عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - گرفتن شناسنامه نوزاد بدون پدر

گرفتن شناسنامه نوزاد بدون پدر

همانطور که می دانید شناسنامه به عنوان یکی از مهم ترین مدارک هویتی هر فرد در طول زندگی است که در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اما در شرایطی پدر یا سایر اولیا و سرپرستان طفل که وظیفه ی گرفتن شناسنامه برای طفل را دارند، به هر دلیلی از این کار خودداری می کنند. در چنین شرایطی دعوای گرفتن شناسنامه نوزاد بدون پدر مطرح می شود که در ادامه عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد به طور کامل به آن می پردازد. بنابراین در ادامه با این وکیل خوب مشهد همراه شوید تا اطلاعات جامعی در این باره بدست آورید.

الزام گرفتن شناسنامه

طبق قوانین موجود در کشور، باید برای تمامی نوزادان تازه متولد شده ظرف مهلت ۱۵ روزه از تاریخ تولد، توسط پدر و جد پدری، مادر، وصی یا قیم و … شناسنامه دریافت شود. اما در برخی مواقع به دلایل ذکر شده در ادامه، گرفتن شناسنامه برای نوزاد دشوار می شود. از جمله:

  • نوزاد از رابطه ای نامشروع به دنیا آمده باشد.
  • علی رغم عقد شرعی میان پدر و مادر ، عقد رسمی آنها در محضر به ثبت نرسیده باشد.
  • و …

خوشبختانه در چنین شرایطی می توان با ارائه مدارک لازم، برای نوزاد، شناسنامه دریافت نمود که در ادامه این شرایط را بیان می کنیم.

وکیل اثبات نسب مشهد

شرایط گرفتن شناسنامه نوزاد بدون پدر

گرفتن شناسنامه برای طفل بدون پدر در شرایط مختلف متفاوت است. از جمله:

  • اگر نوزاد حلال زاده بوده، اما عقد والدین به ثبت نرسیده باشد گرفتن شناسنامه برای طفل در چنین وضعیتی یک پرونده حقوقی را رقم می زند. مادر می تواند در صورت عدم حضور پدر و در شرایطی که الزام پدر به دریافت شناسنامه نوزاد میسر نشد، از دادگاه تقاضای صدور حکم امین موقت برای فرزندش را داشته باشد. در نتیجه مادر می تواند با حکم موقت صادره به ادارات ثبت احوال مراجعه کرده و برای نوزاد، شناسنامه دریافت نماید. البته بهتر است بدانید که در چنین شرایطی نام خانوادگی مادر برای فرزند در نظر گرفته شده و نام پدر فقط در شناسنامه درج خواهد شد.
  • اگر نوزادی در اثر رابطه ای نامشروع به دنیا آمده باشد، بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور برای حفظ حقوق اجتماعی این قبیل فرزندان، می توان برای آنها شناسنامه دریافت کرد. حال اگر پدر در چنین زمانی برای دریافت شناسنامه مراجعه نکند، می‌توان از دادگاه تقاضای الزام پدر به اخذ شناسنامه کرد. اما در صورتی که باز هم راه به جایی برده نشود، مادر می تواند با ارائه مدارک لازم، با نام خانوادگی خود برای طفل متولد شده شناسنامه بگیرد.

نکته: حتی در صورت گرفتن شناسنامه برای نوزادان نامشروع بدون پدر، موضوع ارث از پدر یا مادرشان منتفی خواهد بود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل شناسنامه در مشهد تماس حاصل نمایید.

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه نوزاد بدون پدر

در صورت شرعی بودن نوزاد، مادر می تواند با ارائه سند ازدواج و شناسنامه خود اقدام به دریافت شناسنامه کند. اما در صورتی که سند ازدواج وجود نداشته و ثبت نشده باشد، مادر علاوه بر گواهی ولادت، پرداخت فیش های بانکی به حساب سازمان ثبت احوال و همچنین تکمیل فرم های مربوطه با حکم امین موقتی که از دادگاه گرفته، می تواند اقدام به دریافت شناسنامه نماید.

برای اطلاع از مدارک مورد نیاز برای طفل متولد شده از طریق نامشروع بهتر است با یک وکیل متخصص صحبت کرده و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت نمایید. زیرا نام خانوادگی فرزند زنازاده نام خانوادگی پدر یا مادری خواهد بود که برای گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه کرده است.

نکته: در صورت کامل بودن مدارک، شناسنامه نوزاد بدون پدر  صادر و به آدرس اعلام شده، ارسال می گردد.

وکیل حقوقی مشهد

نمونه دادخواست الزام پدر به اخذ شناسنامه

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند خوانده به عنوان همسر شرعی و قانونی موکل می باشد و در تاریخ ………. در بیمارستان ………. فرزند مشترک آنها به دنیا آمده است. حال با توجه به اینکه ازدواج طرفین به صورت غیر رسمی انجام شده، زوج از اقدام جهت دریافت شناسنامه استنکاف می نماید. نظر به اینکه مشارالیه در تاریخ ………. بدون توجه به تکالیف قانونی، اقدام به اخذ شناسنامه ننموده و موجبات ضرر را به لحاظ عدم امکان دریافت دفترچه بیمه درمانی برای طفل فراهم نموده است. لذا تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به اخذ سند سجلی مورد استدعا می باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل شناسنامه مشهد

نتیجه گیری

گرفتن شناسنامه برای نوزادانی که پدر آنها به دلایل مختلفی از این کار خودداری می کنند، نیازمند طی کردن قواعد خاصی است. در چنین وضعیتی توصیه اکید می شود که با یک وکیل حقوقی مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در این راستا سپردن پرونده خود به یک وکیل خبره بهترین کار است تا با علم و تجربه بتوان نتیجه مطلوب را در کمترین زمان ممکن بدست آورد.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915