهد

نکته: فردی که به موجب حکم دادگاه از داوری کردن ممنوع شده باشد و یا فاقد اهلیت باشد، شایستگی لازم برای داوری کردن را نداشته و مجاز به صدور رای نخواهد بود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی پایه یک مشهد در تماس باشید.

در این مطلب بخوانید: اعتراض به رای داور و موارد ابطال آن

نحوه ابطال رای داوری

در صورتی که یکی از موارد ابطال رای داور وجود داشته باشد برای ابطال رای باید اقداماتی انجام داد. به این نحو که:

هر کدام از طرفین دعوا که در ایران ساکن هستند ظرف مدت ۲۰ روز و برای ساکنین خارج از کشور دو ماه این امکان فراهم شده است تا بعد از ابلاغ رای داور، در صورت نیاز حکم بطلان آن را از دادگاه بخواهند. بنابراین باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست ابطال رای داور را ثبت کنند. سپس دادگاه با تعیین وقت، موضوع پرونده را بررسی کرده و اگر یکی از موارد ابطال را محرز بداند، حکم بطلان رای داور را صادر خواهد کرد.

وکیل حقوقی پایه یک مشهد

اعتراض به ابطال رای داوری

در صورتی که یکی از طرفین دعوی موجب بطلان رای داور از طریق دادگاه شود، طرف مقابل می تواند به این درخواست و یا رای صادر شده معترض باشد. در چنین وضعیتی فرد معترض باید نسبت به رای صادره از دادگاه، در مورد ابطال رای داوری، اعتراض کرده و دادخواست و لایحه ای را مبنی بر اعتراض خود تنظیم نماید. سپس در مهلت مقرر با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی آن را به ثبت برساند.

مرجع رسیدگی به ابطال رای داور

بهترین وکیل مشهد چنین بیان می دارد که اگر ارجاع به داور توسط دادگاه انجام شده باشد، مرجع رسیدگی کننده به ابطال رای داور همان دادگاه خواهد بود. حال این ارجاع می تواند توسط دادگاه بدوی و یا دادگاه تجدیدنظر باشد. اما چنانچه هیچ دادگاهی در ارجاع امر به داوری دخالت نداشته باشد، دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را داد. باید به دادخواست ابطال رای داور رسیدگی کرده و حکم نهایی صادر نماید.

بهترین وکیل پایه یک مشهد

نمونه دادخواست ابطال رای داور

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می رساند به موجب قرارداد داوری به تاریخ ………. یا صورت جلسه به تاریخ ………. آن دادگاه محترم در پرونده کلاسه ………. و بر طبق باب هفتم قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ارجاع امر به داوری مقرر گردید. در تاریخ ………. اختلاف اینجانب و خوانده توسط داور/ داوران بررسی گردید و رای مقتضی صادر شد. رای در تاریخ ……… به بنده ابلاغ گردید. اما به دلایلی همچون …………………………………. غیرقانونی و برخلاف واقع می باشد. لذا با توجه به موارد ذکر شده و با استناد به مواد ۴۸۹ و ۴۹۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، رسیدگی و ابطال رای داوری را استدعا دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا ( اعتراض به رای داور و موارد ابطال آن ). می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که افراد می توانند برای حل و فصل اختلافات و مسائل پیش آمده در قراردادها از کمک داور بهره برده تا نتیجه حاصل شده به نفع طرفین و مورد قبول آنها باشد. حال با وجود چنین شرایطی بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص صحبت کرده و مشورت های لازم را دریافت نمایید. در این صورت می توانید جلوی مشکلات زیادی را گرفته و مانع ضرر و زیان خود شوید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915