عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعاده دادرسی حقوقی

اعاده دادرسی حقوقی چیست

در این مطلب به بررسی موضوع اعاده دادرسی حقوقی توسط بهترین وکیل حقوقی مشهد می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید.

اعاده دادرسی حقوقی چیست؟

هنگامی که رای از مرجع حقوقی صادر شده و قطعی می شود، لازم الاجرا است. زیرا ممکن است استیفا حقوق افراد یا دولت در گرو اجرایی شدن رای نیز باشد. اما اعاده دادرسی حقوقی یکی از راه های اعتراض به آرایی است که محکوم علیه به آن معترض است. اما اینگونه نیست که بتوان، نسبت به تمام آرای دادگاه های حقوقی، تقاضای اعاده دادرسی حقوقی کرد.

نکته: اعاده دادرسی جزو طرق فوق العاده اعتراض به احکام و تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی جزو طرق عادی می باشند.

انواع اعاده دادرسی حقوقی

اعاده دادرسی حقوقی به دو دسته اصلی و طاری تقسیم می شود.

  • اعاده دادرسی اصلی: در این نوع اعاده دادرسی فرد متقاضی رسیدگی به پرونده به طور مستقل توسط وکیل، جهات اعاده دادرسی خود را در مورد رای صادر شده، به دادگاه صادرکننده حکم قطعی اعلام می نماید.
  • اعاده دادرسی طاری: امروزه این نوع اعاده دادرسی به عنوان یکی از بند های متروکه قانون شناخته شده و غالباً کاربردی ندارد. زیرا هنگامی صورت می‌گیرد که دادگاه ثانوی هنوز رای قطعی را صادر نکرده ولی یکی از طرفین به رای دادگاه دیگری استناد مینماید. در این فرض فرد اعاده دادرسی طاری را حین رسیدگی تقدیم می نماید.

عباس شفیعی وکیل اعاده دادرسی حقوقی مشهد

احکام قابل اعاده دادرسی کدامند؟

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد می گوید در ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی، آرای قابل اعاده دادرسی حقوقی بیان شده و شامل موارد زیر می باشد:

  • حکم قطعی که مورد ادعای خواهان نبوده و یا به میزان بیشتر حکم صادر شده باشد.
  • حکم قطعی که دارای تضاد با مفاد خود بوده و نشات گرفته از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد.
  • حکم قطعی که با حکم دیگری در مورد همان دعوا و طرفین آن توسط همان دادگاه صادر شده، متضاد باشد. البته سب قانونی نباید باعث این مغایرت شده باشد.
  • حکم قطعی که طرف مقابل، حیله و تقلب موثر در حکم دادگاه، به کار برده باشد.
  • حکمی که استناد به موارد جعلی داشته و بعد از صدور حکم جعلی بودن اسناد ثابت شده باشد.
  • حکم قطعی که بعد از صدور آن، اسناد و مدارکی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد.
  • حکم قطعی که به تشخیص ریاست قوه قضاییه، خلاف بین شرع باشد.

نکته: در صورت وجود اسناد و مدارک جدید، باید ثابت شود این اسناد و مدارک، در زمان دادرسی، پنهان بوده و یا در دسترس متقاضی اعاده دادرسی حقوقی، نبوده است.

بهترین وکیل اعاده دادرسی مشهد

مهلت اعاده دادرسی حقوقی

مهلت درخواست اعاده دادرسی را اینگونه بیان کرد که برای اشخاص مقیم ایران ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۲ ماه و به شرح زیر می باشد:

  • نسبت به آرای حضوری قطعی، از تاریخ ابلاغ
  • نسبت به آرای غیابی، از تاریخ انقضای مهلت واخواهی و درخواست تجدیدنظر

نکته: چنانچه عدم اقدام فرد جهت ارائه دادخواست اعاده دادرسی بنابه دلایل موجه باشد ( بیمار بودن متقاضی، تحت بازداشت بودن، فوت اعضای خانواده وی، بروز حوادث غیر مترقبه مثل زلزله و … )، در صورت تایید دلیل، امکان قبول دادخواست بعد از اتمام مهلت مقرر نیز وجود دارد. در غیر اینصورت دادخواست وی رد خواهد شد.

