عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - مجازات تحصیل مال نامشروع

مجازات تحصیل مال نامشروع

مفهوم جرم تحصیل مال نا مشروع زمانی مطرح می شود که فردی به طور غیرقانونی و از طریق نامشروع مالی را بدست آورده باشد. حال اگر شخصی، مال یا پولی را از این طریق بدست آورد، مستحق مجازات بوده و مجرم شناخته می شود. از این رو عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در این مطلب قصد دارد مجازات تحصیل مال نامشروع و نکات پیرامون آن را بیان کند تا بیهوده دچار چنین گرفتاری هایی نشوید. بناباین در ادامه با این وکیل خوب مشهد همراه شده و نکات ارزنده را کسب نمایید.

جرم تحصیل مال نامشروع چیست؟

تحصیل در لغت به معنای فراهم آورن مال نامشروعی به طور غیر قانونی است که در قانون جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است. زیرا هر عملی که خلاف قانون بوده، جرم است و شخصی که مرتکب جرمی می شود، مجرم خواهد بود. در نتیجه طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.

بهترین وکیل تحصیل مال نامشروع مشهد

عناصر تشکیل دهنده جرم تحصیل مال نامشروع

جرم تحصیل مال نا مشروع مانند هر جرم دیگری از عناصری تشکیل می شود. از جمله:

  • عنصر قانونی: طبق قانون رفتار ارتکابی باید جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد. در این راستا به موجب ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری جرم قلمداد شده و هر فردی به هر نحوی موجبات آن را فراهم آورد، مجرم بوده و مستحق مجازات می باشد. بنابراین سه عنوان جزایی از جمله خرید و فروش امتیاز یا سوءاستفاده از آن‌ها، تقلب در توزیع کالاهایی که تابع ضوابط معین است و تحصیل مال در قلمرو این ماده بوده که بر اساس آن می توان جرم را تشخیص و فرد مرتکب را مجازات نمود.
  • عنصر مادی: بدست آوردن غیرقانونی مال عنصر مادی این جرم را تشکیل داده و می توان گفت که این عنصر نمود بیرونی و خارجی جرم است.
  • عنصر معنوی: سوءنیت عام و خاص در اینجا ملاک بوده که مرتکب علم به جرم بودن عمل داشته است. بنابراین به صورت عالمانه و عامدانه مرتکب رفتاری غیرقانونی و نامشروع می شود.

وکیل تحصیل مال نامشروع

ادله اثبات جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

  • اولین ادله شهادت شهود است که باید  ۲ شاهد مرد در محضر دادگاه حاضر شده و شهادت خود را اقامه کنند.
  • مورد دیگر که می توان به آن استناد کرد، اقرار است. یعنی شخص مرتکب اعتراف کند که این جرم را انجام داده است.
  • ادله بعدی علم قاضی است. قاضی با توجه به محتویات پرونده و بررسی اوراق می تواند وقوع جرم را احراز نماید.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری در مشهد تماس حاصل نمایید.

مجازات تحصیل مال نامشروع

وکیل کیفری مشهد چنین بیان می دارد که به دلیل افزایش جرایم علیه اموال و ضرورت مقابله با اینگونه تهدیدات علیه حقوق مالی افراد، تحصیل نامشروع جرم انگاری شده و قانون گذار برای آن مجازات تعیین کرده است. زیرا این جرم یکی از انواع جرایم کلاهبرداری بوده که فردی با توسل به اعمال متقلبانه سعی در به دست آوردن اموال دیگری با رضایت وی می نماید. از این رو مطابق با قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات تعیین شده برای مرتکبین جرم تحصیل مال نامشروع علاوه بر رد مال، ۳ ماه تا ۲ سال حبس و یا جریمه نقدی معادل ۲ برابر مال به دست آورده می‌باشد.

دادگاه صالح به رسیدگی تحصیل مال نامشروع

به طور کلی می توان چنین بیان کرد که دادگاه و دادسرای صالح به رسیدگی جرم تحصیل مال نامشروع، محل و مکانی است که جرم در آنجا واقع شده است. علاوه بر این دادگاهی که عنصر مادی جرم در آن محل رخ داده و جرم در آنجا تکمیل شده، مرجع صالح به رسیدگی خواهد بود.

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

نمونه شکواییه تحصیل مال نامشروع

احتراما اینجانب ………. به استحضار می‌رساند متهم با توسل به دروغ و فریب از جمله ………………………………………….. با استفاده از موقعیت خود اقدام به اخذ وجوه به صورت نامشروع برای ساخت و ساز یک ملک نموده است. درحالی‌ که وجوه حاصله از راه کلاهبرداری بوده است. همچنین بسیاری از مبالغ دریافتی ایشان به خاطر پورسانت پولشویی و رانت‌ خواری در معاملات بزرگ دولتی است. تمام اقدامات انجام شده از سوی مشتکی‌عنه عنوان مجرمانه تحصیل مال از طریق نامشروع را دارد که از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت مشتکی‌عنه مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

طبق آنچه در مطلب فوق در مورد مجازات تحصیل مال نامشروع بیان شد اگر فردی، مال یا پولی را از طریق غیرقانونی بغیر از قمار یا ربا بدست آورده باشد، مرتکب به جرم تحصیل مال نامشروع شده است. در چنین مواقعی برای طرح شکایت توصیه می شود از یک وکیل خبره در امر کیفری کمک گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا چنین پرونده هایی فراز و نشیب های بسیاری داشته و باید فردی متخصص تا حصول نتیجه مطلوب پیگیر موضوع باشد.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل تحصیل مال نامشروع در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «مجازات تحصیل مال نامشروع»

  1. با عرض سلام و ادب.
    جا داره از زحمات و محبت های جناب دکتر شفیعی بزرگ ، تقدیر کنم _
    ایشان با علم حقوقی بالا و همچنین خلوص نیت_همواره به من راهنمایی های صحیح دادن _بدون چشم داشتی_که من بر خودم وظیفه دونستم قدر دانی کنم و همچنین آرزوی سلامتی و شادکامی برای ایشان و خانواده محترمشان.

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      سپاس از محبت شما. امیدوارم مشکلات به زودی زود حل و فصل شوند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915