عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت

همراهان گرامی برای اینکه بدانید جرم خیانت در امانت قابل گذشت است یا خیر در ادامه با بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید.

خیانت در امانت چیست؟

مطابق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی هر زمان که اموال منقول و غیر منقول یا هر چیز دیگری را به عنوان امانت، اجاره، رهن، وکالت و یا هر کار دیگری به شخص دیگری سپرده و قرار بوده که اشیا ذکر شده به صاحب اصلی آن مسترد گردد و شخص از استرداد آن سرباز زند یا آن شی را به ضرر مالکین یا متصرفین آن ها استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نماید، مجرم شناخته شده و مستحق مجازات خواهد بود. زیرا امین به نگهداری از شی مورد نظر بوده که در آن کوتاهی کرده است.

جرم خیانت در امانت از جمله جرایم غیرقابل گذشت و مقید به نتیجه آنی بوده که طبق قانون جدید تغیراتی در آن اعمال شده است که در ادامه به توضیح ان می پردازیم.

عباس شفیعی وکیل خیانت در امانت مشهد

مجازات جرم خیانت در امانت

طبق گفته های وکیل کیفری مشهد جرم خیانت در امانت در زمره جرایم قابل گذشت قرار گرفته و بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مجازات جرم خیانت در امانت و میزان حکم آن، از ۶ ماه تا ۳ سال، به ۳ ماه تا یک و نیم سال، یعنی نصف مجازات پیشین تقلیل یافته است.

شرایط اعمال مجازات جرم خیانت در امانت

در ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی شرایطی برای تحقق جرم خیانت در امانت بیان شده است که برای وقوع جرم باید رخ داده باشند.

  • باید شیئی با هدف اینکه در زمینه خاصی مصرف شود و یا بعد از کذشت مدتی به صاحب آن استرداد شود به شکل های مختلفی سپرده شده باشد. از جمله امانت، رهن، اجاره، سپرده، وکالت و … .
  • تفاوتی وجود ندارد که مال امانی در ازای اجرت به شخصی سپرده شده یا خیر.
  • تفاوتی ندارد که مال امانی در ازای انجام کاری به شخص سپرده شده است یا خیر.

نکته: در هر صورتی از موارد بالا که ذکر گردید اگر در زمان مطالبه مال، شخص امین همکاری نکرده و یا مال را به ضرر مالک تلف، مفقود، تصاحب و … کرده باشد، صاحب مال می تواند از وی شکایت کرده و خواهان مجازات امانت دار شود.

عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک مشهد

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم خیانت در امانت

همانطور که در بالا توضیح داده شد صاحب مال باید از امانت دار شکایت کرده و خواهان رسیدگی به موضوع در دادگاه شود. سپس اقدامات لازم را در این خصوص پیگیری نماید. از جمله:

  • به یکی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید.
  • نمونه فرم شکواییه خیانت در امانت را تکمیل نماید.
  • دفتر خدمات قضایی شکواییه را ثبت کرده و به مرجع صالح ارجاع دهد.
  • دادسرا طرفین را به شورای حل اختلاف ارجاع می دهد. البته ناگفته نماند که هر کدام از طرفین دعوا می توانند در جلسات شورای
  • حل اختلاف شرکت نکرده و خواهان پیگیری پرونده در دادسرا باشند.
  • در صورت عدم صلح و سازش در شورا، پرونده به دادسرا ارجاع خواهد یافت.
  • تحقیقات مقدماتی و بررسی ادله در دادسرا انجام می شود.
  • در صور احراز جرم، قرار جلب به دادرسی صادر و به دادستان ارسال می شود.
  • در صورت توافق دادستان، برای متهم کیفر خواست صادر خواهد شد.
  • پس از صدور کیفر خواست، پرونده برای رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری دو ارسال می شود.

وکیل خیانت در امانت مشهد

نکته: چنانچه ادله کافی برای اثبات وقوع جرم وجود نداشته باشد، یا اینکه شاکی رضایت بدهد، پرونده با صدور یکی از قرار های موقوفی تعقیب یا قرار منع تعقیب، در دادسرا مختومه و بایگانی می شود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

نحوه اثبات جرم خیانت در امانت

  • اقرار فرد خاطی اولین مورد برای اثبات جرم است.
  • شهادت دو مرد عاقل و بالغ در محضر دادگاه، برای اثبات وقوع جرم کارگشا خواهد بود.
  • علم قاضی راه دیگری برای اثبات وقوع جرم خیانت در امانت است. زیرا قاضی با در نظر گرفتن شواهد و ادله های موجود و البته نظر کارشناسان، وقوع جرم را محرز می داند.
عواقب عدم اثبات جرم خیانت در امانت

به طور حتم هر جرمی که در دادگاه به اثبات نرسد، تبعاتی در پی خواهد داشت. برای اتهام خیانت در امانت اگر شخص نتواند جرم را به اثبات برساند، می‌توان علیه او شکایت کرده و اعاده حیثیت نمود.

دادگاه صالح به رسیدگی جرم خیانت در امانت

برای اینکه پرونده جرم خیانت در امانت مورد بررسی قرار گیرد، باید به دادگاه کیفری محل وقوع جرم مراجعه نمود. زیرا این دادگاه صلاحیت دار رسیدگی به چنین پرونده هایی است.

مشاوره رایگان با وکیل

نمونه متن شکواییه خیانت در امانت

احتراما به استحضار می رساند اینجانب …….. به دلیل کار در شرکت …….. مبلغ …… را به مدیرعامل شرکت به عنوان ضمانت و انجام تعهدات دادم. اما پس از پایان یک سال و عدم همکاری اینجانب با شرکت، تقاضای استرداد چک تضمینی خود را نمودم که متاسفانه پس از مراجعات مکرر و بدون دلیل متوجه شدم ایشان چک بنده را در بازار خرج نموده است.

لذا شکایت از وی بابت خیانت در امانت چک تضمینی دارم. زیرا چک صرفا بابت حسن انجام کار و ضمانت حضور به موقع و انجام تعهدات من بوده که جملگی به نحو احسن انجام شده است. لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم محکومیت ایشان به ارتکاب بزه خیانت در امانت چک تضمینی مورد استدعا می باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل کیفری خوب مشهد

نتیجه گیری 

با توجه به تعاملات زندگی روزمره بسیاری اوقات اتفاق می افتد وسیله، پول یا هر چیز دیگری را به فرد امینی به امانت بسپاریم. اما در برخی مواقع فرد امین به تعهد خود وفا نکرده و جرم خیانت در امانت اتفاق می افتد. در چنین مواقعی بهتر است برای جلوگیری از تضیع حقوق خود با وکیلی کیفری مجرب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. حتی در صورت نیاز می توانید پیگیری پرونده خود را به وکیل خوب سپرده و نگرانی بابت پیگیری روند پرونده را به راحتی از بین ببرید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل خیانت در امانت مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915