بهترین وکیل اعاده دادرسی حقوقی مشهد

مهم ترین مسائله ای که اهمیت ارجاع اعاده دادرسی حقوقی به وکیل را چندین برابر می کند، به این دلیل است که قانونگذار مهلت خاصی را برای ارائه این درخواست حقوقی در نظر گرفته است. پس کاملا طبیعی است که بعد از گذشت این مدت زمان دیگر نتوان برای ارائه اعاده دادرسی حقوقی اقدام کرد. از این رو توصیه می کنیم دادرسی مجدد و درخواست اعاده دادرسی را توسط بهترین وکیل پایه یک حقوقی انجام داده و از دانش، تجربه و تخصص ایشان بهره ببرید.

مرجع رسیدگی به اعاده دادرسی حقوقی

مرجع صلاحیت دار برای دریافت اعاده دادرسی حقوقی دادگاهی بوده که دادنامه قطعی را صادر کرده است. این دادگاه مجدد دلایل را بررسی کرده و مجدد حکم صادر می کند که این حکم قابل تجدیدنظرخواهی می باشد.

نکته: دادگاهی که حکم تجدیدنظرخواهی را صادر می کند، صلاحیت دار دریافت اعاده دادرسی نیز می باشد.

اگر چنانچه بعد از پیمودن این مراحل و دریافت احکام قطعی، اعتراضی باشد، معترضان می بایست اعاده دادرسی را به مرجع بالاتر تقدیم نمایند. به این نحو که:

  • معترضان به احکام صادر شده از سوی دادگاه بدوی و تجدید نظر برای درخواست اعاده دادرسی خود باید به دادگستری استان خود مراجعه کنند.
  • معترضان به احکام صادر شده از سوی دیوان عالی کشور و شعب تشخیص برای درخواست اعاده دادرسی خود باید به همراه مدارک به دادستانی کل کشور مراجعه کنند.
  • معترضان به احکام صادر شده از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح برای درخواست اعاده دادرسی خود باید به حوزه نظارت قضایی ویژه در سازمان قضایی نیروهای مسلح محل سکونت خود و یا رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران مراجعه کنند.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نمونه دادخواست اعاده دادرسی حقوقی

احتراما به استحضار می رساند دادگاه در پرونده کلاسه …. در ارتباط با وصیت مرحوم …. به واگذاری یک باب آپارتمان به پلاک ثبتی …. واقع در …. به اینجانب …. دلایل را ناکافی دانسته و به علت در دسترس نبودن وصیتنامه کتبی، رای برعلیه من و عدم واگذاری آپارتمان مذکور صادر نمودید.
وصیت نامه کتبی فوق الذکر نزد یکی از دوستان مرحوم … به امانت گذاشته شده بود و اینک توسط ایشان به من تحویل داده شده است.
حال با در دسترس بودن وصیتنامه که در آن صراحتا به واگذاری آپارتمان با مشخصات فوق به اینجانب ذکر شده است و با استناد به بند ۷ ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی از دادگاه محترم خواستارم که ضمن صدور قرار قبول اعاده دادرسی، رسیدگی مجدد به پرونده را با مدرک جدید به دست آمده آغاز نماید.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل اعاده دادرسی حقوقی مشهد

نتیجه گیری

بروز هرگونه ایرادی در دادرسی نیازمند بررسی مجدد پرونده بوده که اعتراض به حکم صادره قطعی و درخواست پیگیری پرونده های مختومه، از طریق اعاده دادرسی امکان پذیر می باشد. اما به دلیل حساسیت این نوع پرونده ها توصیه می شود در قدم اول با بهترین وکیل اعاده دادرسی مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

چنانچه در این زمینه دارای پرونده ای هستید که نیاز به پیگیری توسط یک وکیل خبره را دارد، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی پایه یک مشهد در تماس باشد و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «اعاده دادرسی حقوقی چیست»

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      باعث خورسندی است که از وکیل مشهد استفاده می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915