عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم خرید مال مسروقه

جرم خرید مال مسروقه چیست

خرید مال مسروقه تاثیر زیادی در کاهش و یا افرایش سرقت ها دارد به همین دلیل هم جرم انگاری شده است. حال برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید در ادامه این مطلب تحت عنوان جرم خرید مال مسروقه چیست ، با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا در مورد این جرم بیشت بدانید.

جرم خرید مال مسروقه

جرم سرقت از جمله جرایمی است که از زمان های دور تاکنون در جامعه وجود داشته و باعث ایجاد ناامنی می شود. همچنین باعث برهم خوردن افکار و امنیت عمومی، آشفتگی در بازار خرید و فروش و بی نظمی می شود. برای همین هم نیروی انتظامی علاوه بر سارق با افرادی که مال مسروقه ای را به مال خر ها می فروشند و موجبات رونق گرفتن جرم مالخری می شوند، به شدت برخورد می کند. پس تمام افراد باید بدانند اگر هر مال مسروقه ای را بخرند، مرتکب جرم شده و مجازات خواهند شد.

برای تحقق جرم خرید مال مسروقه باید شرایطی وجود داشته باشد تا بتوان فردی را به این جرم محکوم کرد. از جمله:

  • شخص مرتکب، بداند و علم و اطلاع داشته باشد که مال مورد معامله سرقتی است.
  • اوضاع، احوال و قراین به گونه ای باشد که شخص بتواند احتمال مسروقه بودن مال را بدهد. 

نکته: اموالی که مورد سرقت قرار می گیرند، دارای ویژگی هایی هستند. این اموال شی بوده و قابل جا به جایی هستند که در دسته اموال منقول قرار می گیرند. این اموال دارای مالک مشخص بوده که توسط سارق ربوده شده، و از ید مالک خارج گردیده است. 

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

ارکان تحقق جرم خرید مال مسروقه 

  • عنصر قانونی: در این رکن قانونگذار مکلف است اعمال ممنوعه را جرم انگاری کرده تا همگان بدانند که انجام چه اعمالی دارای مجازات است.
  • عنصر مادی: تحصیل، مخفی کردن، پذیرفتن و یا مورد معامله قرار دادن مال مسروقه، عنصر مادی جرم را شکل می دهد.
  • عنصر معنوی: در این رکن سوءنیت مهم بوده و فرد با علم به جرم بودن، عمل را از روی عمد نیز انجام می دهد. البته نمی توان اعمالی که فرد از روی عمد هم انجام نمی‌دهد را به طور مطلق جرم ندانست.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد

وکلای کیفری یکی از مهمترین افرادی هستند که می‌توانند در زمینه جرم خرید مال مسروقه به ما کمک کنند. زیرا آنها دانش و تجربه کافی را داشته و می‌توانند آنقدر خوب عمل کنند که احقاق حق به بهترین نحو انجام شود. پس قبل از اقدام به هر عملی در اولین فرصت با یک وکیل کیفری خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

مجازات خرید مال مسروقه

برای اینکه خرید مال مسروقه جرم انگاری شود، نوع سرقت تاثیری در عمل نداشته و تفاوتی بین سرقت حدی و تعزیری وجود ندارد. پس صرف تحصیل مال مسروقه این جرم به وقوع پیوسته و مجازات در پی دارد.

در ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات خرید مال مسروقه به این قرار است که هر زمان فردی با علم و اطلاع یا با وجود قرائن اطمینان‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت بدست آمده، آن را به نحوی از انحاء ‌تحصیل یا مخفی یا قبول نماید، یا مورد معامله قرار دهد، به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم شده که قاضی با توجه به شرایط جرم، میزان آن را مشخص خواهد کرد.

نکته: گر کسی معامله اموال مسروقه را حرفه و شغل خود قرار داده باشد ، به بیشترین میزان مجازات مندرج در ماده فوق محکوم خواهد شد.

عباس شفیعی وکیل خرید و فروش مال غیر مشهد

مجازات خرید مال مسروقه بدون اطلاع

مطابق ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی، اگر خریدار نسبت به مسروقه بودن مال علم نداشته باشد و شرایط و قرائن هم به گونه‌ای نباشد که بتوان به مسروقه بودن مال پی ببرد، نمی توان او را به دلیل خرید اموال مسروقه به مجازات محکوم کرد. زیرا علم و اطلاع از مسروقه بودن مال، شرط اصلی تحقق جرم محسوب می‌شود.

البته اثبات اینکه متهم از مسروقه بودن مال بی خبر بوده، در دادگاه بسیار دشوار است. اما برای اثبات می توان از امارات و شاهدین معتبر استفاده کرده و یا ثابت کرد مکانی که مال را در آن تهیه کرده مکان مشکوکی نبوده است.

نکته: فرد متهم به خرید مال مسروقه با معرفی فروشنده مال می‌تواند تا حدی از خود سلب مسئولیت نماید اما باید عین مال را به صاحب آن بازگرداند.

عباس شفیعی وکیل خرید مال مسروقه مشهد

نمونه شکواییه خرید مال مسروقه

به استحضار می ­رساند با عنایت به پرونده گلاسه …. که در تاریخ …. علیه مشتکی­ عنهم به اتهام سرقت از منزل اینجانب …. اقامه شد و در جریان رسیدگی می­ باشد، در مورخه …. کاشف بعمل آمد که اموال مسروقه توسط شخصی بنام ….. به آدرس …. خریداری شده و در آن محل نگهداری می شود. حال با وجود مستندات از جمله شهادت شهود عینی و حضور اموال مسروقه در آن محل خواهشمندم تا بدون فوت وقت و با عنایت به ماده­ی ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی نسبت به قرار تعقیب مشتکی­ عنه اقدام عاجل نمایید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری 

مال خری و خرید مال مسروقه یکی از انگیزه های سارقان برای دزدی است. به همین دلیل قانون برای جلوگیری از تبعات این عمل، متهم را مجازات خواهد کرد. حال اگر درگیر چنان پرونده ای هستید، به شما توصیه می کنیم با یک ویکل خوب کیفری مشورت کرده و راهنمایی های لازم ا دریافت نمایید. زیرا اثبات بی گناهی و یا گرفتن تخفیف در مجازات در صورت ارتکاب جرم، نیازمند حضور یک وکیل خوب می باشد.

چنانچه در این زمینه دارای پرونده ای هستید که نیاز به پیگیری توسط یک وکیل خبره را دارد، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد در تماس باشد و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «جرم خرید مال مسروقه چیست»

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      باعث خورسندی است که از وکیل مشهد استفاده می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915