عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - عواقب شهادت دروغ

عواقب شهادت دروغ

همانطور که در مقاله ی گذشته با عنوان شرایط شهادت دادن در دادگاه به شرح کلیت و شرایط شهادت پرداختیم، در این مقاله قصد داریم در مورد عواقب شهادت دروغ بپردازیم. پس در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد نیز همراه شوید.

شهادت دروغ چیست؟

به موجب ماده ۱۷۴ قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید یکی از عوامل موثر در دعاوی کیفری یا حقوقی حضور شاهد در جلسه دادگاه است. شهادت شهود یکی از ادله اثبات دعوا بوده و به این معنا است که فردی که نسبت به حقیقت امری اطلاعات شخصی دارد، غیر از طرفین دعوا به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی خبر دهد. بنابراین، شهادت دروغ، دارای مجازات پیش بینی شده در قانون بوده و شاهد کاذب، محکوم به حبس و جزا نقدی خواهد شد.

ناگفته نماند که شهادت از جمله جرایم عمدی محسوب شده، زیرا شاهد قبل از ادای شهادت سوگند یاد می کند که چیزی جز حقیقت نمی گوید. پس به نتیجه ی حاصل از گفته های خود آگاه است. حال اگر فردی هنگام ادای شهادت حقیقت را کتمان کرده و به دروغ خلاف واقعیت را بیان کند، جرم مرتکب شده و سزاوار محکومیت است.

نکته: دقت داشته باشید که مجازات شهادت دروغ تا حدی شدید و غیرقابل بخشش است که حتی اگر تاثیری در صدور رای دادگاه نداشته باشد، اگر اثبات شود که دروغ بوده است به سزای اعمال خود می رسد. بنابراین فرد خاطی چه در صدور رای دادگاه تاثیر داشته باشد وچه نداشته باشد، مجرم شناخته می شود.

بهترین وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی ) 

مجازات شهادت دروغ

شهادت دروغ یا شهادت کذب از جمله جرایم کیفری بوده و مطابق با ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی فردی که سوگند کذب نزد قاضی و یا مقامات رسمی یاد کرده به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد. حال زمانی که قاضی پرونده از مطلعین دعوی طرح شده درخواست ادای شهادت کرده. و بعد معلوم شود که خلاف شهادت امری صورت گرفته علاوه بر مجازات شهادت دروغ، فرد به پرداخت نقدی یا جزایی در صورت وارد آمدن خسارت محکوم خواهد گردید. پس شاهدان گرامی قبل از مراجعه به دادگاه و اعلام شهادت خویش لطفا با یک وکیل کیفری در مورد این مساله صحبت کرده. و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید تا زندگی خویش را با مشکلات قانونی روبه رو نکنید.

در ادامه بخوانید: عواقب شهادت دروغ

نکته: به راحتی می توان شاهد کاذب را تعقیب نمود. البته در صورتی که بتوان کذب بودن شهادت شاهد را اثبات کرد. پس از این رو باید کذب بودن شهادت فرد خاطی در دادگاه صالح به موجب حکم قطعی اثبات شود. و با اثبات شهادت کذب حکم ناشی از آن نیز از اعتبار ساقط می گردد. زیرا طبق قانون هر حکمی که بر اساس شهادت کذب صادر شود، بلا اثر خواهد بود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - عواقب شهادت دروغ

وکیل کیفری خوب مشهد ( عباس شفیعی ) 

نحوه اثبات به شهادت دروغ

  • جرح و تعدیل شاهد
  • پرسیدن سوالات دقیق و نشان دادن تعارضات میان گفته های شاهد

برای اینکه شهادت دروغی به اثبات برسد در قدم اول بایستی برای قاضی رسیدگی کننده محرز شود که شخصی که شهادت داده دروغ گفته و یا اینکه خود شاهد از شهادتش برگردد و صراحتا اعلام کند که دروغ گفته بوده است. در قدم های بعدی می توان به عادل نبودن شاهد و یا اینکه افراد دیگری که به عنوان شاهد معرفی شده اند اعلام دارند، شاهد اول دروغ گفته است، اشاره کرد.

وکیل برای اثبات شهادت دروغ

به طور کلی شکایت از فردی که شهادت دروغ داده زمانی رخ می دهد که به استناد این شهادت کذب اتهامی به فردی نسبت داده شده. و یا حقی از وی سلب شده باشد و … .حال در چنین پرونده هایی برای رسیدگی بهتر و جدی تر لازم و ضروری است که طرح شکایتی در خور و پیگیری از ناحیه وکیلی متبحر صورت گیر تا با بیانی قدرتمند و استدلالی مناسب و مستند به قوانین بتواند در احقاق حق شاکی مؤثر واقع شود.

نمونه متن شکایت از شهادت دروغ

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه……

اینجانب ………. به عنوان مشتکی عنه پرونده کیفری به شماره کلاسه ………. در دادگاه کیفری ………. متهم به ………. بودم که به موجب دادنامه شماره ………. به اتهام ذکر شده محکوم شدم . بنده پس از مشاهده دادنامه و مطالعه پرونده متوجه شدم که دلیل محکومیت شهادت شهود قید شده است . شاهدان آقایان ………. و ………. هستند که بنده هیچ یک از این افراد را نمی شناسم و در جریان ماجرا حضور نداشته اند . این افراد به دلیل ارتباطات فامیلی با شاکی شهادت دروغ علیه بنده داده اند و شهادت آن ها غیرقابل استناد و باطل است . لذا با توجه به دلایل اینجانب که شامل ………. و ………. می باشد و همچنین با استناد به ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده تعقیب و مجازات مشتکی عنهم را به اتهام شهادت دروغ استدعا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی ) 

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا ( عواقب شهادت دروغ ) می توان گفت فردی که به دروغ ادای شهادت کند و این مساله در دادگاه ثابت شود، مشمول عنوان شهادت کذب شده. و مطابق با ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی حکمی برای آن در نظر گرفته خواد شد. حال اگر در این زمینه نیاز به مشاوره و کمک یک وکیل خبره در این زمینه دارید. می توانید به عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد اعتماد کرده و پرونده خود را به ایشان بسپارید. این وکیل خوب مشهد می تواند با استفاده از علم و تخصص خود چالش های پرونده را در کمترین زمان و به نحو احسن حل و فصل نماید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915