عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

دادن جهیزیه خانواده دختر به فرزندشان در بیشتر مناطق ایران رسم کهنی است که عرف هر منطقه، شهر یا قوم نقش به سزایی در نحوه اجرایی آن دارد. حال در این مطلب می خواهیم به موضوع جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن بپردازیم. پس در ادامه با عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده در مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

جهیزیه چیست؟

همانطور که گفتیم خانواده عروس با خرید و تهیه اسباب و اثاثیه برای منزل نو عروس و داماد سعی بر این دارند که در ابتدای زندگی مشترک این زوج جوان باری از روی دوششان برداشته باشند. اما همین اسباب و اثاثیه می تواند در زمان بروز اختلاف بین طرفین باعث ایجاد کش و مکش های فراوانی شود و دردسرهای جدیدی ایجاد کند. زیرا جهیزیه به عنوان مالی است که زوجه با خود به خانه همسرش برده و مالک آن محسوب می شود. هر چند  این کار الزام قانونی نداشته و زن مجبور نیست که حتما جهیزیه بخرد و پس از ازدواج به خانه همسرش ببرد. از طرفی هم اگر بخواهیم موارد ذکر شده در قانون مدنی را ملاک تصمیمات خود قرار دهیم، باید بگوییم از آنجایی که زوج مسئول پرداخت نفقه ی زوجه است و باید کلیه نیاز های متعارف و متناسب با شان زن را برآورده سازد، پس تهیه ی اسباب و ملزومات شروع زندگی مشترک قانوناً با او است.

عباس شفیعی بهترین وکیل استرداد جهیزیه مشهد

جرم فروش جهیزیه توسط مرد

با توجه به توضیحات بالا زوجه مالک جهیزیه بوده و زوج تنها می تواند از این وسایل استفاده کند و به هیچ عنوان حق فروش این وسایل را ندارد. بنابراین اگر مردی بدون اجازه زن لوازمی را که تحت عنوان جهیزیه آورده شده است را بفروشد، مرتکب جرم شده و زن می تواند از مرد در مراجع کیفری دعوی طرح با عنوان فروش مال غیر نماید. این نحوه‌ی شکایت نسبت به عنوان خیانت در امانت نتیجه بخش تر خواهد بود. زیرا فروش مال غیر مربوط به وقتی است که وسیله یا هر چیزی که به فرد دیگری تعلق دارد به شخص ثالثی انتقال دهد. این انتقال می تواند فروش مال به غیر باشد یا انتقال منفعت مال باشد که در هر دو صورت جرم فروش مال غیر محقق می گردد.

حال برای شکایت زوجه از زوج بایستی شکواییه ای مبنی بر فروش جهیزیه توسط زوج تنظیم و به دادسرای محل وقوع جرم که علی الاصوال منزلی است که زوج و زوجه در آنجا زندگی می کردند، مطرح کند. بعد از ارائه شکواییه مقام قضایی به پرونده رسیدگی کرده به بررسی مدارک و شواهد می پردازد. در نهایت اگر زوج مجرم بود، پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می کند. 

مجازات فروش جهیزیه توسط مرد

طبق قانون مجازات اسلامی هر عمل خلافی که جرم تلقی شود، مجازات خواهد داشت. بنابراین در صورتی که جرم فروش جهیزیه توسط مرد صورت گیرد، طبق قانون باید مجازات شود. این مجازات می تواند بر حسب مورد متفاوت باشد اما اگر طبق توضیحات بالا عنوان جرم فروش مال غیر باشد، مجازات جرم کلاهبرداری برای وی انجام خواهد شد که عبارت است از:

  • حبس از یک تا هفت سال که قاضی میزان آن را تعیین می کند.
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.
  • بازگرداندن مال به صاحب آن از دیگر مجازات های زوج است.
  • انفصال مادم العمر از خدمات دولتی در صورتی که مرتکب کارمند دولت باشد.

در ادامه بخوانید: جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

نکته: زوجه بایستی با داشتن سیاهه جهیزیه یا فاکتور خرید آن ها برای اثبات مالکیت وسایل، ادعای خود را به قاضی پرونده ثابت نماید. حال نکته قابل توجه این است، در صورتی مرد مجازات می شود که بدون اذن اقدام به فروش وسایل کرده باشد. پس اگر خلاف آن را زوجه نتواند به اثبات برساند مجازاتی برای زوج برقرار نخواهد شد.

این مورد هم ناگفته نماند خریداری که اقدام به خرید وسایل کرده، اگر آگاه باشد که مال متعلق به فروشنده نبوده و اقدام به خرید مال غیر کند، مجرم بوده و مجازات خواهد شد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن

عباس شفیعی وکیل فروش مال غیر مشهد

سیاهه جهیزیه

سیاهه لیستی از وسایل خریداری شده ای است که توسط زوجه و خانواده وی تهیه شده و قبل از آغاز زندگی مشترک و قبل از انتقال آن ها به منزل شوهر نوشته می شود. اما دقت داشته باشید تا زمانی که این لیست یا همان سیاهه به امضای زوج نرسد و دو نفر هم به عنوان شاهد زیر آن را امضا نکنند، اعتبار ندارد. همچنین اگر سیاهه در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود، این مسأله حکم سند رسمی را پیدا می‌کند و اعتبار بیشتری خواهد داشت.

عباس شفیعی وکیل جهیزیه مشهد

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

خواهان: ……

خوانده: ………

وکیل یا نماینده قانونی: ……..

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……

باسلام؛

به استحضار می رساند اینجانبه، در تاریخ …… دفتر خانه ………. با شماره عقد نامه ……… به عقد ازدواج دائمی، خوانده محترم در آمده ام. نظر به اینکه دیگر قادر به ادامه زندگی نیستم، قصد دارم جهیزیه خود، به شرح لیست ضمیمه را که متعلق به اینجانبه می باشد، مسترد نمایم. فلذا، مستندا به ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، صدور حکم به محکومیت خوانده، به استرداد آن، به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی، در حق اینجانبه مورد استدعاست.

با تشکر/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل خیانت در امانت مشهد ( عباس شفیعی )

نتیجه گیری

هر یک از زوجین دارای اموالی مربوط به خود هستند که جهیزیه از جمله مواردی است که جزو مایلملک زن محسوب شده و  هرگونه دخل و تصرفی نسبت به آن جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت. مگر اینکه زن خودش برای انجام معاملات یا هر نوع تصرفی در اموالش، به فرد دیگری وکالت داده باشد. حال با توجه به آنچه در این مطلب تحت عنوان جرم فروش جهیزیه توسط مرد و مجازات آن مطرح شد، در صورت نیاز به مشاوره و دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با بهترین مشاور و وکیل حقوقی مشهد ( عباس شفیعی ) صحبت کرده و در نهایت اقدامات لازم را انجام دهید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915