عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جرایم ناشی از تخلفات رانندگی

جرایم ناشی از تخلفات رانندگی

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مقاله‌، قصد دارد به جرایم ناشی از تخلفات رانندگی بپردازد. اگر شما سوال یا ابهامی در رابطه با این موضوع دارید، تا انتها نیز با این وکیل خوب همراه شوید.

جرایم ناشی از تخلفات رانندگی

امروزه رانندگی کردن جزو یکی از فعالیت روزانه اکثر افراد شده که با اتفاقات مختلفی روبه رو بوده که در پی آن تخلف و یا بهتر است بگویم جرایمی هم رخ می دهد. این جرایم دامنه ی وسیعی داشته که برای حل نمودن آن نیاز به قانون خواهد بود. بنابراین جرایم تخلفات رانندگی به دلیل عدم رعایت مقررات رانندگی به وجود آمده و دارای دو جنبه می باشد. از جمله:

  • جنبه خصوصی
  • جنبه عمومی

حال اگر از جنبه خصوصی و شکایاتی که درادامه ایجاد می شود صرف نظر کنیم، رییس حوزه قضایی وظیفه ی تعقیب و بررسی موضوع را دارد.

وکیل حقوقی مشهد

عناصر جرایم ناشی از تخلفات رانندگی

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد عناصر تخلفات رانندگی را چنین بیان می دارد:

  • عنصر قانونی: طبق مواد ۷۱۴ تا ۷۱۷ بخش تعزیرات کتاب قانون مجازات اسلامی که به شرح قتل و صدمات غیرعمدی که از تخلفات رانندگی به وجود می‌آیند، پرداخته، مسلم است که نباید از سایر جنایت ها چشم پوشی کرده و آنها را نادیده گرفت. مانند قتل عمد، شبه عمد و خطای محض.
  • عنصر مادی: موتوری بودن وسیله و رانندگی با آن شرط اصلی برای ایجاد جرایم رانندگی بوده که نتیجه ی آن وقوع حادثه و ایجاد صدمات گفته شده در قانون است که عنصر مادی را ایجاد می کند.
  • عنصر معنوی: موارد عنصر معنوی و یا روانی این جرایم در مواد ذکر شده در بالا ( ۷۱۴ تا ۷۱۷ بخش تعزیرات کتاب قانون مجازات اسلامی) بی‌احتیاطی، عدم رعایت نظامات دولتی، بی‌مبالاتی‌‌ و عدم مهارت ذکر شده است.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری در مشهد تماس حاصل نمایید.

نکات مهم درباره جرایم ناشی از تخلفات رانندگی

  • این موضوع که در تصادفات رانندگی با عابر پیاده، قتل عمد صورت گرفته، باوری اشتباه است. زیرا در صورت نداشتن گواهینامه و فوت شخصف مرتکب قتل عمد نشده اید.
  • در تصادفات رانندگی که راننده گواهی نامه نداشته و طرف مقابل فوت کزده باشد، به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهید شد.
  • به یاد داشته باشید که فقط زمانی می توان راننده را علاوه بر دیه مجازات دیگری کرد که تصادف به دلیل بی احتیاطی و بی مبالاتی، عدم رعایت قانون و یا نداشتن مهارت لازم راننده اتفاق افتاده باشد. در غیر این صورت فقط باید دیه را پرداخت نمود.
  • برخی موارد مانند مستی، نداشتن گواهینامه، سرعت غیر مجاز، عبور از محل عابر پیاده، عبور از محل های ممنوع و … موجب تشدید مجازات می شود.
وکیل کیفری مشهد
  • در صورت فرار راننده از صحنه حادثه مخصوصا زمانی که مصدوم نیاز به کمک داشته است، مجازات به بیش از دو سوم تشدید شده و دادگاه هم در چنین مواردی نمی تواند تخفیفی در نظر بگیرد. اما در صورتی که به مصدوم کمک کرده باشد، دادگاه مقررات تخفیف مجازات را در این باره اعمال خواهد نمود.
  • اگر پلاک و مشخصات وسیله نقلیه دست‌کاری شده باشد، مرتکب به ۶ ماه تا ۱ سال حبس محکوم خواهد گردید.
  • طبق ماده ۷۲۱ اگر فردی بدون مجوز اقدام به اوراق وسیله نقلیه موتوری کرده باشد، به ۲ ماه تا ۱ سال حبس محکوم می‌شود.
  • طبق ماده ۷۲۲ عدم گزارش پلاک و خودروی مفقودی و یا سرقت شده، جریمه نقدی در پی خواهد داشت.
  • طبق ماده ۷۲۳  اگر فردی بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند، به ۲ ماه حبس یا جزای نقدی تا ۱ میلیون ریال در بار اول محکوم می‌شود. در صورت تکرار، به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم خواهد گردید.
    وکیل پایه یک دادگستری مشهد
  • طبق ماده ۷۲۴ اگر راننده ای به صورت عمدی دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه را دستکاری کرده باشد، از ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در صورت تکرار به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم می‌شود.
  • صدور گواهینامه رانندگی توسط ماموران دولت برای اشخاص فاقد صلاحیت، موجب مجازات حبس از ۶ ماه تا ۱ سال و ۵ سال انفصال از خدمت خواهد شد.
  • در صورت رشوه برای صدور گواهینامه توسط ماموران دولت، طبق ماده ۳ قانون تشدید مرتکبین ارتشاء و … به مجازات حبس و جریمه سنگین تری محکوم خواهد شد.
  • هر کس در جرایم تعزیری معاونت کند، حسب مورد به حداقل مجازات مقرر در قانون برای همان جرم محکوم خواهد شد.

نکته: همانطور که ذکر شد نداشتن گواهینامه یکی از موارد تشدید مجازات متخلف است. اما تمدید نکردن گواهینامه و یا کسی که در آزمون رانندگی قبول شده ولی هنوز گواهینامه ای برایش صادر نشده، فاقد گواهینامه محسوب نمی شود. همچنین متذکر شویم که حبس تعزیری جرایم ناشی از تخلفات رانندگی قابل تبدیل به جزای نقدی نیست.

وکیل افت قیمت خودرو مشهد

راه پیشگیری از جرایم رانندگی

برای پیشگیری از جرایم رانندگی می توان اقدامات زیر را انجام داده و موجب کاهش تصادفات رانندگی شد. از جمله:

  • افزایش فرهنگ ترافیک
  • افزایش نظارت بر رانندگان
  • افزایش مجازات تخلفات رانندگی

وکیل مطالبه دیه مشهد

نمونه شکواییه برای جرایم رانندگی

دادستان محترم شهرستان …..

با سلام احتراما به استحضار می رساند، در تاریخ ….. در اثر بی احتیاطی مشتکی عنه، تصادفی میان ایشان و اینجانب اتفاق افتاده که در نتیجه این تصادف، بینایی چشم چپ خود را از دست داده و از ناحیه استخوان ترقوه نیز مصدوم و مجروح شده ام که گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی و کروکی تنظیم شده از محل تصادف نیز مشتکی عنه را مقصر حادثه اعلام نموده است.

لذا با تقدیم این شکوائیه، با استناد به ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مجازات مشتکی عنه و پرداخت دیه به میزان مقرر در قانون را استدعا دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل خوب مشهد

نتیجه گیری

امیدواریم مطالب ذکر شده در بالا مورد استفاده شما همراهان گرامی قرار گرفته باشد. اما چنانچه هنوز سوالی در ذهن دارید و یا با مشکلی در زمینه جرایم ناشی از تخلفات رانندگی مواجه هستید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915